Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Har tankat min första tank nu och den slutade på 0,86 Diesel vilket låter helt ok i mina öron då jag har kört 90% stadskörning och mest korta turer och även prövat värmaren.

Enligt färddatorn skulle den har dragit 0,89 så det är jo bra att det är åt rätt håll....bilen drar...

Ni andra som har xc70 vad har ni i förbrukning?

Sammanfattningsvis kan jag säga att motorn är grym, den är lite ryckig när den är kall, men det var även min förra FT 09a så det kanske beror på växellådan. Annars tycker jag motorn och geartronic lådan fungerar perfekt.
av KalleH
Hej!

Ligger på ca 0,74 mätt vid pump. 16´´ dubbade vinterdäck, mest landsväg och användning av värmaren nästan dagligen nu på vintern. Bilen är en D5 AWD MY 2012 AUT som gått strax över 500mil. Färddatorn säger 0,70. Men den räknar väl inte med värmaren så det verkar stämma hyffsat.
Något jag märkt är att bilen drar något mer när jag tankar Preems ACP-diesel jämfört med Statoils (0,72 ca med Statoil diesel, exakt samma typ av körning). Även sambons Ford Focus TDCI 115hk MY12 drar motsvarande mer med Preems diesel.

Kan för övrigt hålla med om att motorn och lådan lirar kalasfint ihop. Menar du att växellådan växlar ryckigt när den är kall i början eller att motorn smårycker vid jämn belastning precis i början typ?

Mvh, Kalle.
av Mccartney
Spoiler »
Jag är usel på bilar...men det känns som den rycker lite i ettans växel när den är kall.

Det som jag är mest imponerad över är att man känner inte hastigheterna alls i bilen....rätt som det var så låg min sambo i 140 på motorvägen kändes ungefär som 90....

Hur känns focusen jämfört med xc70in har en kollega som är sugen på en ny focus....?
av KalleH
Precis, det känns inte att det går fort i XC70, i alla fall så länge man kör rakt fram:)

Focusen är en jättetrevlig bil med hyffsad kvalitetskänsla. Volvon ligger såklart på en helt annan nivå, går inte att jämföra. Men det som är bäst med Focusen är enligt mig växellådan som är kalasbra. Riktig klickkänsla. Det ihop med bra styrning och chassi gör det till en riktigt kul bil att köra. Bra komfort också. Förbrukning efter 200mil ligger den på 0,54 vid pump och då är det 50% stadskörning med köer för det mesta och 50% motorväg typ. Kör man ren landsväg hamnar man runt 0,40 enligt färddatorn.
av Mccartney
Spoiler »
Tack ska berätta detta för min kollega....om jag inte kan övertala honom till att köpa en volvo..... :)
av kamilenski
Frågan är om det är samma prisklass ...
av ChristerN
Efter en dryg månad och två tankningar med försiktig och blandad körning, mest landsväg, ligger jag på 0,71. Färddatorn säger 0,63-0,65. Hade förväntat mig mindre. Gamla S70 2,5T drog 0,8.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag räknade varenda centiliter jag tankade under en period om drygt 700 mil. Då tog min 0,8 liter/mil. Knappt 150 av de milen var med släpkärra efter.
Färddatorn hävdade 0,74 l/mil.
av kamilenski
Spoiler »
Vad har du för motor och låda?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]