Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Som rubriken nästan antyder så planeras en liten tripp för att inhandla lite flytande bröd. Saknar papper och instrukltionsbok p.g.a. att det är en företagsbil så... som rubriken. Vi åker två vuxna, ett ombyte kallingar och resten av bilen ska fyllas med dryck.

Och hur mycket får plats? Nån med erfarenhet...? Körbarheten borde vara ok eftersom R-Design har nivåreglering.
Strax under 600kg är väl maxlasten på V70II. Räkna bort 200kg för er båda så återstår väl runt 400kg.
av RFL
Gå via transportstyrelsens hemsida och gör en sökning på ditt regnummer så får du en exakt siffra. Lastvikten kan skilja beroende på motor och utrustning.
Notera att i bilens vikt i reg.beviset ingår en förare som väger 75 kg. Är ni alltså två personer så skall ni dra av 75 kg på den enas vikt. Allt annat som finns löst i bilen skall sedan läggas till. En bra sak kan vara att ta med en badrumsvåg för att kolla. Kan VERKLIGEN rekommendera en bil med nivåreglering så slipper man dra onödig uppmärksamhet på sig samt att bilen blir trafiksäkrare :D
Ah! Självklart kan jag kolla där ju.

Det står då max lastvikt 454 kilo. Ska jag då dra av vikten för förare och passagerare, och hur är det med bränsle osv som finns i bilen? Tillhör det lastvikten? Det ser ju inte ut att gå runt ekonomiskt det här projektet.
Soulman skrev:Ah! Självklart kan jag kolla där ju.

Det står då max lastvikt 454 kilo. Ska jag då dra av vikten för förare och passagerare, och hur är det med bränsle osv som finns i bilen? Tillhör det lastvikten? Det ser ju inte ut att gå runt ekonomiskt det här projektet.
Edit: Nån postade medan jag skrev. Men jag antar att tullarna är så vana vid det här så om man blir stoppad (vilket inte är så troligt) är de väl så vana att de räknar antal flak och med snabb huvudräkning uppskattar vikten.
Du ska dra av vikten för det som inte är minimum för att köra bilen. Förare (75 kg) och åtminstone en till 90% fylld tank, olja, vatten och sånt ska vara inräknat.
Men passageraren och allt annat löst krafs som ev. kan finnas i bilen ingår i det du får lasta. Så har du en 75 kg passagerare och extra verktyg, matsäck, kamera, dator, motorsågen (nåja, kanske inte på inköpsresa, men du förstår tanken) så stjäler de sakerna från maxlasten.

En lämplig åtgärd om man tror man riskerar vägning exempelvis efter ilandkörning i Helsingborg, eller var man nu kommer, är ju att se till att man har låg bränslenivå i tanken. Spar ju 50 kg där. Tanka kan man göra strax efteråt.
lättaste är ju att åka till en våg någonstans i närheten där du bor, finns på många ställen runt om i städerna,
och se vad bilen faktiskt väger så är det bara att räkna in lasten :)
corzair skrev:lättaste är ju att åka till en våg någonstans i närheten där du bor, finns på många ställen runt om i städerna,
och se vad bilen faktiskt väger så är det bara att räkna in lasten :)
Vad tänker du på för ställen då? Jag kommer bara tänka på skrotar.

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]