Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hei!

Efter en veckas felfri körning med "ny" begagnad V70II AWD D5 MY11, så hände ngt konstigt i morse.

Bilen stod i garage, +2 grader. Tryckte på startknappen, men motorn startade inte. Instrumentpanalen lyste upp som vanligt.
(Det stog ngt meddelande typ "ta ur nyckeln....", men jag kommer inte ihåg precis.)
"Kall bil?" tänkte jag, så jag prövade då att starta dieselvärmaren. Den startade inte, hörde bara ett väsande ljud ca 30 sekunder.
Så jag väntade ett par minuter och prövade igen att starta motorn, och då funkade det fint.
Märkte inget konstigt efter det, inga felkoder.

Är detta ett känt fenomen? Det var ju inte kallt, men ganska fuktigt i garaget efter att vädret slagit om till plusgrader...

Tackar för kommentarer!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har vid något enstaka tillfälle varit med om att man fått trycka på startknappen två gånger för att bilen ska starta.

Tror det hänt två eller tre gånger, men jag kan inte tvärsäkert säga att jag haft foten på kopplingen dessa gånger. (det krävs ju för att bilen ska starta).
Man gör ju liksom hela sätta-sig-i-bilen-på-med-bältet-och-starta-rörelsen automatiskt, och det kan ibland vara svårt i efterhand inse att man tex inte tryckte ner kopplingspedalen i tid..
av perhall
Den där typen av problem tycker jag att man har med allt möjligt numera, senast häromdagen var jag tvungen att starta om blueray-spelaren och jag haft liknande ett par gånger på bilen. händer det bara en gång skulle jag nog avvakta o hålla tummarna för att det är ok... men visst kan det vara en bra idé att felanmäla om det skulle komma upp senare.../PH
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]