Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mada72
Sedan nu i söndags (tror jag) så låser inte bakre högra dörren när övriga dörrar låses.
Man får helt enkelt trycka ner låsknappen manuellt.
Men öppnar gör den (!) via nyckeln...

Misstänker frugan:
Hon skulle öppna dörren innifrån innan jag hunnit låsa upp, kan det blivit "osynk" på något vis?
Troligvis höll hon in hantaget medans jag öppnade med knappen från förarsidan...
Borde väl lösa sig vid nästa stängning/öppning isåfall kan man tycka.

Några tips på vad man kan testa?

/Martin
av mada72
Svarar på mitt eget inlägg:
Vid 6000mila servicen felsökte verkstaden bakdörren:
C-lås motor trasig! VO 31253921
Utbytt, så nu fungerar det igen, inte billigt men vad gör man? (4550KR inkl felsök/del/arbete)

/Martin
av aneben
Låter ju lite konstigt att den låste upp utan fungerande motor!
Jag har precis samma fel på min men var inte alls sugen på att betala dom summorna.
Användarvisningsbild
av fisse
Var det 4550:- för bara centrallåsmotor & arbete? Gode gud vad dyrt i så fall.... Gick det inte o hitta beg? Kostar ca 400-700:- på bildelsbasen. Här hemma finns en plockskrot som är väldigt billiga. Visst du får plocka av allt själv men en centrallåsmotor kostar där 50:- oavsett bil o årsmodell. Jag vill absolut inte strö salt i såren på dig, jag tycker bara Volvo tar sjuka priser på delarna i bland! Man kunde ju återvinna lite också, bra för både kunden och miljön..
Användarvisningsbild
av apersson850
Ibland är det så enkelt som ett stag som är lite snett. Har råkat ut för det på tidigare Volvo. Då gick det att låsa upp, men den låste inte. Lustigt nog också på höger bak. Värdelöst, för upplåst blev det ju, men sen var det lätt att glömma att låsa just den dörren manuellt.

Jag öppnade dörren och justerade ett av stagen lite, och sen fungerade den så länge jag ägde den.
av ITAG
Har också en V70 -08 som Martin och i vintras fick jag exakt samma problem fast med vänster bakdörr.
Bildeve här i Helsingborg tittade på den och konstaterade att det var sensorn som känner av om dörren är stängd som tagit in fukt och inte fungerade. Den sitter inbyggd i låset.
Eftersom bilen tror att dörren är öppen så går det inte att låsa och larma med nyckeln, däremot kan man som du säger trycka ner pinnen manuellt och det funkar att låsa upp.
De "monterade isär låset och smörjde upp det" vilket förhindrar att fukt tränger in och sen dess fungerar det igen.
Kostnaden var inte i närheten av 4550:-. Så om nån annan får samma problem (aneben?), be dem undersöka detta först innan de byter nåt.

/Anders
av boston00
Har samma problem fast tudelat. Förardörren vill inte låsa upp utan jag måste trycka låsa upp på fjärren en eller flera gånger innan den "orkar" dra upp pinnen. Andra problemet är att vänster bakdörr inte vill låsa ordentligt, då måste man låsa flera gånger på fjärren tills pinnen går ner.

Är det någon som vet vad som måste göras, 4500 per lås känns ju sådär lagom kul. Är volvo eller t.ex mekonomen bäst på detta? Jag vill ju ha en verkstad som löser problemet och inte bara bytar ut en dyr komponent mot en ny. Finns det någon verkstad i stockholm som är bra som verkligen lagar bilen?
Användarvisningsbild
av AWWD
Hade samma problem på min XC-70 -08, höger bakdörr låste inte. Upptäcktes genom att sonen öppnade dörren och larmet gick. Låset byttes på beg-garanti från Bilia (tack för den, tog även kostnaden för ett dåligt framhjulslager...).

/awwd
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]