- tis 10 jan 2012, 10:51
#605815
Hej alla!
Nu tänkte jag berätta om vad som hände igår.
Hade lämnat in bilen för byte av bromsklossar (en mindre verkstad, nämner inga namn då jag är vän med ägaren), ägaren som normalt mekar med min bil var på semeter men en anställd tog emot bilen och sa att han fixar bromsarna. Fick ett samtal vid lunchtiden att bilen var klar och bad en kollega köra mig för att kunna hämta bilen. När jag och kollegan kommer till verkstaden och står utanför för att mekanikern skall backa ut bilen så händer det.... Mekanikern har glömt att pumpa ut bromskolvarna = bilen har inga bromsar. Han backar ut från lyften, med lite för hög hastighet tycker jag och kollegan, och krashar rätt in i väggen. Jag och kollegan står stilla och är lite chockade och tror att det är typ dolda kameran eller nåt. Och rätt vad det är så lägger mekanikern i D-läget (drive växel) och kör framåt med bilen, igen med hög hastighet - högre än endast tomgång så han har gett ett viss gaspådrag, och krashar in i väggen med fronten också. Nu är jag och kollegan nästan säkra på att det här måste vara ett skämt men jag känner även klumpen i magen av att ha sett min bil krashas och känner innerst inne att det här är inget skämt. Kollegan går fram till bilen och kollar så mekanikern mår bra och inte har fått en hjärtattack eller nåt, detta hade ju kunnat förklara handlandet, men han var endast lite chockad. Smällen framåt var ganska hård, bakåt mycket hård, och vi var alla glada att airbagen inte utlöste då han inte hade något bälte på. Mekanikern är chockad och ursäktar sig många gånger om, men förklarar även att han inte har någon som helst koll på försäkringar m.m och att jag får återkomma på fredag för att tala med ägaren när han är tillbaka.
Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag (Volvia) och ärendet kommer att gå genom Volvia som i sin tur kommer kräva kostanderna från verkstaden/verkstadens försäkringsbolag. Jag hoppas att det inte blir nåt krångel med detta då jag känner ägaren men skadehanteraren på Voliva sa att om inte verkstaden är medgörlig och tar sitt ansvar kan det hända att jag!!! åker på att betala självrisken på 4.500 kr, för jävligt att han ska säga så till mig när jag redan är upprörd över att ha fått bilen kvaddad. Så jag blir arg på skadehanteraren och skäller på honom(varför ska jag betala när en verkstad pajjar min bil oavsett om de är medgörliga eller inte!!!) så han ursäktar sig med att "detta påverkar ju iaf inte din bonus". Som om att detta borde ha påverkat min bonus eller...
Så nu avvaktar jag tills på fredag och hoppas att detta löser sig smidigt.
Smällen när han backade in i väggen var ganska rejäl så att verkstadens vägg t.o.m flyttade sig 5 cm utåt och när han körde framåt så dämpade en verkstadshylla smällen lite. Jag blev mäkta förvånad över att bakluckan och fönstret klarade sig utan några som helst skador, det blev ett jack/hål i plasten och balken under har nog fått sig en rejäl törn. Fram har det gått hål i kofångaren och repor här och var men strålkastarna och dimljusen klarade sig och även här har nog balken tagit en smäll. Jag måste vara noga med att följa upp att verkstaden (Bilia som skall laga bilen) även besiktigar och åtgärdar balkarna och inte endast det synliga i plasten - de kan ju göra det enkelt för sig själva, spara tid och billigt för försäkringsbolaget att endast byta plastetaljerna.
Vad tror ni om skillnader i lacknyanser när de byter plastdetaljer? Bilen är byggd April 2009 och har säker hunnit solblekas och få en annan nyans på lacken.
2 positiva saker i allt elände;
1. Jag har ett vittne - min kollega.
2. Volvo tål rejäla smällar utan större skador på bilen - kanske kan härledas till Volvos kärnvärden kvalité, mijö och säkerhet.
Hoppas att ni orkade läsa allt.
Mvh.
Nu tänkte jag berätta om vad som hände igår.
Hade lämnat in bilen för byte av bromsklossar (en mindre verkstad, nämner inga namn då jag är vän med ägaren), ägaren som normalt mekar med min bil var på semeter men en anställd tog emot bilen och sa att han fixar bromsarna. Fick ett samtal vid lunchtiden att bilen var klar och bad en kollega köra mig för att kunna hämta bilen. När jag och kollegan kommer till verkstaden och står utanför för att mekanikern skall backa ut bilen så händer det.... Mekanikern har glömt att pumpa ut bromskolvarna = bilen har inga bromsar. Han backar ut från lyften, med lite för hög hastighet tycker jag och kollegan, och krashar rätt in i väggen. Jag och kollegan står stilla och är lite chockade och tror att det är typ dolda kameran eller nåt. Och rätt vad det är så lägger mekanikern i D-läget (drive växel) och kör framåt med bilen, igen med hög hastighet - högre än endast tomgång så han har gett ett viss gaspådrag, och krashar in i väggen med fronten också. Nu är jag och kollegan nästan säkra på att det här måste vara ett skämt men jag känner även klumpen i magen av att ha sett min bil krashas och känner innerst inne att det här är inget skämt. Kollegan går fram till bilen och kollar så mekanikern mår bra och inte har fått en hjärtattack eller nåt, detta hade ju kunnat förklara handlandet, men han var endast lite chockad. Smällen framåt var ganska hård, bakåt mycket hård, och vi var alla glada att airbagen inte utlöste då han inte hade något bälte på. Mekanikern är chockad och ursäktar sig många gånger om, men förklarar även att han inte har någon som helst koll på försäkringar m.m och att jag får återkomma på fredag för att tala med ägaren när han är tillbaka.
Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag (Volvia) och ärendet kommer att gå genom Volvia som i sin tur kommer kräva kostanderna från verkstaden/verkstadens försäkringsbolag. Jag hoppas att det inte blir nåt krångel med detta då jag känner ägaren men skadehanteraren på Voliva sa att om inte verkstaden är medgörlig och tar sitt ansvar kan det hända att jag!!! åker på att betala självrisken på 4.500 kr, för jävligt att han ska säga så till mig när jag redan är upprörd över att ha fått bilen kvaddad. Så jag blir arg på skadehanteraren och skäller på honom(varför ska jag betala när en verkstad pajjar min bil oavsett om de är medgörliga eller inte!!!) så han ursäktar sig med att "detta påverkar ju iaf inte din bonus". Som om att detta borde ha påverkat min bonus eller...
Så nu avvaktar jag tills på fredag och hoppas att detta löser sig smidigt.
Smällen när han backade in i väggen var ganska rejäl så att verkstadens vägg t.o.m flyttade sig 5 cm utåt och när han körde framåt så dämpade en verkstadshylla smällen lite. Jag blev mäkta förvånad över att bakluckan och fönstret klarade sig utan några som helst skador, det blev ett jack/hål i plasten och balken under har nog fått sig en rejäl törn. Fram har det gått hål i kofångaren och repor här och var men strålkastarna och dimljusen klarade sig och även här har nog balken tagit en smäll. Jag måste vara noga med att följa upp att verkstaden (Bilia som skall laga bilen) även besiktigar och åtgärdar balkarna och inte endast det synliga i plasten - de kan ju göra det enkelt för sig själva, spara tid och billigt för försäkringsbolaget att endast byta plastetaljerna.
Vad tror ni om skillnader i lacknyanser när de byter plastdetaljer? Bilen är byggd April 2009 och har säker hunnit solblekas och få en annan nyans på lacken.
2 positiva saker i allt elände;
1. Jag har ett vittne - min kollega.
2. Volvo tål rejäla smällar utan större skador på bilen - kanske kan härledas till Volvos kärnvärden kvalité, mijö och säkerhet.
Hoppas att ni orkade läsa allt.
Mvh.
V40 1.6 -00, V70 2.0F -08, V70 2.5FT Polestar -09, S60 Drive -12