Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whennebab
Hej alla!

Nu tänkte jag berätta om vad som hände igår.
Hade lämnat in bilen för byte av bromsklossar (en mindre verkstad, nämner inga namn då jag är vän med ägaren), ägaren som normalt mekar med min bil var på semeter men en anställd tog emot bilen och sa att han fixar bromsarna. Fick ett samtal vid lunchtiden att bilen var klar och bad en kollega köra mig för att kunna hämta bilen. När jag och kollegan kommer till verkstaden och står utanför för att mekanikern skall backa ut bilen så händer det.... Mekanikern har glömt att pumpa ut bromskolvarna = bilen har inga bromsar. Han backar ut från lyften, med lite för hög hastighet tycker jag och kollegan, och krashar rätt in i väggen. Jag och kollegan står stilla och är lite chockade och tror att det är typ dolda kameran eller nåt. Och rätt vad det är så lägger mekanikern i D-läget (drive växel) och kör framåt med bilen, igen med hög hastighet - högre än endast tomgång så han har gett ett viss gaspådrag, och krashar in i väggen med fronten också. Nu är jag och kollegan nästan säkra på att det här måste vara ett skämt men jag känner även klumpen i magen av att ha sett min bil krashas och känner innerst inne att det här är inget skämt. Kollegan går fram till bilen och kollar så mekanikern mår bra och inte har fått en hjärtattack eller nåt, detta hade ju kunnat förklara handlandet, men han var endast lite chockad. Smällen framåt var ganska hård, bakåt mycket hård, och vi var alla glada att airbagen inte utlöste då han inte hade något bälte på. Mekanikern är chockad och ursäktar sig många gånger om, men förklarar även att han inte har någon som helst koll på försäkringar m.m och att jag får återkomma på fredag för att tala med ägaren när han är tillbaka.
Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag (Volvia) och ärendet kommer att gå genom Volvia som i sin tur kommer kräva kostanderna från verkstaden/verkstadens försäkringsbolag. Jag hoppas att det inte blir nåt krångel med detta då jag känner ägaren men skadehanteraren på Voliva sa att om inte verkstaden är medgörlig och tar sitt ansvar kan det hända att jag!!! åker på att betala självrisken på 4.500 kr, för jävligt att han ska säga så till mig när jag redan är upprörd över att ha fått bilen kvaddad. Så jag blir arg på skadehanteraren och skäller på honom(varför ska jag betala när en verkstad pajjar min bil oavsett om de är medgörliga eller inte!!!) så han ursäktar sig med att "detta påverkar ju iaf inte din bonus". Som om att detta borde ha påverkat min bonus eller...
Så nu avvaktar jag tills på fredag och hoppas att detta löser sig smidigt.
Smällen när han backade in i väggen var ganska rejäl så att verkstadens vägg t.o.m flyttade sig 5 cm utåt och när han körde framåt så dämpade en verkstadshylla smällen lite. Jag blev mäkta förvånad över att bakluckan och fönstret klarade sig utan några som helst skador, det blev ett jack/hål i plasten och balken under har nog fått sig en rejäl törn. Fram har det gått hål i kofångaren och repor här och var men strålkastarna och dimljusen klarade sig och även här har nog balken tagit en smäll. Jag måste vara noga med att följa upp att verkstaden (Bilia som skall laga bilen) även besiktigar och åtgärdar balkarna och inte endast det synliga i plasten - de kan ju göra det enkelt för sig själva, spara tid och billigt för försäkringsbolaget att endast byta plastetaljerna.

Vad tror ni om skillnader i lacknyanser när de byter plastdetaljer? Bilen är byggd April 2009 och har säker hunnit solblekas och få en annan nyans på lacken.

2 positiva saker i allt elände;
1. Jag har ett vittne - min kollega.
2. Volvo tål rejäla smällar utan större skador på bilen - kanske kan härledas till Volvos kärnvärden kvalité, mijö och säkerhet.

Hoppas att ni orkade läsa allt.

Mvh.
av kamilenski
Det var det värsta. Fy...
av Cox
Fi FN lider med dig, men i detta fallet hade jag inte ens hämtat ut bilen, verkstan hade fått ombesörja kontakt med sitt försäkringsbolag. Kompis eller ej spelar ingen roll. Mycket tråkit vilken fall som helst hoppas det löser sig till det bästa för dig.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Har du dokumenterat det med mobilkameran?
Har du skrivit en polisrapport?/skadeanmälan?

Det underlättar 100% om du har en bild med bilen mot verkstadsväggen med alla skador. Skadeanmälan skall ju alltid göras och den skall skrivas under av både förare och vittnen. Denna måste du också ha. Den skall man aldrig lämna olycksplatsen utan.

Kring plast och lack så har jag varit med om detta på en Clio år 2003 mwn där handlade det om omlackering och inte byte av hela plastdetaljen. Byter man en hel plastdetalj idag så tror jag inte du får kulöravvikelser. Färgprocesserna är så mycket bättre idag än för tex 10 år sedan.

Jag skulle vara mer orolig om det var plåtskador för en lagad plåtskada blir ju aldrig som plåten var innan om man tänker på rostskydd etc.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt iaf.
av Malmstroem
Lider med dig. En olycka är aldrig kul.

Föraren var nog lite mer än lite shockad när han smällde framändan efter att just smält bakändan. :shock:

Nu har olyckan hänt och då är det bara att göra det bästa av situationen. Huvudsaken är trots allt att ingen blev skadad. Ta det med din kompis när han kommer hem så löser det sig säkert. Jag har svårt att tro att du kommer att behöva betala något.

Tänk på att hans ansvarsförsäkring med stor sannolikhet har en självrisk som är mycket högre än din. Låt försäkringsbolagen reda ut det hela utan att blanda in några känslor -- det är inte din kompis fel att en av hans anställde smälde din bil. :wink:
av whennebab
Racetwin:

Nej tyvärr har jag inte dokumenterat med kamera men skadeanmälan är skriven, dock så är ju inte det ett erkännande av skuld som det tydligt står på blanketterna... Dokumenterat borde jag ju absolut ha gjort men fick lite hjärnsläpp efter att chocken lagt sig.

Cox:

jag har ingen annan bil och verkstaden är en mindre verkstad som saknar egna låne/hyrbilar så jag kände mig "tvungen" att ta bilen då jag pendlar till jobbet 4 mil ToR varje dag. Så att låta bilen stå där i vem vet hur länge eftersom anställda "inte visste nåt om försäkringarna" och ta hyrbil när det är osäkert vem som står för kostnaderna, ja som sagt kände mig "tvungen" att ta med bilen.

Mvh.
Senast redigerad av 1 whennebab, redigerad totalt 0 gånger.
av whennebab
Malmstroem skrev:
Nu har olyckan hänt och då är det bara att göra det bästa av situationen. Huvudsaken är trots allt att ingen blev skadad.
Exakt!
Användarvisningsbild
av Gurra82
i dessa fall är det inte kul att känna ägaren till verkstaden, blir väldigt mycket jobbigare då kan jag tycka
av whennebab
Gurra82 skrev:i dessa fall är det inte kul att känna ägaren till verkstaden, blir väldigt mycket jobbigare då kan jag tycka
Precis.
Jag vet ju inte hur hård jag ska vara mot verkstaden (min vän) i detta fall. Annars kör man ju på och kräver all ersättning som finns plus lite extra för sveda å värk, förlorad arbetsinkomst m.m, å momsen får man ju inte glömma lägga på.
Men nu helt plötsligt måste man ta med vänskapen i ekvationen.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]