Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robski
Har ett missljud i styrningen som håller på att göra mig galen, ett svag gnekande ljud när man vrider på ratten som låter mer ju kallare bilen är. Låter som om det kommer från bakom ratten någonstans. Har haft bilen inne på verkstan och de har bytt både styrväxel och nu senast någon rulle som sitter bakom ratten men det blir inte tyst...

Någon med en ide om vad man kan göra??

Bilen det gäller är en V70 2,0f 2010.
av Ogya
Hej!
Jag har/hade detta problem på min my10 (2,4d Man). Ett märkligt ljud som kan uppfattas som en tätning (för rattstången?) som skrapar. Det som förbryllar mig är att jag inte hört ljudet den senaste tiden. Det var först intermittent för att i det närmaste bli permanent. Hade ljudet under några dagars tid men har inte tänkt på det de senaste veckorna. Jag vågar inte gå så långt som att säga att det är temperaturberoende, men temperaturens inverkan kanske inte är försumbar.
Värt att notera är att uppfattningen av ljudet är väldigt hastighetsberoende - enbart låga hastigheter. Nu säger någon att högre hastigheter betyder mindre rattrörelser. Men det lustiga är att ljudet uppträtt även vid nästintill noll rattvridning eller bara någon millimeter eller två. Eftersom ljudet är så tydligt i låga hastigheter tror jag inte att det ökade bakgrundsljudet vid ökad hastighet kan överskugga missljudet helt. Så jag misstänker att det kanske är något helt annat och att ljudet endast leds in via rattstången eller liknande framför föraren.
Jag hade oturen att ljudet uppträdde som först några veckor efter garantin gick ut.
Kan det måhända vara som så att du hade bilen inne för diverse åtgärder innan garantitiden gick ut och att verkstaden haft ner en massa, och att ljudet uppkom först därefter? Med tanke på att din bil också är my10. Så var det i mitt fall, där man åtgärdade ett gnekljud från växelvajern och hade ner mittkonsolen. Kanske blev jag av med ett fel men fick ett nytt?
Tacksam för tips då jag vill ha någon hum själv innan jag lämnar in för felsökning. Om din erfarenhet är att verkstaden behöver iterera sig fram så låter det ju dyrt... då är det ju bra att kunna leda dem på spåret själv.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Även jag hade detta på min MY10 2,5 FT. Det lät som en gummidamask som glider på en hydraulstång och "hackar" sig fram om det nu går att gissa hur det lät :D i mitt fall var det bara låga hstigheter. Påpekade felet på service men mekanikern hittade inget fel.

Jag provade samtidigt att justera om ratten, dvs lossade spärren och ruckade den upp och ned samt in/ut. Vet inte om det var detta men det gick även i mitt fall över av sig själv.
av robski
Efter senaste verkstadsbesöket så är problemet om inte borta så iaf betydligt mindre, fortfarande så kommer ljudet precis när ratten vrids över "kl 8" men det är så pass tyst att man inte hör det om man har fläkten eller radion igång. Det låter ju bra att det försvunnit för er av sig själv men samtidigt så vill man ju veta att man löst felet permanent.

Ljudet känner ni som haft den första gen av v70 säkert igen, där var det tätningen där axeln går genom torpedväggen som lät. Ljudet är av samma typ som på de bilarna. Där var det ju bara att ta loss plastringen och fetta in den så blev det tyst men det verkar inte se likadant ut på v70 II?

Ska testa att justera om ratten några gånger och se om det blir bättre.
av Familyman
När jag provkörde vår nu beställda bil(my10 2,4d Aut.), så upptäckte jag att det "knäppte till" ibland när jag vred upp ratten efter att ha svängt. Detta samt andra iakttagelser påpekade jag för försäljaren vilket resulterade i att bilen lämnades till verkstaden för översyn.
Jag verkar tydligen inte vara ensam om att uppleva samma problem.
Ni nämner ett skrapande/gnerkande ljud, fast i mitt fall så handlade det mer om ett knäppande/smättande ljud.
Ungefär som att man knäppte till med en blyertspenna på någon rattkåpa, fast inuti ratten.
Kan detta måhända ha samma ursprung som nämnts ovan? Kanske något specifikt fel på just MY10'or?
av robski
nä nu är ljudet tillbaka på samma nivå igen, imorrn blir det att ringa verkstan igen för ett nytt försök att få det tyst... Hoppas på tredje gången gillt, hur många gånger ska man acceptera tycker ni?
av Hasso
Jag hade samma ljud. Jag sökte på detta forum och hittade att det är styrväxeln som tjorvar. Påpekade det till verkstan som kollade upp djudet ORDENTLIGT innan garantin gick ut (uttagen sommaren 09). De märkte att det stämde, byte av styrväxel och servopump med slangar m.m. Tydligen hänt förr.
av Hasso
Trådskaparen hade väl inte bytt servopump, slangar samt behållare vilket min mek gjorde. Tydligen far spånen in i servosystemet. Mina ljud kom bara i låga farter (upp till 25km/h).
av whennebab
Fick min styrväxel bytt, dock inte pump, slangar m.m och ljudet försvann. Det var ett fabrikations/kvalitetsfel på packboxen till styrväxeln så att den inte höll tätt och det rann in vatten i styrväxeln - detta gäller endast MY09 om jag komer ihåg rätt.

Mvh.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]