Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders1970
#603978
Hur i hela friden ska man veta när motortempen ligger som den ska? Nyligen köpt en V70 II 2,4d -10 då jag upptäckte att motor temp.mätare saknas. På vilka grunder vilar detta beslut när Volvo valt att plocka bort denna info för föraren? Hur hanterar man detta i kombination med dieselvärmaren på bästa kloka sätt? Vinterhälsningar!
Senast redigerad av 1 Anders1970, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#603981
Du får sannolikt ett meddelande antingen via kontrollampa eller i klartext om temperaturen avviker från det normala.

Du har ju inte laddningsmätare eller oljetrycksmätare heller.

Något som jag däremot gärna skulle ha är däcktryckskontroll.

Har kört utan temperaturmätare sedan hösten 2007 utan att stöta på några problem.

Hälsningar

Henry
av Anders1970
#603985
Ok, tack för snabba svar. Då får man hoppas att allt är som det ska så länge inget hörs eller syns. :) Känns ändå lite knepigt att inte ha visuell koll på tempen speciellt då man önskar det vid kall väderlek i kombination med landsvägskörning.
Användarvisningsbild
av apersson850
#604028
Jag kollade häromdagen hur lång tid det kan ta att få upp temperaturen i min XC70 D5 AWD automat.
Körde hemifrån med +2°C i motorn.
Först knappt en km tätortsväg, sen 4 km på 80-väg. Därefter småvägar, delvis grus, där det går 40-60 km/h.
I den takten tog det 13,7 km innan motortemperaturen var uppe i 88°C. Dieselvärmaren stod på automatik, och den gick också, det hördes. Men inte före start, alltså. Växelläge D hela tiden.
av Spongebob68
#605061
Mercedes fick höra en del gnäll när man tog bort extravärmaren ur vissa diesel modeller för ett tag sedan då temperaturen ej orkade upp till normal vid kalla dagar. Detta pga commonrail motorns höga verkningsgrad. Detta bemöttes genom att inte ha någon tempmätare istället på dessa modeller.
Vet ej om detta är bakgrunden till Volvos beslut att inte visa motortempen annat än via diagnos uttaget.
av Raymond
#605143
Det er faktisk mange bilprodusenter som har hatt "progressive" temperaturmätare i mange år. Dvs at de viser stabilt t.ex 90 grader, selv om motoren faktisk pendler mellom 75-100 grader. Dette nettopp for å slippe "undrande kunder". Kommer ihåg att Peugeot/Renault//Citroen hade "variabla" tempmätare, och fick mengder med frågor från kunder som trodde det var nåt fel på bilen når temperaturen inte var stabil.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#605186
Jag har OBD-2 läsare till min navigator som visar bl.a. motortempen. Jag är snarare förvånad över hur stabil den är. Efter att ha kommit upp i 90-91 grader så ligger den väldigt stabilt. I uppförsbackar eller kortare fullgasacceleration kan den gå upp till tex 93 grader men för övrigt väldigt stabilt. Jag drar ganska tung/stor husvagn så då är det bra att kunna hålla lite extra koll. Ligger precis på vad bilen max får dra med E-kort.
Användarvisningsbild
av FWH
#605227
Det enda jag vill veta är när motorn är uppe i arbetstemperatur så att man kan gasa fullt.

En blå varnings lampa för låg motor temperatur vore bra.
Användarvisningsbild
av hozz
#605249
Har man en turbo så vill man ju veta om motorn har kommit upp i drifttemp innan man törs göra en fullgasomkörning. Eller sitter det någon elektronisk strypning som sköter detta vid kall motor?
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]