Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Jag har en knappt inkörd (900 mil) XC70 D5 AWD Automat med Polestar, dvs 225 hk, MY11.

Har varit nöjd hittills med bränsleförbrukningen men skulle nu köra med takbox för första gången pga all julpackning och ville därför testa vilken skillnad det skulle bli. Boxen är f ö av större modell, Packline 90 på hållare av vingprofilmodell. Detta tillsammans med att bilen är fullastad med 2 vuxna, 2 barn och fullt bagage förutom takboxen, samt har odubbade vinterdäck i småvått väder - en utmaning.

Körde de 12 milen rakaste vägen mellan Örebro och Norrköping, en väg med majoritet 70- och 80-väg, samt lite motorväg sista milen. Ganska kuperat och kurvigt och gott om byar där man får gå ner till 50. Körde på farthållare nästan hela tiden, på skyltad fart eller 10 km över.

Nollade färddatorn vid start och kom fram till målet med 0,58 i snittförbrukning vilket motsvarar 0,63 verklig (har konstant kontrollmätt färddatorn till ca 0,05 under verklig).

Det tycker jag var ett riktigt bra resultat och gör mig klart nöjd med vad det som måste betraktas som Volvos "värsting" på dieselsidan drar i verklig körning så packad och lastad det bara går.
av Mccartney
Maccie skrev:Jag har en knappt inkörd (900 mil) XC70 D5 AWD Automat med Polestar, dvs 225 hk, MY11.

Har varit nöjd hittills med bränsleförbrukningen men skulle nu köra med takbox för första gången pga all julpackning och ville därför testa vilken skillnad det skulle bli. Boxen är f ö av större modell, Packline 90 på hållare av vingprofilmodell. Detta tillsammans med att bilen är fullastad med 2 vuxna, 2 barn och fullt bagage förutom takboxen, samt har odubbade vinterdäck i småvått väder - en utmaning.

Körde de 12 milen rakaste vägen mellan Örebro och Norrköping, en väg med majoritet 70- och 80-väg, samt lite motorväg sista milen. Ganska kuperat och kurvigt och gott om byar där man får gå ner till 50. Körde på farthållare nästan hela tiden, på skyltad fart eller 10 km över.

Nollade färddatorn vid start och kom fram till målet med 0,58 i snittförbrukning vilket motsvarar 0,63 verklig (har konstant kontrollmätt färddatorn till ca 0,05 under verklig).

Det tycker jag var ett riktigt bra resultat och gör mig klart nöjd med vad det som måste betraktas som Volvos "värsting" på dieselsidan drar i verklig körning så packad och lastad det bara går.
Har du 205HK i grunden? och skiljer det sig något när det gäller automatlådan mellan en MY11 och en MY12?

Får snart hem min xc70 och egentligen bryr jag mig inte om förbrukningen men det är jo kul om det är långt mellan tankningarna. :)
av Maccie
Hej,

Japp, jag har 205 hk i grunden och så +20 hk för Polestar.

Vet inte exakt om något skiljer i automaten mellan MY11 och -12, men som jag förstått det var den stora moderniseringen av lådan mellan MY10 och -11.

Din bil ska dock vara något snålare än min, din har uppgiven snittförbrukning 0,68 mot min bils 0,72.

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg