Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Hur kommer det sig att 3.2 liters motorn inte är populär?

Det måste vara en rätt stark motor med 238hk. Man ser nästan inga V70 eller xc70 med den motorn. Däremot finns där en del på blocket.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Redigerade rubriken.
av ok3084
hej.

Kör du inte så mycket så är det helt klart värt pengarna att köpa en 6:a, mycket skönare gång..
Om du funderar på en 3.2 välj en T6 istället då får du en större motor samt awd på köpet :)

Helt klart mycket bil för pengarna..

mvh
av perhall
Visst är T6 mycket roligare. Men också just därför mycket dyrare att köpa. 3,2 är mkt prisvärd som begagnad. Och inte törstigare än en 2,5T. Mysig och mjuk gång, skönt ljud när den varvas... jag gillar den efter många mil med den när jag jobbade i USA/PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Volvo har 2,5T eller FT som är en överladdad motor och som har mycket bättre vrid/effekt i hela registret utom just toppeffekten. En 2,5 FT är en piggare bil än en 3,2 alla dagar i veckan :)
av ok3084
Mccartney:

Betalar under 6000kr i försäkring T6, skiljer inte jättemycket mot min förra XC70 men är betydligt billigare än mina tidigare bmw..

Visst T6 kostar lite mer än en 3.2, tänker nu begagnad men det är inte så stor skillnad om man värdesätter extra hk, turbo, awd, summum som är standard

Väldigt mycket bil för pengarna :) kan ej jämföras med volvos dieslar eller 5:or tycker iaf jag...
av perhall
T6 är givetvis bättre på allt (utom motorljudet om man varvar, som är vassare i 3,2...).

Men köper man en beggad står ju valet oftast mellan D5 aut och 3,2 aut. Och även om 3,2 inte direkt är det vassaste på marknaden så går den tyst, mjukt och är tillräckligt kraftfull. Billigare att köpa än D5 men inte så vansinnigt mycket törstigare (och inte snabbare heller trots +nästan 50 hk)
PH
av Mccartney
När jag beställde min xc70 D5 så nämnde faktiskt säljaren aldrig T6an....nu ska jag i och för sig dra hästsläp m.m så jag antar att för det jobbet så passar D5an utmärkt.

Sedan har jag aldrig kört en D motor så det ska bli kul.....

När jag först började titta på xc70 så var jag intresserad av 3.2an men den föll jo bort när jag började intressera mig för en helt ny bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]