Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Suck. Såg just att man inte kan speca upp en ny bil med subben längre för 3900 kr. Detta är borttaget av Volvo.

Nu måste man hosta upp 22.000 kr för att få subben då den bara finns med premium sound som jag inte är intresserad att betala för.

Inte kan man heller koppla in en egen sub på ett vettigt sätt då volvo krypterat lågnivåsignalen på MOST-fiber nätet och man inte kan hitat en adapter någonstans.

Volvo jobbar verkligen stenhårt för att få mig att INTE väja en ny volvo när det är dags för byte.
Användarvisningsbild
av Camel
Det är ju inte rea precis. Fast det ingår ju PS i priset. Men dyrt är det. Men att Volvo skulle ha krypterat MOST vet jag inte men jag instämmer i att det inte verkar finnas tredjepartsadaptrar som passar. MOST är egentligen en de-facto standard som man trodde skulle bidra till att erhålla komplexa A/W-funktioner i bilar på ett kostnadseffektivt sätt. Iaf enligt MOST-organisationen själva... Men det verkar inte finnas något intresse från tillverkarnas sida av att detta kommer kunderna till del. ??:-/

Jag gillar högteknologiska produkter allmänt sett men jag kan hålla med om att i detta fall är prispolitiken och valmöjligheterna inte till kundernas fördel.

Lite citat från MOST och vad de skriver om Analog Audio Gateways:

http://www.mostcooperation.com/home/index.html

MOST – Media Oriented Systems Transport – is the de-facto standard for multimedia and infotainment networking in the automotive industry. The technology was designed from the ground up to provide an efficient and cost-effective fabric to transmit audio, video, data and control information between any devices attached even to the harsh environment of an automobile.

The MOST Cooperation is based on a partnership of carmakers, setmakers, system architects and key component suppliers. Together they define and adopt a common multimedia network protocol and application object model.

The MOST Cooperation was founded in 1998 to standardize MOST Technology as a global standard for multimedia networking. Audi, BMW, Daimler, Harman/Becker and SMSC as core partners form its Steering Committee.

Analog Audio Gateways
The simplest MOST applications consist of analog audio gateways. A simple Digital-to-Analog Converter (DAC) can be connected to a MOST transceiver to drive a speaker. A Human Machine Interface (HMI) sets up the MOST transceiver to receive data from a specific channel and the transceiver drives the DAC clock based on the timing provided by the network timing master. Since both the receiver and the sender of the data are running off the same clock, no special buffering or processing of packet information is required. The MOST transceiver even provides industry-standard to connect to off-the-shelf DAC's from many manufacturers.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Du får väl göra som vi andra... och ta signalen ifrån högnivåkablarna.

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev: The MOST transceiver even provides industry-standard to connect to off-the-shelf DAC's from many manufacturers.
Letar med ljus och lyckta men hittar nada.... var hittar man en, och till vettigt pris.
ThomasT skrev:Du får väl göra som vi andra... och ta signalen ifrån högnivåkablarna.
Det hade jag till min Sprakomatic booster anno 1982, alltså för 29 år sedan, (Flera här var väl inte ens födda då) Sådant skräp ska man väl inte tvingas använda i en sprillans bil 2011 ?:-/¨

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
Tiderna förändras. När jag ser bilden på din "Sprakomatic" känner jag atmosfären av bakelit, plåt och galon i bilinredningen blandad med ett stort skatbo av sladdar under panelen. 8)
MOST, LIN och CAN-bus hade ännu inte skådat dagens ljus. :wink:

Om du har många såna prylar kvar kan du ju öppna ett lokalt teknikmuseum. :-)-)

The BMW 850 coupe was the first CAN Bus vehicle to enter the market in 1986. By reducing the vehicles wiring by 2km, the vehicles overall weight was significantly reduced by at least 50kg and using only half the connectors. For the first time, each of the vehicles systems and sensors were able to communicate at very high speeds (25kbps - 1Mbps) on a single or dual-wire communication line as opposed to the previous multi-wire looms. However, the introduction of CAN Bus also increased the vehicles complexity and made after market installations even more difficult and in many cases impossible to perform.
av mikebike
VolvoB20 skrev:Suck. Såg just att man inte kan speca upp en ny bil med subben längre för 3900 kr. Detta är borttaget av Volvo.
Inte heller kan originalsub eftermonteras på "moderna" Volvobilar!
VolvoB20 skrev:Volvo jobbar verkligen stenhårt för att få mig att INTE väja en ny volvo när det är dags för byte.
Eftersom de vägrar sälja fyrhjulsdrivna "vanliga" bilar med manuell växellåda eller bensindrivna dito över huvud taget så är saken redan klar.
Att min bil varit på verkstan i snitt en gång per månad hjälper också till att göra beslutet lätt.
av Steff 99
Men "Mikebike" nu har du spytt din galla över din XC60 hur länge som helst...som jag skrivit tidigare om du är så missnöjd så sälj skrotet.
Mest synd är det för du finner nog ingen köpare som följer forumet, för du har själv sett till att din bil blivit "pestsmittad", tråkigt men sant, men alla märken släpper ut enstaka måndagsexemplar och du har ett av dessa.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev: The BMW 850 coupe was the first CAN Bus vehicle to enter the market in 1986. However, the introduction of CAN Bus also increased the vehicles complexity and made after market installations even more difficult and in many cases impossible to perform.
Huvet på spiken......

1986 är ju rätt länge sedan, så man tycker ju att utvecklingen skulle gått frammåt sedan dess så eftermarknadsintallation skulle vara busenkelt. Men det verkar ju snarare gått bakåt.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Skall du säga steff99 som har lipat tid och otid för att din V70 D5 drog SÅ mycket diesel! (PO)
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: The BMW 850 coupe was the first CAN Bus vehicle to enter the market in 1986. However, the introduction of CAN Bus also increased the vehicles complexity and made after market installations even more difficult and in many cases impossible to perform.
Huvet på spiken......

1986 är ju rätt länge sedan, så man tycker ju att utvecklingen skulle gått frammåt sedan dess så eftermarknadsintallation skulle vara busenkelt. Men det verkar ju snarare gått bakåt.
Jag var ju tvungen att visa citatet om att CAN-bus infördes på BMW 850 i mitten av 80-talet i mitt förra inlägg. Dåtidens lyxbilar hade redan då mycket omfattande styr-, säkerhets-, underhållnings- och komfortutrustning som gjorde de konventionellt uppbyggda elsystemen oehört komplexa och ömtåliga. Det var inte så lätt med tredjepartsutrustningar då heller faktiskt, även om det var lättare då än idag för den tekniskt kunnige hemmapularen.

Drivkraften var stor på bilutvecklarna att komma runt problemet med alla garantireparationer, kilometervis med elkabel och det stora antalet elektronikmoduler och reläer i bilarna så att ett grosisstlager bleknade i jämförelse. Dåtidens lyxbilar hade redan då runt ca 80 elmotorer. Även kraven på motorernas bränsleeffektivitet och miljöegenskaper skärptes. Under dessa förutsättningar började man med CAN-bus på lyxbilarna och efterhand blev det infört även på vanliga bilar hos de flesta bilmärken.

Att spara elkabel (vikt och miljö) samt att lättare och bättre kunna realisera funktioner är ju bra. Men tillverkarna använder också tekniken till att låsa in bilägaren till just det aktuella märkets tillbehör och verkstäder på ett lite fult sätt. Detta är ju inte tekniskt nödvändigt utan det är som jag ser det ett mycket medvetet val. För att kontrollera fordonets säkerhetsstatus och att avgasreningen fungerar så har ju myndigheterna tvingat på alla tillverkare OBDII-standarden. Men motsvarande standardkrav finns inte för underhållnings- och komfortsystemen och det är oftast dessa som bilägaren vill komplettera/byta ut mot tredjepartstillverkade prylar. Men det är oftast svårt och ibland omöjligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]