Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Hej! Upplevde idag något som inte var så roligt, min V70 2.4D MY10 bestämde sig för att den hade typ 100 hästar färre och tyckte att man inte skulle dra mer än 1l/mil. Att få upp den till 90km/h från 70km/h tog 30 sek i lätt uppförsbacke. Efter att ha kört någon minut på motorväg (totalt typ 10 minuter) piggnade den till men tillbaka på småväg igen var det samma sak igen. Detta hände två gånger idag, inga felkoder.

Insåg att det är 14 månader sedan service men bilen har inte kläckt ur sig något som den gjorde förra gången, kan det hänga ihop?

Vi blev hyfsat påkörda bakifrån i tisdags men dragkroken tog det mesta (lite trasig kofångare och repor på bakluckan), något där kanske?

Partikelfiltret har inte kört någon generering idag, man brukar känna den och förbrukningen ligger på 0 om man släpper gasen (och detta kommer direkt vid start, genereringen brukar för mig inte hoppa igång förrän man får lite högre hastighet)

Jag ringer såklart min ÅF i morgon men ifall det blir garanti eller försäkringsärende är det alltid bra att veta lite mer än jag gör nu :).

(En för ämnet ointressant detalj är att bilen som körde in i oss blev påkörd av ytterliggare en bil vars förare tyckte att vi absolut inte skulle stanna för obevakade övergångsställen, fotgängaren "hade säkert stannat och inte gått ut i gatan". Vi hoppas att vi har försäkringsbolaget på vår sida ialla fall)
av AndS
Du ska undvika att köra med bilen innan du fått den kontrollerad. Att det inte syns så stora skador på bilen när man har dragkrok kan vara bedrägligt då dragkroken flyttar krafterna till dess fästpunkter i bilen.
Dragkrogen tar upp krafter och kan göra så att bilen har fått chassieskador undertill i bärande delar och att bromsrör, bränsleledningar, tank, mm, har skador. Har varit ute för det att utvändigt ser det mest kosmetiskt ut medan undersidan kan vara sammantryckt.
Tackar, jag sökte på "gasrespons" utan träffar, funderade på vad jag skulle söka på :-). Låt oss hoppas att 2 år och 2 månader också fungerar
Även jag har problem med gas responsen. Kollad lite data från bilen med hjälp av Torque i mobilen och en blåtand sändare. Fick där ett konstigt värde på intake air temp. Låg konstant på 122 grader, spelade ingen roll hur jag körde full gas eller puttrade tram på tomgång.
Har jag hittat mitt fel eller vad tror ni?
Det var mycket riktigt tryckgivaren till partikelfiltret. Tur att man visste lite härifrån, de ville först prompt ha det till att partikelfiltret var fullt. Som för er andra så visade felavläsningen ett fel fast inte något till föraren. De hade dem hemma och bytte den direkt, men jag fick betala för den var 2 månader för gammal, inte helt snällt av Upplands Motor i akalla tycker jag :(. Just denna tekniker hade bytt en i förra veckan så det känns ganska vanligt.

Vilken ÅF hade ni som fixade det gratis? Finns det någon som snabbt kan kolla om inte volvo har någon förlängd garanti/goodwill på detta? 1100 kr kan man ha roligare med.

Börje, en av teknikerna sa att den visade konstant 123 grader, när det blir fel så lämnar den en statiskt temperatur (dock bara när man körde bilen, när den står still så visar den tydligen rätt temp med detta fel). Men det låter definitivt som om det är det som är felet.

Det verkade inte vara något fel på dragkroken i alla fall, men de kollar mer vid reparationen ...
Användarvisningsbild
av hollan
är du första ägare på bilen så går konsumentverkets garanti in år 2 till 3
något som många "glömmer"

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]