- mån 21 nov 2011, 18:12
#590153
Hej!
Jag har varit hårt inne på en 2,5 FT men börjar dra öronen åt mej pga soppaförbrukningen. Vidare uppfattar jag att nedsättningen av förmånsvärdet pga miljöbilar, etanoldrivna, försvinner vid årsskiftet. Det som kan tala för en 2,5FT är att prisbilden börjar bli rätt - det finns välvårdade ex ute för 150-160 tkr. Det är ganska få 2,0F ute med automat och dragkrok (båda två är krav på "listan" oavsett vad det blir).
- Betyder det höjda förmånsvärdet också att vägskatten åker upp ca 1000 kr? (en 2,5FT aut kostar nu ca 1800 kr per år medan 2,5T kostar 2800 kr)
- Räcker en 2,0 FT ifall man kör väldigt lugnt och utan tung last - man borde kunna spara 2-3 dl per mil ifall man kör nån mix av blandad körning/stadskörning?
Det blir mellan 1000-1500 mil per år och V70 är ju så jäkla fin, men så synd på soppaförbrukningen. Vore kul att höra på forumet vad folk har för förbrukning på automatväxlade bilar (något annat är ej aktuellt då jag är van automat sen 25 år ca)
Jag har varit hårt inne på en 2,5 FT men börjar dra öronen åt mej pga soppaförbrukningen. Vidare uppfattar jag att nedsättningen av förmånsvärdet pga miljöbilar, etanoldrivna, försvinner vid årsskiftet. Det som kan tala för en 2,5FT är att prisbilden börjar bli rätt - det finns välvårdade ex ute för 150-160 tkr. Det är ganska få 2,0F ute med automat och dragkrok (båda två är krav på "listan" oavsett vad det blir).
- Betyder det höjda förmånsvärdet också att vägskatten åker upp ca 1000 kr? (en 2,5FT aut kostar nu ca 1800 kr per år medan 2,5T kostar 2800 kr)
- Räcker en 2,0 FT ifall man kör väldigt lugnt och utan tung last - man borde kunna spara 2-3 dl per mil ifall man kör nån mix av blandad körning/stadskörning?
Det blir mellan 1000-1500 mil per år och V70 är ju så jäkla fin, men så synd på soppaförbrukningen. Vore kul att höra på forumet vad folk har för förbrukning på automatväxlade bilar (något annat är ej aktuellt då jag är van automat sen 25 år ca)