Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorrSken
Hej!

Jag har varit hårt inne på en 2,5 FT men börjar dra öronen åt mej pga soppaförbrukningen. Vidare uppfattar jag att nedsättningen av förmånsvärdet pga miljöbilar, etanoldrivna, försvinner vid årsskiftet. Det som kan tala för en 2,5FT är att prisbilden börjar bli rätt - det finns välvårdade ex ute för 150-160 tkr. Det är ganska få 2,0F ute med automat och dragkrok (båda två är krav på "listan" oavsett vad det blir).

- Betyder det höjda förmånsvärdet också att vägskatten åker upp ca 1000 kr? (en 2,5FT aut kostar nu ca 1800 kr per år medan 2,5T kostar 2800 kr)
- Räcker en 2,0 FT ifall man kör väldigt lugnt och utan tung last - man borde kunna spara 2-3 dl per mil ifall man kör nån mix av blandad körning/stadskörning?

Det blir mellan 1000-1500 mil per år och V70 är ju så jäkla fin, men så synd på soppaförbrukningen. Vore kul att höra på forumet vad folk har för förbrukning på automatväxlade bilar (något annat är ej aktuellt då jag är van automat sen 25 år ca)
av Calvin
Dragkrok går ju att eftermontera, bara ett tips när du letar.
Jag tror inte du vill ha en 2,0 F om du provkör en 2,5 FT. Det två bilarna ska knappt jämföras.
av Lövet
De som ägt båda brukar rapportera att det, förutom vid ren stadskörning, i stort sett inte skiljer någonting i förbrukning mellan 2.0F och 2.5FT. Med tanke på att man får 55hk till och en utväxling som ger långt lägre ljudnivå så är det värt det. Har kört båda, 2.0F känns som en helt annan bil. På fel sätt.

Vägskatten är frikopplad från förmånsvärdet så vad jag läst än så länge så kommer skatten ligga kvar på den lägre nivån.

Är man van vid lite svagare bilar, exempelvis är gamla V70 2.4 slöare, så räcker dock 2.0F fint.
av offsider
Apropå etanolbilar, en kollega skulle byta in sin V50 1.8f hos en handlare, och denne ville knappt ta i bilen med tång. Enligt handlaren så mår etanolmotorerna på de bilar som rullat uppemot 18-20 tusen mil otroligt dåligt. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
av SvenB
Enligt min erfarenhet mår en etanolmotor inte sämre än någon annan motor (bensin eller diesel).
av Linqid
andreas_lofgren skrev:Är man van vid lite svagare bilar, exempelvis är gamla V70 2.4 slöare, så räcker dock 2.0F fint.
Tycker du? Vi hade tidigare en V70N 2.4 140 hk innan nuvarande V70 2,0F och den upplevde vi som lite piggare i form av att den hade ett lite bredare register och inte kändes lika orkeslös. Det hände inte mycket när man stampa pedalen i matten, men det hände åtminstone något! Det är det inte alltid det gör med 2,0F... :D
av MattiasD
offsider skrev:Apropå etanolbilar, en kollega skulle byta in sin V50 1.8f hos en handlare, och denne ville knappt ta i bilen med tång. Enligt handlaren så mår etanolmotorerna på de bilar som rullat uppemot 18-20 tusen mil otroligt dåligt. Kan det stämma?
Jag har inte sett något bevis på att detta skulle vara sant. Tvärtom, det finns isärskruvade motorer på Youtube som är i prima skick. Det skulle vara intressant om denna handlare la fram bevis och inte bara snack. Men givetvis kan det vara så att motorerna 1.8F är i risigt skick efter 20k mil. Men det beror knappast på etanolen. Men det ligger alldis nära till hands att skylla på etanolen.
Användarvisningsbild
av Camel
NorrSken skrev: - man borde kunna spara 2-3 dl per mil ifall man kör nån mix av blandad körning/stadskörning?
Det blir mellan 1000-1500 mil per år
E85 kostar 10,34 kr/l. Det blir en skillnad på årsbasis mellan 2068kr - 4653kr mellan bilarna du jämför med dina siffror. Jag hade aldrig avstått 2,5FT för den skillnaden i bränslekostnad.
Användarvisningsbild
av Camel
offsider skrev:Apropå etanolbilar, en kollega skulle byta in sin V50 1.8f hos en handlare, och denne ville knappt ta i bilen med tång. Enligt handlaren så mår etanolmotorerna på de bilar som rullat uppemot 18-20 tusen mil otroligt dåligt. Kan det stämma?
Om man sköter oljebyten som man ska är det inga problem. Det finns många exempel på motorer som körts långt på etanol utan problem.
Användarvisningsbild
av epostaren
En kollega till mig som har en 2.0F, som bokför alla sina tankningar, mätt vid pumpen, har något pyttelite högre bränsleförbrukning än vad jag har med min 2,5FT. Kollegan kör ca 200 mil mer än jag per år. Vi kör ganska likvärdig = mest stadskörning på vintern med längre sträckor på helger och semestrar. Han är nöjd med sin bil, men jag skulle inte byta bort min 2,5FT mot hans 2,0F ens mot en bra mellanskillnad i kronor. Vet inte hur kollegan kör egentligen (har aldrig åk med denne), så varför det finns en skillnad, vet jag inte. Vi har bägge två manuella växellådor.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]