Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Fick bifogad bild och text från Volvo Cars idag.
Tänkte det kanske kunde hjälpa någon annan med samma fundering som jag hade:
Var sitter bilens lyftpunkter?

Bild: Bild

Text från dokumentet:
Lyftpunkterna är i fram och bakkant på tröskeln, markerade med ljusgrått på bilden.
Det är endast dessa uppmärkta lyftpunkter som ska användas för att lyfta fordonet.
• Punkterna (1) är i första hand avsedda att användas med fordonets egen domkraft.
• Punkterna (2) är i första hand avsedda för en verkstadslyft.
Inom de områden som är markerade med mörkgrått, får lyft inte ske, då fordonet kan skadas.

Det finns en gummiplatta framtagen för de bakre lyftpunkter (1) .

//Mikael
av lobbysleeper
Stort tack!
Bra tips för en lekman som inte vet vart folk menar när de nämner olika ställen under bilen.
Användarvisningsbild
av Momentum
Bra info
Märkligt att denna info inte finns i instruktionsboken, där står det inget vettigt kring detta
Hur/av vem har du fått detta?
Söker samma info för V60
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tittade under min bil, när jag skulle ha på vinterdäcken. Jag har ju en XC70, och där var hela bakänden, där lyftpunkterna markeras, täckt med plastlock som inte alls verkade lämpliga att lyfta i.
Så jag har nog förstört min bil nu, för jag lyfte bakänden i den fasta delen mitt på bakaxeln. Men den ligger ju inom farligt område.

OK, jag kör ut den förstörda bilen i skogen, så får den stå där. Om någon vill ha koordinaterna får ni höra av er.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vet inte, men det är ritat så på bilden. Fast det är ju rätt märkligt om de punkter som i vanliga fall bär upp bilen, alltså där hjulen är infästa, inte tåler att lyfta bilen i. De menar nog att det finns ett antal ställen på de områdena som man inte ska lyfta på, även om det går bra på vissa specifika punkter.
av least
Momentum skrev:Bra info
Märkligt att denna info inte finns i instruktionsboken, där står det inget vettigt kring detta
Hur/av vem har du fått detta?
Söker samma info för V60
Jag letade upp den allmänna kontakt-information till Volvo Cars på den vanliga hemsidan, och ett par dagar senare fick jag svar från en kille på "Dept. 12510". vet inte vad det är för avdelning, men de verkar ha tillgång till denna typen av information. :)

//Mikael
av s60r
Beställde en "platta" idag, så får den i slutet av veckan.. Men billig var den inte, kostar 670:-..
Men då behöver man inte bekymra sig om att man lyfter fel längre..
Om någon är intresserad så kan jag lägga upp artikelnummer och bild på den när jag fått den.
Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Räckvidden för Tesla 3 är testad i[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]