Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har lärt mig att skruva av locken till cellerna när jag laddar batteriet utanför bilen men behövs det verkligen med dagens laddare? Skulle gärna vilja ha kvar batteriet i bilen rakt av och ladda det där. (dieselvärmaren tömde batteriet i morse...)
Det är väl ett förfarande som var nödvändigt på den tiden när laddarna var ganska primitiva, åtminstone de som gemene man köpte.

Mvh GK
Om bilen varit helt strömlös kan den bete sig riktigt märkligt, men det borde som sagt räta ut sig efter en omstart. (Precis som med datorer). Min bil har blivit strömlös ett antal gånger (på grund av BSR) så jag har sett både ett och annat vad gäller strömlösa bilar.
Vad räknas som gamla laddare, har en röd plåtburk som jag tror både OK och Biltema haft, säkert 10 år, är det dags att pensionera den? Brukar iofs ta ur batteriet och ladda utanför bil, sitter väl i ryggraden. Har alltid 2 bra batterier så jag kan växla på en gång utan att behöva vänta på laddning. Kanske dags att kliva in i 2000-talet.
gnestakalle skrev:Det är väl ett förfarande som var nödvändigt på den tiden när laddarna var ganska primitiva, åtminstone de som gemene man köpte.

Mvh GK
Nya underhållsfria batterier innehåller en katalysator som katalyserar tillbaka knallgasen till vatten, Det funkar inte om du tar bort propparna.
Behöver själva laddaren pensioneras, går alla över på underhållsladdning när rätt kapacitet uppnåts eller bara nya laddare och inte plåtlådorna. Antar att min blåser på tills man drar ur den, eller?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]