Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Hej på er.

Först tack för ett bra forum, här fanns det en massa roligt att läsa.

Till min fråga, det är så att jag tidigare bara ägt en begagnad bil och har i snart tio år varit utan bil på grund av att jag helt enkelt inte haft råd. Nu har det ekonomiska läget blivit bättre och med två barn är det snart ett måste att skaffa bil.

Mina funderingar har hela tiden gått åt Volvo hållet och en V70 verkar vara vad familjen behöver. Då jag aldrig köpt en ny bil tidigare och är inte allt för hemma på bilar och bilaffärer, vad ska man tänka på när man köper en ny bil?

Det finns ju en massa olika tillbehörs paket som kostar en massa olika, vad behöver man av allt detta och vad är det som egentligen ingår från grunden?

Kom gärna med tips och råd och gärna egna erfarenheter om ni äger en ny V70 T4 eller T4F.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av apersson850
Gå in på Volvocars och snoka. Där kan man läsa en hel del om hur olika versioner är konfigurerade. Det är inte alltid som allt som står där är rätt, men ganska nära kommer du i alla fall.
Det går också att beställa broschyrer, både som pdf och på papper, via den sidan.

Vad du verkligen "behöver" kan bara du avgöra, så det är lättare för dig att överblicka så här.
av Nian
apersson850 skrev:Gå in på Volvocars och snoka. Där kan man läsa en hel del om hur olika versioner är konfigurerade. Det är inte alltid som allt som står där är rätt, men ganska nära kommer du i alla fall.
Det går också att beställa broschyrer, både som pdf och på papper, via den sidan.

Vad du verkligen "behöver" kan bara du avgöra, så det är lättare för dig att överblicka så här.
Tack, ska kika vidare på den sidan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nian skrev: Det finns ju en massa olika tillbehörs paket som kostar en massa olika, vad behöver man av allt detta och vad är det som egentligen ingår från grunden?
Det finns utrustningslistor för Kinetic, Momentum, Summum. Syna dessa. Summum är prisvärt om man vill ha bekvämlighet men till vettigt pris.

Det som är bra med Volvo är att man inte - till skillnad från tyskarna - inte blir totalt rånad när man extrautrustar sin bil.

Personliga reflektioner:
Skinn: Bra när man skall göra rent efter barn som kladdar glass etc.
Regnsensor: Att slippa reglera hastigheten på vindrutetorkarna när man kör i varierande regnfall är GULD värt.
Elstol m. minne: Delar du och frugan på bilen? Är ni väldigt olika långa, typ 1.60 vs. 190? Elstol med minne är GULD värt. Du öppnar bilen, stolen ställer in sig automatiskt till dig. Ditto när frugan öppnar bilen.
Backsensor: Parkerar du ofta i trånga lägen? Backsensor är GULD värt. En extra säkerhet, helt enkelt. Frontsensor är för den är osäker på var bilen slutar och vill ha den extra säkerheten i riktigt trånga lägen.
Radio/HIfi: Det finns rapporter om att även de bättre radio/hifi alternativen är rätt usla. Gillar du verkligen att lyssna på musik i bilen, provlyssna innan. Kanske det dyraste paketet inte är så hemskt mycket bättre än de billigare.
av Nian
Tack för alla svar, dom hjälper en hel del. :)
Min budget ligger på strax ovanför 300k så det borde räcka till en del extra utrustning.

En sak jag funderade över och som sagt så har jag aldrig köpt en ny bil tidigare, om man kommer till en bilhandlare och det ska betalas cash, kan man då få ned priset något eller få med något extra i utrustningsväg eller funkar det inte så?
av Nian
StringerBell skrev:
Nian skrev: Det finns ju en massa olika tillbehörs paket som kostar en massa olika, vad behöver man av allt detta och vad är det som egentligen ingår från grunden?
Det finns utrustningslistor för Kinetic, Momentum, Summum. Syna dessa. Summum är prisvärt om man vill ha bekvämlighet men till vettigt pris.

Det som är bra med Volvo är att man inte - till skillnad från tyskarna - inte blir totalt rånad när man extrautrustar sin bil.

Personliga reflektioner:
Skinn: Bra när man skall göra rent efter barn som kladdar glass etc.
Regnsensor: Att slippa reglera hastigheten på vindrutetorkarna när man kör i varierande regnfall är GULD värt.
Elstol m. minne: Delar du och frugan på bilen? Är ni väldigt olika långa, typ 1.60 vs. 190? Elstol med minne är GULD värt. Du öppnar bilen, stolen ställer in sig automatiskt till dig. Ditto när frugan öppnar bilen.
Backsensor: Parkerar du ofta i trånga lägen? Backsensor är GULD värt. En extra säkerhet, helt enkelt. Frontsensor är för den är osäker på var bilen slutar och vill ha den extra säkerheten i riktigt trånga lägen.
Radio/HIfi: Det finns rapporter om att även de bättre radio/hifi alternativen är rätt usla. Gillar du verkligen att lyssna på musik i bilen, provlyssna innan. Kanske det dyraste paketet inte är så hemskt mycket bättre än de billigare.
Väldigt intressanta saker allihopa och om jag läst rätt ingår väl dom flesta i paketen man har att välja på.
Dock undrar jag, hur fungerar det där med elstolen? Hur vet den vem som sätter sig eller är på väg in i bilen?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]