Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Jag har en XC70 D5 AWD AUT MY12 som har gått strax över 200mil nu. Kör mest landsväg (80- och 100-väg). Ligger vid pump på mellan 0,70-0,73. Försöker köra eco-driving där det går.

Mvh, Kalle.
av Mccartney
KalleH skrev:Hej!

Jag har en XC70 D5 AWD AUT MY12 som har gått strax över 200mil nu. Kör mest landsväg (80- och 100-väg). Ligger vid pump på mellan 0,70-0,73. Försöker köra eco-driving där det går.

Mvh, Kalle.
Det låter jo bra. Jag har beställt en likadan som din och jag kommer att köra lite mer stadstrafik men jag är glad så länge den drar runt litern. Har en 855Glt aut som drar 1,1 ca och haft en v70 2,5 FT aut som drog runt 1,8 etanol så jag är beredd på höga driftkostnader.

Är där bra fart i den? Vid rödljus m.m?
Senast redigerad av 1 Mccartney, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Intressant. Jag tycker inte att 0,70 och mer är "bra" för en XC70 AWD aut som ECO-drive-körs om man ligger kring 80-100 och kör landsväg. En modern bensinmotor ligger kring de sifforna, min T4 ligger kring 0,6 om man kör så uppmätt och lägg därtill AWD óch automat... Men allt är ju relativt.../PH
Användarvisningsbild
av Gurra82
Förbrukningssiffror är väldigt svårt veta. Beror ju som sagt mycket på vilken körstil man har
av Malmstroem
perhall skrev:Intressant. Jag tycker inte att 0,70 och mer är "bra" för en XC70 AWD aut som ECO-drive-körs om man ligger kring 80-100 och kör landsväg. En modern bensinmotor ligger kring de sifforna, min T4 ligger kring 0,6 om man kör så uppmätt och lägg därtill AWD óch automat... Men allt är ju relativt.../PH
Observera att det var mätt vid pump och "Kör mest landsväg (80- och 100-väg)." Vilket betyder blandad körning med en snäll profil -- inte förbrukning mätt vid 80-100. Det är faktiskt en ganska rejäl skillnad...

Jag har också en 2012 XC70 D5 AWD automat. Med min körprofil som innehåller rätt mycket stadskörning ligger jag oftast över 0,8 mätt vid pump. Om jag ligger konstant vid 80 tar den under 0,6.

Så låt oss jämföra äpplen mot äpplen, inte äpplen mot päron.

Till trådskaparen -- titta på den officiella förbrukningen. Du får bäst information där, även om den inte är perfekt. Du måste köra offantligt mycket innan skillnaden mellan "officiell" förbrukning och din verkliga verkligen börjar påverka totalekonomin.
av KalleH
Alltså jämn fart på 80-väg hamnar jag bedömt på ca 0,55-0,57. Men i 0,7 ingår lite tätortskörning, användning av dieselvärmaren och lite motorväg någon gång. Men visst hade man ändå önskat sig lite lägre förbrukning även om jag ligger hyffsat nära Volvos blandade officiella förbrukning på 0,68.
Tidigare körde jag en S60 D3 AUT MY11 med exakt samma typ av körning och då låg jag strax över 0,6 vid pump, dock hade jag 18 tumshjul (17 tums nu). Så att en XC70 med den extra vikten, AWD, extra luftmotstånd och även 215hp istället för 163hp drar ca 1dl mer känns helt okej.
Men man måste ha klart för sig att automaten (Geartronic) sörplar i sig en hel del. Iof är den väldigt bekväm och bra men snål är den inte.

Mccartney: Jag tycker XC70 D5 är tillräckligt snabb. Den upplevs något "trögare" att komma iväg med än S60n (antar att det är den extra vikten och AWD som spelar in). Däremot vid omkörningar och andra kraftiga accelerationer känns verkligen kraften. Sen känns det kanske inte alltid att det går så fort pga att bilen är så stor och tyst men tittar man på hastighetsmätaren ser man att det rör ordentligt på sig :mrgreen:

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av apersson850
Över de senaste 782 milen har min XC70 D5 AWD automat slickat i sig 0,82 l/mil. Minst 150 av dessa mil är med släpkärra, ibland på "trögkört underlag" (färddatorn visade 7 l/mil när däcken sjönk till fälgkanten på bil och släp och det dessutom var branta backar att ta sig över), samt några få mil med husvagn.

Färddatorn hävdar 0,75 l/mil. Dieselvärmaren har ännu så länge bara använts sporadiskt. Det är ju inte mycket till vinter.
av Enzo
perhall skrev:Intressant. Jag tycker inte att 0,70 och mer är "bra" för en XC70 AWD aut som ECO-drive-körs om man ligger kring 80-100 och kör landsväg. En modern bensinmotor ligger kring de sifforna, min T4 ligger kring 0,6 om man kör så uppmätt och lägg därtill AWD óch automat... Men allt är ju relativt.../PH
Så en dl till, för 35 hk, ca 200 Nm mer, AWD, automat och en högre kaross. Jag tycker nog 1 dl är rimligt för det.
av Mccartney
Tycker förbrukningen ser bra ut, man får jo tänka på att det är en stor och tung bil också.

Låter helt ok av det jag har hört från er nu.

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]