Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorrSken
Hej!d.

Jag ser fram emot att bli Volvo-ägare efter att ha kört tyskt i 25 år. Det ska bli en V70 II 2,5T eller 2,5FT, momentumutrustad.

Prisbilden är svår. Även med jämförbara årsmodeller och miltal kan det ligga mellan 150-230 tkr för liknande bilar och utrustning. Är det något speciellt på gång i marknaden, kommer det ut massor av tjänstebilar årsmodell 2008? Verkar som om man kan hitta fina ex runt150-160 tkr?

En fråga till forumet: har det någon större beydelse valet av FT eller T?
Användarvisningsbild
av Camel
Priser låter jag andra kommentera men det bör inte skilja mycket om bilarna i övrigt är ilka. Men jag tror att en 2,5FT är ett klart bättre köp om man inte behöver betala mer. Du har ju möjligheten att köra på två bränslen. Aldrig fel. För det mesta blir milkostnaden för bränslet något lägre på etanol. Jag skulle betala mindre för 2,5T än 2,5FT.
En sak som skiljer mellan 2,5T och 2,5FT är att oljebyte ska göras varje 1500 mil på FT. Den räknas dock som service så om du kör ca 1500 mil per år blir det faktiskt billigare totalt sett att serva 2,5FT. Fordonsskattebefrielse finns också för senare MY av 2,5FT i 5 år från nybilsdatum. Kolla på aktuell bil i Transportstyrelsens fordonsregister. Gäller även för begagnatägaren. Min egen 2,5FT MY11 upplever jag som något piggare på etanol, annars inget dramatiskt att köra etanolbil. Motorvärmare är standard på 2,5FT, bra att ha. Utrustningsnivån Momentum har haft lite olika innehåll på de olika MY men inbördes lika för 2,5T och 2,5FT vad jag vet. Teknisk vad gäller motoreffekt och utväxlingar skiljer lite mellan olika MY:

Totalutväxlingar för 2,5T och 2,5FT har ändrats mellan olika MY. Både slutväxel och omsättning på växlarna varierar.
För 2,5FT ändrades både motor och utväxling mellan MY09 och MY10. MY11 har samma som MY10.

2,5FT original har MY10 starkare motor än MY09 men högre utväxling på de fyra högsta växlarna. Samma utväxling på de två första.
Jag har räknat ut totalökningen av hjulmomentet på de olika växlarna från 2,5FT MY09 till 2,5FT MY10 med originalmotorer (se tabell nedan):

OBS. Alla data gäller för manuell växellåda.

1:an = +13,3%
2:an = +13,3%
3:an = +6,8%
4:an = +0,1%
5:an = -4,7%
6:an = -6,1%
Back = +13,4%

Dvs. original MY10 är starkare på samma växel än original MY09 på de tre första växlarna. Lika på 4:an. Svagare på 5:an och 6:an.
Med Polestar på båda blir MY09 starkare på samma växel än MY10 på de fyra högsta växlarna. Lika starka på 1:an och 2:an.
Gäller mellan 1700-4500 rpm.

Tabell
(klicka för större bild)
Bild

Data: maxeffekt [hk] / max vridmoment [Nm] / växellåda / slutväxel / hastighet 6:an [km/h per 1000 rpm]

MY08
2,5T: 200 / 300 / M66W / F3A 4,000:1 / 45,8

MY09
2,5T: 200 / 300 / M66W / F3A 4,000:1 / 45,8
2,5FT: 200 / 300 / M66W / F2A 3,770:1 / 48,6

MY10
2,5T: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6
2,5FT: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6

MY11
2,5FT: 231 / 340 / M66D / F2A 3,770:1 / 58,6

Utväxlingen på 2,5FT MY10- är bra tycker jag. Man har verkligen anpassat den till motorns karaktär och utväxlingen passar bra både vid normalkörning och inspirerad körning. Bilens toppfart på 235 km/h nås på 5:an och varvtalet är då inte mer än 4800 rpm och vid det varvtalet ger motorn sin maxeffekt 231 hk. Den 6:e växeln är en överväxel och ligger utanför effektregistret då det blir balans mellan effektbehov och tillgänglig effekt redan vid ca 220 km/h @ 3750 rpm. Vid normalkörning är det helt ok drivkraft på 6:an.
av NorrSken
Ok tack för utförligt svar, du har verkligen en poäng att det är en fördel att kunna tanka två olika slags drivmedel. Vi kommer aldrig upp i 1500 mil per år, snarare närmare 1000 mil vilket i så fall skulle leda till lägre servicekostnader. Sedan är automat ett krav pga 25 års körning med automat, svårt då att byta till manuell. Jag förstår att detta kostar lite soppa särskilt vid blandad körning och stadskörning men det får vi ta.

Påtagligt många bilar på blocket har ljus inredning vilket är rätt ok omän jag föredrar en mörk pga två barn i baksätet...

Sedan detta med prisbilden, det verkar finnas möjligheter att hitta ett fint ex mellan 150.000-170.000 kr, momentum-version. Men det finns många bilar som kostar över 200.000 kr också!
Användarvisningsbild
av Guligan
Om du skulle hitta en med skinn så är det inga problem med ljus inredning. Volvos skinnstolar är väldigt lättskötta.
av perhall
Mycket bra genomgång! Ha rhört från Taxi Stockholm m fl att långmilade FT inte håller så bra men har inte hört liknande från någon privatperson. För några månader sen åkte jag en FT som gått 28tmil vilket jag kommenterade och då sa föraren att de renoverat alla som gåttså långt, vilket även gäller övriga märken och etanol- och gasbilar. Annars finns väl bara fördelar med FT, billigare service om man kör lite, lite piggare, billigare att tanka och sen föredrar jag den långa utväxlingen from MY10. Hade tiigae en MY08 2,5T och eftersom det ändå inte är någon varvglad, rolig, körmaskin likt BMW 325i som ju skulle bli dötrist med 58,6km/h /1000r/m så tycker jag att den långa utväxlingen passar utmärkt.../PH
Användarvisningsbild
av smygaren
Guligan skrev:Om du skulle hitta en med skinn så är det inga problem med ljus inredning. Volvos skinnstolar är väldigt lättskötta.
Hejsan!

Du sa att volvos ljusa skinn var lätt att rengöra!

De blir lätt skrynkliga och det blir "mörkt" (skitigt) i vecken.
Blåa jeans är också kass, det blir rent blått efter färgen.

Hur behandlar och rengör du Volvos vita skinnsäten på ett enkelt men effektivt sätt??

/Smygaren
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:/.../Ha rhört från Taxi Stockholm m fl att långmilade FT inte håller så bra men har inte hört liknande från någon privatperson. För några månader sen åkte jag en FT som gått 28tmil vilket jag kommenterade och då sa föraren att de renoverat alla som gåttså långt, vilket även gäller övriga märken och etanol- och gasbilar. /.../
Jag har också hört detta. Ford anger i sina serviceintervall max 1000 mil innan oljebyte på etanoldrift. Volvo anger 1500 mil på 2,5FT. Mina egna erfarenheter är att på etanolbilar (kört etanol i olika bilar sedan 2003) så sjunker inte oljenivån så lätt mellan oljebytena. Viss oljeförbrukning finns alltid. Men att nivån inte sjunker tolkar jag som att oljan späds med mer bränsle vid etanoldrift än med bensindrift. Eller möjligen avdunstar den inte lika lätt vid korta körningar så att ångorna inte återförs via vevhusventilationen för förbränning igen. Vet inte, kanske det är en kombination? Utspädningen borde innebära sämre smörjegenskaper hos oljan vid slutet av intervallet. Jag tror det är extra viktigt att byta oljan i tid vid etanoldrift. Åtminstone har jag alltid gjort det och aldrig haft några motorrelaterade problem. Men å andra sidan har jag inte kört mer än 8000 mil med etanoldrift i en och samma bil. Sammanlagt betydligt längre körsträcka på etanol med flera bilar tillsammans.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]