Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan 2 veckor ägare till en V70II 2,4d -08 och är nöjd så när som på vibratoner i intervallet 50-60 km/h. Jag bad en mekaniker på volvo testköra och han kände vibrationerna men menade att det inte var så allvarligt men att jag skulle ha lite koll så det inte vart värre. Igår åkte jag till däckvekstan för att kolla balansen i däcken och efter balansering vart det aningen bättre men de är fortfarande där. Har inte testat bilen med sommardäcken mer än när jag testade bilen hos bilhandlaren men då körde jag nog inte så mycket i just de hastigheterna. Finns det något annat jag kan kontrollera eller har någon erfarenhet om liknande problem. I övriga hastigheter märks inget. Har testat att växla manuellt i det intervallet och på lägre och högre växlar men det är ingen skillnad.
Senast redigerad av 2 AndreasGLT, redigerad totalt 0 gång.
Jag har vibrationer/ryckighet runt 50 km/h.
Växlar jag manuellt till femman så upphör de nästan och minskar när bilen blivit riktigt varm.
Bara det inte är automatlådan. Kanske det finns ryckutjämnare vid drivaxlarna som börjar bli kassa?
Inte vet jag och ingen verkar ha någon erfarenhet.
Googla "convertervibrationer" och "momentomvandlare vibrationer", läs på och försök skaffa er en uppfattning om det är detta ni har. Gäller endast automatlåda. Eventuellt kan en spolning av lådan åtgärda problemen, nästa steg är att byta convertern och om inte det hjälper så måste lådan bytas.

Mvh
whennebab skrev:Googla "convertervibrationer" och "momentomvandlare vibrationer", läs på och försök skaffa er en uppfattning om det är detta ni har. Gäller endast automatlåda. Eventuellt kan en spolning av lådan åtgärda problemen, nästa steg är att byta convertern och om inte det hjälper så måste lådan bytas.

Mvh
Ja det skulle det kunna vara. Hittade inte så mycket bra länkar men helt värt att kika på. Är det ett förekommande fenomen på volvobilar?
Omek skrev:Vibrationsproblem har i 9 av 10 fall med däck eller fälg att göra.

Vad har vi för däck och vad har vi för fälg?
Jo det var väl första tanken det också. Jag kör med nya volvofälgar med nybalanserade nya vinterdäck. Och vibratiornerna ligger i så pass låga hastigheter så verkstan var tveksamma till att det var de som var felet.
AndreasGLT skrev:En bussning bytt, fråga mig inte vilken men artikelnummer har jag. Tydligen ett känt fel och de har tagit fram en ny typ av bussning som motverkar att vibrationer fortplantar sig från lådan.
Förstår jag rätt nu? Din växellåda vibrerar alltså och detta löser Volvo med en bussning som gör att vibrationerna inte känns i bilen? Isf säger jag: en växellåda skall inte vibrera! Eller är det bara upphängningen som vibrerar?

Ta gärna fram artikelnumret så kan jag se vilken bussning/var den sitter.

Mvh.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]