Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har en fråga angående klimatanläggning samt AC. Kan någon förklara skilnnaden mellan dessa två begrepp? Har jag hört att klimatanläggning är bättre än "vanlig" AC men fattar inte riktigt skillnaden. Blir det varmare/kallare snabbare med en klimatanläggning?
ECC då ställer du in t.ex. 22 grader och förhoppningsvis har du den temperaturen i bilen.
Med en 'vanlig' AC har du en ratt med rött eller blått: Varmare- Kallare.

Så du får, i teorin, ratta lite mer om solen lyser eller om det är kallt ute med AC.

En klimatanläggning har alltså givare inne i kupen som återkopplar mot värmepaketet/kylsystemet.
Om du har en klimatanläggning har du ju även en ac (för att kyla). Med klimatanläggningen kan du ställa in exakt temperatur du vill ha i bilen.
Ok så en klimatanläggning ger inte nödvändigtvis bättre resultat, dvs snabbare uppvärmning i kupen exempelvis på vintern? Sedan angående AC:n. Jag hade en Skoda förut med AC, den hade grader på ACratten, vet dock inte hur exakt den körde men men:)
volvobrasse skrev:Ok så en klimatanläggning ger inte nödvändigtvis bättre resultat, dvs snabbare uppvärmning i kupen exempelvis på vintern? Sedan angående AC:n. Jag hade en Skoda förut med AC, den hade grader på ACratten, vet dock inte hur exakt den körde men men:)
Jo, det fungerar bättre på både vinter och sommar då klimatanläggningen styr fläkthastigheter, luftspjäll för luften, mm.
T.ex. blåser den luften mot golvet på vintern när du startat bilen för att minimera imma på rutorna, så den anpassar sig efter olika förutsättningar.
Det enda jag gör är att justera temperaturen, ytterst sällan något annat.
Jag har ju en V70. undrar lite hur ni andra gör, kör ni klimatanläggningen på auto?

Sedan undrar jag över den dom där symbolerna: en ser ut som att luften cirkulerar från kupen och in igen (idiotförklaring av mig). Den andra symoliserar att den drar in luft utifrån, utöver detta finns ju en autovalmöjlighet. Vad är skillnaderna på dessa och vad bör man ha på? :)
Kör på Auto förutom när rutan är isig eller immig, då trycker jag på defrost..

Återcirkulationen står på auto på min bil, och skillnaden är precis som du själv säger, antingen tar den in luften uifrån eller så hämtar den luften inne i kupén.. Vitsen med det ena eller det andra är ju helt enkelt att det under tex uppvärmningsfasen är mycket smartare att ta luften från kupén så att man värmer redan uppvärmd luft eftersom det då går fortare..
Är det så att luften i kupén är för fuktig så ska den väl växla över och ta luften utifrån så att luften som kommer in är torkad genom att den passerar AC:en.. Finns säkert fler/andra meningar med det, men det är det jag kan komma på just nu..
En del bilar med klimatanläggning har även luftkvalitésystem. Det innebär att det finns en elektronisk "näsa" som analyserar luften som kommer in i bilen. Känner den att luften är otrevlig, exempelvis inne i en tunnel, kan den temporärt byta till återcirkulation. Då får man njuta av sina egna fisar en stund istället för att få in nya utifrån.

Rent allmänt tycker jag att automatisk klimatanläggning är värdefullt, då en handjagad måste påverkas både titt och tätt för att ge optimal temperatur i bilen.
volvobrasse skrev:Jag har ju en V70. undrar lite hur ni andra gör, kör ni klimatanläggningen på auto?

Sedan undrar jag över den dom där symbolerna: en ser ut som att luften cirkulerar från kupen och in igen (idiotförklaring av mig). Den andra symoliserar att den drar in luft utifrån, utöver detta finns ju en autovalmöjlighet. Vad är skillnaderna på dessa och vad bör man ha på? :)
Minns inte riktigt men jag tror att det även finns en sensor som känner av luftkvaliten och stänger tilluften om det finns t.ex. för mycket avgaser i uteluften om du har den på auto, eller så är det ett valbart tillbehör.

99,9% så står den i autoläge.
apersson850 skrev:En del bilar med klimatanläggning har även luftkvalitésystem. Det innebär att det finns en elektronisk "näsa" som analyserar luften som kommer in i bilen. Känner den att luften är otrevlig, exempelvis inne i en tunnel, kan den temporärt byta till återcirkulation. Då får man njuta av sina egna fisar en stund istället för att få in nya utifrån.

Rent allmänt tycker jag att automatisk klimatanläggning är värdefullt, då en handjagad måste påverkas både titt och tätt för att ge optimal temperatur i bilen.

Intressant! undrar just om min Volvo v70 MY09 har det...
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]