Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Hej
Har hittat en xc70 -09 D5 för rätt kurs som verkar bra dock så är det en importbil
Hur kan man kontrollera ett service, mätarställning stämmer osv är gjort på en importbil?
av Lövet
Man får ta upp telefonen och ringa till de serviceverkstäder som är angivna i boken och kontrollera att bilen faktiskt varit där och vid vilket miltal. Tyvärr pratar varken tyskar eller italienare särskilt gärna engelska så det är lite trixigt. Bäst är om man har någon bekant som pratar rätt språk som kan ringa.
av Mwi
Jag har lite fördomar när det gäller importbilar från exempelvis Italien eller Belgien. Bilar från Tyskland litar jag mer på men jag vill veta vilken bilfirma som senast sålde bilen för export i Tyskland. Är det en märkeshandlare exempelvis VAG, BMW eller Mercedes så är de nästan mer seriösa än jämfört med Svenska märkeshandlare. Är det någon bakgårdshandlare skulle jag glömma bilen likaså om den inte är från Tyskland. Tänk på att den dagen du vill byta bil så vill Svenska märkeshandlare inte ha med din importbil att göra utan du får försöka sälja den själv eller byta hos någon icke märkeshandlare.
Användarvisningsbild
av falcon
Det löste sig bilen var väl documenterad och allt, men saknade bååde diesel och sätesvärmare.
men i övrigt en mkt fin xc70
av Cox
Där håller jag inte med dig alls gällande importbilar, hade en importerad Mondeo just från Belgien. När jag skulle byta in den vart jag erbjuden 25 papp mindre på flera olika handlare, men just Ford pyntade bäst för det inbytet, märk väl att jag tittade på bilar med samma spec vid den tilltänkta affärern. Säljaren på Ford var inte det minsta beskymrad att det var en importbil. Han gick igenom bilen och kontrollerade papper samt att kamrem var bytt. Och han bjöd 25 över övriga bilhandlare, var inte svårt att bestämma vilken av handlarna jag gjorde affär med. Bilen i fråga hade alla stämplar från Ford verkstäder såväl i Belgien och Sverige, då servad av mig på aukt Ford verkstad. Så jag skulle vilja säga att det helt och hållet beror på handlarens inställning och skicket på bilen.
av Lövet
Självklart finns det handlare med förståelse för importer. Problemet är att de är färre och dina möjlighet minskar väsentligt när det är dags att byta in bilen. Risken är att man måste köpa en överprissatt bil bara för att bli av med inbytet.
av Cox
Självklart är det en risk man får ta om man köper en import, men så kan det även vara om man byter in en "vanlig bil"
Allt har med bilhandlaren att göra hur han/hon är funtade, samt hur många likadana bilar som din egna dom har i lager.

Ville bara belysa att det inte alltid är nattsvart med en importbil
av perhall
Ibland så är det ju inte bara så att bilen är importerad utan kanske också har annan utrustning eller t o m en annan motor än en svensksåld. Jag har en kollega som tog med sin Merca A180 från Sydeuropa och han betalar nu 2500 extra per år i försäkring, fast bilen är flyttgods. Dessutom saknar den värmestolar, strålk-rengörare, halvljusautomatik och säkert något mer. Inte konstigt att den är värd mindre än en svensksåld. Det blir rätt mycket försäkringspengar på sikt.

Annars håller jag med om att tyska importbilar är bäst. Men historiken är extremt viktig. Har bilen köpts på tysk märkeshandel så är den förmodligen ok.

Tyskland, Belgien etc. kör inte mer än vi, dvs. under 1500 mil/år i snitt - även om det brukar stå i de dåligt informerade Teknikens Världs och auto motor & sports importguider "se upp, i Tyskland kör de 10 000 mil per år" och liknande...
PH
av Steff 99
Jag tror inte att detta är hela sanningen gällande företagsbilar i Tyskland, där är det inte ovanligt att en bil rullar avsevärt längre än vad vi är vana vid i Sverige.
Bilar som är 2-3 år och har miltal upp mot 15-20.000 mil men som utseendemässigt ser ut som en välvårdad svensk 5-6000 tusenmilare är inget ovanligt.

Precis som här i Sverige så köper man långmilare billigt Tyskland.
Däremot bilar som är 2-3 år med normala miltal är ofta tom dyrare som beg i Tyskland än här hemma, därför är dessa numer ointressanta att köpa o importera.

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]