- ons 09 nov 2011, 14:27
#585346
Har läst runt och nästan googlat ihjäl mig men får inget svar. Har läst en del om dieselvärmaren och vad jag kommit fram till är att man helst inte ska köra dem korta stunder eftersom att de då kan sota igen. Jag har även läst att ifall man kör dieselvärmaren längre än vad man kör bilen så går man minus i batteri.
Grejen är ju då den att jag har cirka 7-10 minuter till jobbet och även till affären där jag oftast handlar. Så det optimala vore alltså att endast köra dieselvärmaren 10 minuter när jag ska på de kortkörningarna och de gånger man ska någon längre bit så låter man värmaren gå så länge den känner för (man ställer timern). Problemet kommer ju då till ifall 10 minuters aktivering av dieselvärmaren är för kort tid för att den inte ska sota igen. Det står överallt"kör den inte för kort tid", men ingen verkar skriva vad en för kort tid är. Auto-läget på dieselvärmaren har jag planerat att endast använda vintertid då det är -5C och kallare.
Grejen är ju då den att jag har cirka 7-10 minuter till jobbet och även till affären där jag oftast handlar. Så det optimala vore alltså att endast köra dieselvärmaren 10 minuter när jag ska på de kortkörningarna och de gånger man ska någon längre bit så låter man värmaren gå så länge den känner för (man ställer timern). Problemet kommer ju då till ifall 10 minuters aktivering av dieselvärmaren är för kort tid för att den inte ska sota igen. Det står överallt"kör den inte för kort tid", men ingen verkar skriva vad en för kort tid är. Auto-läget på dieselvärmaren har jag planerat att endast använda vintertid då det är -5C och kallare.