Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IntenZe
Har läst runt och nästan googlat ihjäl mig men får inget svar. Har läst en del om dieselvärmaren och vad jag kommit fram till är att man helst inte ska köra dem korta stunder eftersom att de då kan sota igen. Jag har även läst att ifall man kör dieselvärmaren längre än vad man kör bilen så går man minus i batteri.
Grejen är ju då den att jag har cirka 7-10 minuter till jobbet och även till affären där jag oftast handlar. Så det optimala vore alltså att endast köra dieselvärmaren 10 minuter när jag ska på de kortkörningarna och de gånger man ska någon längre bit så låter man värmaren gå så länge den känner för (man ställer timern). Problemet kommer ju då till ifall 10 minuters aktivering av dieselvärmaren är för kort tid för att den inte ska sota igen. Det står överallt"kör den inte för kort tid", men ingen verkar skriva vad en för kort tid är. Auto-läget på dieselvärmaren har jag planerat att endast använda vintertid då det är -5C och kallare.
Användarvisningsbild
av Doffen
For kort tid er under 15 minutt.
Er ingen umiddelbar fare ved å kjøre den mindre en dette, det viktigste du gjør er å la den gå en hel time i blandt for å brenne seg ren.
Auto bør etter min mening være på, om man ikke kjører bare småturer hele tiden, dette pga. motoren må få opp temperaturen raskt for å holde DPF filteret rent.

Konklusjonen er:
Varmeren tar ingen direkte skade av å kjøres mindre en 10 minutt, men man er helt avhengig av å la den gå en full syklus en gang i blandt.
Gjør heller ingenting å bruke varmeren i 40 min å kjøre i 10 minutt, bare man ikke gjør dette for ofte. Om man f.eks kjører seg ett par lengre turer i uken så holder dette. Eller om man vedlikeholdslader batteriet i blandt.
av dst02
Jag har också 10 min till jobbet och under vintern som var (och bilen helt ny) så körde Jag värmaren på timer ibland både på morran å eftermiddan å batteriet laddade aldrig ur nångång. Jag gjorde så ungefär 2-3 dar i veckan å körde lite "längre" sträckor på helgerna om ca 30 min landsväg och allt funkade bra.
av IntenZe
Doffen skrev:For kort tid er under 15 minutt.
Er ingen umiddelbar fare ved å kjøre den mindre en dette, det viktigste du gjør er å la den gå en hel time i blandt for å brenne seg ren.
Auto bør etter min mening være på, om man ikke kjører bare småturer hele tiden, dette pga. motoren må få opp temperaturen raskt for å holde DPF filteret rent.

Konklusjonen er:
Varmeren tar ingen direkte skade av å kjøres mindre en 10 minutt, men man er helt avhengig av å la den gå en full syklus en gang i blandt.
Gjør heller ingenting å bruke varmeren i 40 min å kjøre i 10 minutt, bare man ikke gjør dette for ofte. Om man f.eks kjører seg ett par lengre turer i uken så holder dette. Eller om man vedlikeholdslader batteriet i blandt.
Tack för svar!

Okej, det låter ju ut bra. Då slipper jag oroa mig iaf. Jag kör för det mesta småturer. Men ifall man nu vet med sig att man kommer att sitta i bilen längre än 20 minuter så kan man ju slå på auto och låta den vara på.
av IntenZe
dst02 skrev:Jag har också 10 min till jobbet och under vintern som var (och bilen helt ny) så körde Jag värmaren på timer ibland både på morran å eftermiddan å batteriet laddade aldrig ur nångång. Jag gjorde så ungefär 2-3 dar i veckan å körde lite "längre" sträckor på helgerna om ca 30 min landsväg och allt funkade bra.
Tack för svar till även dig. Okej, då kan jag ju köra värmaren lite längre ibland.

Ifall det nu är typ -20C ute och man kommer på att man måste iväg på willys och handla mjölk, hur länge bör dieselvärmaren då vara igång innan man startar motorn för att undvika "kallstart"?
av Mr T
På min förra bil, S80N, så använde jag värmaren flitigt. I stort sett varje morgon och varje eftermiddag. Hade då ca 20 minuter till jobbet. Fungerade jättebra tills den natten det blev -20 grader, då startade värmaren extra tidigt, vilket den ska göra, och tyvärr fungerade inte spänningsvakten och batteriet drogs ut helt - vilket ju bortsett från att det inte gick att starta förmodligen inte var så bra för batteriets livslängd.

På min V70 har jag inte fått det problemet.

Utan att ha tagit tid någon gång så skulle jag tippa på att värmaren går igång 45-60 min innan måltid när det är riktigt kallt.

//Mr T
av dst02
Enligt instr.boken så går värmaren max 60 min. Vet inte hur länge exakt de tar att värma upp en 20 grader kall motor men de beror väl också lite på vad som anses som kallstart också. Jag va tvungen i vintras attstarta bilen när de va-17 å de lät inte så värst kul i motorn, massor av knatter,grymt seg å förhöjdtomgång säkert 1 minut.
av IntenZe
Okej, åter en fråga. Eftersom det inte är rekommenderat att köra med extravärmaren på auto så betyder det ju att man måste sköta det manuellt. Men hur vet man hur länge man ska köra direktvärmaren medan man kör? Man kan ju omöjligt veta när bilen nått 80 grader i temp för det finns ju ingen tempmätare i v70. Och sen fattar jag inte heller varför det skulle vara bättre att köra pareringsvärmaren manuellt man kör, borde det inte vara lättare att bara ha skiten på auto så får den själv avgöra när den behövs?
Fattar inte riktigt varför alla är så emot att ha på extravärmaren på auto för det borde ju vara precis samma sak när man startar direktvärmaren själv medan man kör, enda skillnaden är att på auto fattar den när den inte behövs men när man startat den manuellt svävar man i ovisshet?
av sorsj
Kan inte heller förstå all oro betr. dieselvärmaren. Jag har aldrig någonsin stängt av autofunktionen (den ser ju till att hålla motorn i lagom driftstemperatur när det är kallt, till gagn för både motor och inneklimat).

Jag har heller aldrig drabbats av batteriproblem p.g.a tidursinställd förvärmning morgon och kväll. Hur länge värmaren går beror på yttertemperaturen, men det rör sig om max 45 minuter (ungefär). Eftersom det är vindruteavisningen som är det viktigaste så brukar jag förresten ställa tiden ca 15 minuter senare än jag räknar med att ta bilen; då är vindrutan isfri och kupen ändå lite uppvärmd när jag kommer.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vem har sagt att man inte ska köra på auto?

Åker du i genomsnitt 5-10 minuter varje gång så är det väl befogat att ha autoläget avstängt, men annars kan du ha den på..
Startar du värmaren själv i samband med att du sätter dig i bilen så kommer den automatiskt att stänga av när motorn är uppe i temp..

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]