Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte ju en XC70-08 med D5 i början av sommaren och trivs bra med den ur alla aspekter utom en, dieselåtgången... Hade förväntat mig 0.6-0.7 på landsvägen och att det skulle snitta kanske 0.75-0.8 men så är det inte utan den snittar nästa på 0.9-1.0 med blandad körning där det är c:a 50-50 stad-landsväg. Lådan, en automat upplever jag som slirig och även om den har varit inne hos Bilia och "flushats", tycker jag att den är seg. Om jag drar ett släp, så lätt som c:a 600Kg, går förbrukningen upp nästan 2 dl, vilket jag tycker är tokmycket. Nu hörde jag i morse om att en chipning skulle kunna göra susen för förbrukningen, stämmer det månne? Körstilsmässigt kör jag utan alltför överdriven "framåtanda", så jag tar det så lugnt som möjligt...
En chippning som håller utsläppen någorlunda under kontroll ger ingen drastisk förbättring. Om det var så enkelt hade nog Volvo redan chippat motorn... :wink:

Jag tror att ditt största problem är dina förväntningar. Jag har en XC70 D5 2012 och den tar "ungefär" som din när jag håller hastighetsgränser och följer trafikrytmen hyfsat. Visst går det att få ner förbrukningen -- men då krävs det "extrem" snålkörning.

XC70 är inte en extremt snål bil. 4-hjulsdrift, högbygge, automat och tung bil sätter sina spår. Sedan beror den exakta förbrukningen mycket på hur/var du kör. Om du på långkörning håller dig kring 80-90 så är jag hyfsat säker på att du kommer ner till 0,6. :wink:
Hmm, jag var rädd för det. Då blir det nog en fram-och-tillbaka-bil i form av en lite Toyota, för att bränna en halvmil åt gången med Volvon, verkar vara mindre klokt.

Tack för ditt svar och bekräftelse på att D5an inte är att betrakta som en snålis. ;-// Det som jag tycker är märkligt är att bensinarna inte verkar vara särskilt mycket snålare, därav mina förväntningar... :| I min värld borde det skilja ganska mycket på en bensinare och diesel, särskilt med tanke på att XC70, som du påpekar, inte är en lätt bil.
D5:an är relativt snål i sig, det som ställer till det är det som Malmstroem skrev, hög bil med högt luftmotstånd tillsammans med 4WD och automat är ingen lätt kombination att väga upp..

Automaten i 2008:orna är inte kul, det har det skrivits spaltmeter om i forumet.. Den gör garanterat en dl eller mer per mil plus att den fungerar dåligt med dieselmotorerna över lag..

Hade du haft en 2.5FT och kört på bensin så hade du garanterat hamnat någonstan kring 1,2-1,4 liter/ mil.. Minst..
jta skrev:... Hade förväntat mig 0.6-0.7 på landsvägen och att det skulle snitta kanske 0.75-0.8 men så är det inte utan den snittar nästa på 0.9-1.0 med blandad körning där det är c:a 50-50 stad-landsväg. Lådan, en automat upplever jag som slirig och även om den har varit inne hos Bilia och "flushats", tycker jag att den är seg. Om jag drar ett släp, så lätt som c:a 600Kg, går förbrukningen upp nästan 2 dl, vilket jag tycker är tokmycket.
Automaten drar 35% mer i stadskörning (enligt volvo själva), och det gjorde den med släp för mig också, förbrukningen rusade.

Upplevde exakt samma siffor som dig med automaten jag körde innan och kör därför D5 maunell och det går grymt snålt om jag jämför med när jag hade automaten.
Det kostar på att vara "lat" mao... :shock: :wink:

Det som förvånade mig var dock (den stora) skillnaden mellan tillåten släpvikt mellan manuell och automat, hade inte väntat mig att manuell fick dra mindre.
jta skrev:Det kostar på att vara "lat" mao... :shock: :wink:

Det som förvånade mig var dock (den stora) skillnaden mellan tillåten släpvikt mellan manuell och automat, hade inte väntat mig att manuell fick dra mindre.
Den är väl 2100kg oavsett låda vad jag vet, dock så skiljer det konstigt nog på XC60.
jta skrev:Det kostar på att vara "lat" mao... :shock: :wink:
Njae, Geartronic lådan ger ju +35 procent i stan BMWs autolåda ger -2% i stan mot den manuell. Så automat behöver inte alltid vara törstig. Samma med DSG.
jta skrev:Det som förvånade mig var dock (den stora) skillnaden mellan tillåten släpvikt mellan manuell och automat, hade inte väntat mig att manuell fick dra mindre.
På XC70 är det samma dragvikt manuell/aut på V70 skiljer det 200 kg.
Jag har de senaste 691 milen hållt koll på varenda centiliter som jag har hällt i tanken. Enligt denna bokföring har bilen under denna sträcka lapat i sig 0,817 l/mil. Färddatorn anser samtidigt att det gått åt 0,75 l/mil. Jag nollställde den också när mätsträckan började.
Detta då också i en XC70 D5 AWD automat, fast av årsmodell 2012. Ungefär 150 av dessa mil har bilen rullat med en 1300 kg släpkärra efter, ibland med uppfällt och ibland med nerfällt kapell. Det har också förekommit några kortare husvagnstransporter.

Körningen har varit allt från 25-milaresor på motorväg till innanför 50-skyltarna till lite lätt terrängkörning (då färddatorn vid något tillfälle visade 7 l/mil, så då gick det tungt).
I förra, eller förrförra, numret av tyska ams testade de manuell mot automat o jag var rätt säker på att automat skulle drar mer trots att EU-mixen säger något annat. Men icke. Summa för alla testade "par" = samma förbrukning, det skilde 2-3 cl upp eller ner per modell.

Det säger ju en del om Volvos omoderna automat, den hade inte hamnat bra till i ams-testet.
/PH

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]