- mån 07 nov 2011, 09:32
#584529
Hej,
En lite kunskapsfråga till er alla (eftersom jag nyligen köpt min bil så påverkar det ej mej, men jag är nyfiken).
En bekant som ofta drar tunga släpkärror (ej med en Volvo, men ändå) kör en manuellt växlad fyrhjulsdriven bil som generellt anses vara en bra dragbil och hålla bra kvalitet.
Han berättade att han nyss fått byta koppling (svindyrt!) för att allt baxande med släpet sliter ut kopplingen väldigt fort.
Det jag undrar är hur en automatväxlad vs en manuell version av samma bil (tex min egen, en XC70 D5 AWD) förhåller sig i den frågan?
En automat, som jag har, är ju *enklare* att hantera för att man slipper slira på kopplingen, tänka på rätt växel mm när man precisionsjobbar med släpet. Det var bl.a. därför jag köpte automat.
Men är en automat (på Volvo, kanske varierar på olika märken) *stryktåligare* än en manuell låda + koppling när man regelbundet baxar med släp mm?
En lite kunskapsfråga till er alla (eftersom jag nyligen köpt min bil så påverkar det ej mej, men jag är nyfiken).
En bekant som ofta drar tunga släpkärror (ej med en Volvo, men ändå) kör en manuellt växlad fyrhjulsdriven bil som generellt anses vara en bra dragbil och hålla bra kvalitet.
Han berättade att han nyss fått byta koppling (svindyrt!) för att allt baxande med släpet sliter ut kopplingen väldigt fort.
Det jag undrar är hur en automatväxlad vs en manuell version av samma bil (tex min egen, en XC70 D5 AWD) förhåller sig i den frågan?
En automat, som jag har, är ju *enklare* att hantera för att man slipper slira på kopplingen, tänka på rätt växel mm när man precisionsjobbar med släpet. Det var bl.a. därför jag köpte automat.
Men är en automat (på Volvo, kanske varierar på olika märken) *stryktåligare* än en manuell låda + koppling när man regelbundet baxar med släp mm?
-------------------
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)