Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

En lite kunskapsfråga till er alla (eftersom jag nyligen köpt min bil så påverkar det ej mej, men jag är nyfiken).

En bekant som ofta drar tunga släpkärror (ej med en Volvo, men ändå) kör en manuellt växlad fyrhjulsdriven bil som generellt anses vara en bra dragbil och hålla bra kvalitet.

Han berättade att han nyss fått byta koppling (svindyrt!) för att allt baxande med släpet sliter ut kopplingen väldigt fort.

Det jag undrar är hur en automatväxlad vs en manuell version av samma bil (tex min egen, en XC70 D5 AWD) förhåller sig i den frågan?

En automat, som jag har, är ju *enklare* att hantera för att man slipper slira på kopplingen, tänka på rätt växel mm när man precisionsjobbar med släpet. Det var bl.a. därför jag köpte automat.

Men är en automat (på Volvo, kanske varierar på olika märken) *stryktåligare* än en manuell låda + koppling när man regelbundet baxar med släp mm?
Generellt skulle jag säga automat när det gäller tunga släp, om vi pratar om bilar i stil med Nissan Navara, Toyota Hilux, cheva pickuper osv osv.

När det kommer till Volvobilar av idag så skulle jag inte dra tunga släp med dom över huvudtaget.
Men då pratar vi tunga släp, inte "små" släp som kanske väger 1500-1800kg totalt..

Har inte hört nån som får haveri på sin manuella låda ännu, men hört ett par olika som fått byta lådor i sina XC60 D5 på grund av mycket släpdragande.. Dock ska tilläggas att den senaste jag hörde drar mycket släp som är för tungt för bilen mot vad som är tillåtet.. Så det är väl inte riktigt rättvist att jämföra med..
Svårt att ge ett generellt svar.

En klassisk automat klarar lågfartsmanövrering bättre än en manuell. Momentomvandlaren slits in ut vid krypkörning, backning och liknande.

Vid mer normal körning så är det dock lätt hänt att automaten går varm(are) när momentomvandlaren "slirar". Körning med släp är ofta tungt och det är inte säkert att automaten snabbt låser växeln. Att lådan går varm sliter på automaten.

På det hela går det mer eller mindre på ett ut, även om jag hellre kör med släp med en automat (som är hyfsat väl dimensionerad).
av Maccie
Ja, jag menade ju förstås släp som är upp till godkänd maxvikt för bilen, i mitt fall 2100 kg med BE-kort för en XC70 D5 AWD Aut.

Kör man med högre vikt än vad bilen är byggd för är det väl inte märkligt att växellådan rasar.
Under förutsättning att automatlådeoljan har tillfredställande kylning även när bilen står stilla, eller nästan stilla, så vill jag påstå att automatlådan är stryktåligare. Men de luft/oljekylare som en del automatlådor har är nästan verkningslösa vid rangering, då knappt något luftflöde går genom kylaren. För att få bra oljekylning i sådana lägen krävs en vatten/oljekylare.
Notera nu att detta alltså gäller vid låg fart (backning och liknande), där slitageproblemet nästan uteslutande gäller kopplingen.

När man drar släpet på vägen kommer förstås det ökade effektuttaget att fresta på lagringar och kopplingar i automatlådan. Den växlar ju genom att koppla i och ur olika delar av lådan. Drar man släp som är tyngre än vad tillverkaren godkänt bilen för kan man naturligtvis dra sönder både manuella och automatlådor. På grund av den mer avancerade konstruktionen av automatlådan är det säkert sannolikt att säkerhetsmarginalen för en sådan är mindre än för den manuella. Det är lättare att få plats med lite mer överdimensionerade lagringar och drev i en manuell låda, utan att få problem med att den inte går in i bilen.
Dessutom krävs det, som redan skrivits ovan under tiden jag författade det här, tillfredställande kylning även vid färd. Det är dock lättare att åstadkomma även med luftkylning av oljan. Din XC70 D5 AWD har vattenkylning av både växellådans och motorns olja. Volvo har också rekommendationer för vilken växel man ska välja (manuellt - via Geartronic) om belastningen är hög, då vissa motorvarvtal ger optimal oljekylning. Står i instruktionsboken.

Sen är det förstås en väsentlig faktor om man kan köra med släp, när man har manuell låda. Den som slirar mycket, istället för att vänligt men bestämt antingen koppla in eller ur, kommer förstås att mycket snabbare elda upp kopplingen. Jag körde 46000 mil med min 850 Turbo, varav mycket med släp och en hel del med husvagn på åkrar och liknande tillfälliga campingar, utan något kopplingsbyte.

Det påverkar inte växellådan, men tänk på att HDC på din XC70 är ett utmärkt sätt att få bättre precision vid rangering av släp. Gasresponsen ändras så att det känns som om man hade en extra lågväxel att tillgå.
Pratade med personen i fråga nu -som jag nämnde i mitt förra inlägg- det släpet han "dragit sönder" lådan med hade en uppmätt vikt på 2470kg och bilen hade gått 6700 mil när lådan rasade, men då ska tilläggas att mer än 50% av dom milen så har släpet varit på..

Inte mycket krypkörning och backande, utan mestadels landsvägskörning i lagligt tempo..
Men det var väl kopplingen och inte växellådan som havererade? Kopplingen brukar inte ha några problem med rätt stora överbelastningar så länge man inte frikopplar.
Körde jag släp - tungt och ofta - skulle jag köpa automat och sedan låta oljan kollas varje service. Jag skulle säkert använda mig mer av manuell växling än vid vanligt körning eftersom lock-up används mera av lådan vid manuel växling.
Körde jag släp - tungt och ofta - skulle jag köpa automat och sedan låta oljan kollas varje service. Jag skulle säkert använda mig mer av manuell växling än vid vanlig körning eftersom lock-up används mera av lådan vid manuel växling.
Jag trodde också att jag skulle vilja växla en hel del manuellt när jag har husvagnen efter - men icke. Även då är lådan kvick att lägga i en låst växel, oftast den högsta, så det behövs inte alls.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]