Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej alla!

Lite slutsatser efter att ha rullat på fordonsgas i ca 300 mil. Jag har tidigare kört fordonsgasbil (V70N MY05) och efter det en 2,0F MY08 samt en 2,5FT MY10 och nu alltså en AVF MY12.

-Bilen är slöare på gas än bensin, ca 200 hk och 300Nm mot 231hk och 340Nm med blyfri95. 200 hk är dock inte så lite :)
-Jag har tankat blyfri 98 och kopplar om (via knappen i mittkonsolen) vid omkörningar eller då jag behöver den extra kraften.
-Förbrukning hittills ligger på ca 0,85 m3/mil = 10,8 kr/mil på ren gas. Kör med 245/40 R18-däck
-Jag har kört en helt ren tank på blyfri95 (samma körning som vid gas) och hamnade på 0,92 liter/mil = 12,67 kr/mil med blyfri 95
-Min 2,5FT låg på 1,2 L E85/mil vid samma typ av körning dvs 12,2 kr/mil med E85
-Den verkar faktiskt dra mindre gas än min gamla V70N gjorde. Jag hamnar i princip alltid på runt 0,85 m3/mil.
-Installationen är snygg och ser nu proffsig ut jämfört med tidigare årsmodeller.
-Färddatorn räknar om gasförbrukningen i motsvarande mängd bensin. (mäter dock alltid exakt vid pump).

-Slutsatsen är att det fungerar kanon för mig som bor där det finns gott om fordonsgas.

För er som vill se skillnaderna mot ex diesel eller bensin så finns ett bra diagram på följande länk:

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Kundsupport

Klicka på diagram prisutveckling (dock data från Augusti i diagrammet)
Användarvisningsbild
av SvenB
Racetwin2 skrev: -Min 2,5FT låg på 1,2 L E85/mil vid samma typ av körning dvs 12,2 kr/mil med E85
Vad betalade du för E85? Jag får det till 10.17/liter. Visserligen har E85 vinterhöjts med 50 öre i dag, men innan kostade den här i mellansverige 9.84/lit innan rabatt på bemannad station. Men du sparar ändå 1:-/mil på att köra på gas.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Priset på E85 höjdes i dag med 50 öre/l pga vinterblandning (E75). Hos OKQ8 kostar den nu 10,19 kr/l. Men Racetwin2 borde ha betalat priset för sommarblandningen i sin beräkning.
EDIT: prishöjningen redan konstaterad av KKR.
Jag gick in på OKQ8:s prissida för blyfri 95 på obemannade stationer. Har för mig det stod 10,17 kr liter.
Jag gick in på OKQ8:s prissida för blyfri 95 på obemannade stationer. Har för mig det stod 10,17 kr liter.
Användarvisningsbild
av Camel
Fr.o.m. idag (1 nov) kostar E85 10,17 kr/l obemannad OKQ8 pga vinterblandning. Man kan ju alltid diskutera om jämförelsen ska göras med vinterpris eller sommarpris på E85. Men det är synd att AFV inte kan tankas med E85, iaf inte MY11. Hur är det på MY12? Det hade ju varit utmärkt om man kunde välja fritt mellan tre bränslen (gas/etanol/bensin) i samma bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Racetwin2 skrev:Jag gick in på OKQ8:s prissida för blyfri 95 på obemannade stationer. Har för mig det stod 10,17 kr liter.
Nu måste du tänkt lite fel. Att blyfri 95 kostade 10,17/liter, betvivlar jag. Jag tror du menar E85. I dag kostar E85 (E75) 10,19 på obemannad station. Men ordinarie pris är ju 50 öre lägre. Det är väl det som du skall räkna på med en förbrukning på 1.2 lit/mil. På vinteretanol (E75) drog väl bilen mindre? Men du sparar i alla fall c:a 1 kr/mil så länge du kör på gas.
Ja det var E85 jag menade :) skrev blyfri95 i farten. Min drog faktiskt inte mindre vintertid mot sommartid. Förmodligen pga kallare väder (mer bränsle innan motorn blev varm) och vintrar med snö. Gula triangeln blinkade vilt för det mesta då det var snö. Jag hamnade alltid på 1,2 l/mil oavsett. I snitt alltså. Givetvis varierade det lite mellan tankarna.

Jag tror också att jag skall kunna få ned gasförbrukningen lite också för det skall skilja lite mer om man bara jämför energivärdet. Och med gas har den ju lägre effekt vilket borde bidra. Men jag har inte riktigt lärt mig att köra den med rätt teknik på gas då jag precis kom från FT:n.

Men som du skriver. Det är billigare oavsett. Min FT sjönk också ca 5% i förbrukning efter ca 1000 mil och det borde denna också göra.
Jag har tankat 1 gång naturgas och majoriteten (ca 10-12ggr) biogas. Dock är fortfarande inte alla mackar tydligt uppmärkta men jag har isf tittat på priset och där ser man skillnad om det är natur/biogas.

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]