Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Vilka väljer egentligen xc70 FWD? Är det dem som väljer Drive kanske?

Jag har själv svårt att se vad som skiljer mellan en v70 och en xc70 FWD mer än höjden och utseendet.

Kan vara kul att höra argumenten för dem som köpt en FWD, när jag började titta på xc70 trodde jag alla var awd men så var tydligen inte fallet. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju vara just höjden och utseendet precis som du är inne på som gör att man väljer en XC70 FWD istället för en V70. Något annat skiljer ju inte.

/Martin
av jesperk
Mccartney skrev:Vilka väljer egentligen xc70 FWD? Är det dem som väljer Drive kanske?

Jag har själv svårt att se vad som skiljer mellan en v70 och en xc70 FWD mer än höjden och utseendet.

Kan vara kul att höra argumenten för dem som köpt en FWD, när jag började titta på xc70 trodde jag alla var awd men så var tydligen inte fallet. :wink:
Det trodde jag också, blev förvånad när säljaren frågade " Vill du ha fyrhjulsdrift?"....
av Lövet
En väldigt stor del av köparna av XC70 har inte någon användning av fyrhjulsdrift alls utan vill bara ha utseendet för att den ska skilja ut sig lite från mängden av tjänstebils V70is.
Användarvisningsbild
av apersson850
En jobbarkompis har en XC60 D3, framhjulsdriven. När jag stod i begrepp att köpa min XC70 frågade jag om hon hade några erfarenheter av framkomligheten med fyrhjulsdrift, men då sa hon "Nä, den är bara framhjulsdriven. Men jag gillar utseendet!" Jag hade inte tänkt på avsaknaden av AWD-märke där bak på hennes bil.

Så det kan vara en anledning. Dessutom finns det ju tillfällen, exempelvis skogsvägar med gräsremsa i mitten, där den högre markfrigången kan vara nyttig utan att drivning på mer än två hjul behövs. Men jag tror inte många väljer den av den anledningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är nog mycket fler sådana än de som gillar att sitta några centimeter högre upp.
Någonstans har jag dock sett påståendet att Volvo hade forskat reda på att just XC70 används i värre terräng än någon annan Volvomodell.
av Tarsiger
Höjden innefattar inte bara utseendet och 6 cm bättre markfrigång. Det finns också komfortaspekter på detta. När man sätter sig i/stiger ur en XC70 så är det mer att kliva in i/kliva ut ur i stället för att kliva ner i/kliva upp ur som i V70. Det är helt enkelt bekvämare, liksom att stå under öppen baklucka där man kan vara mer långväxt utan att behöva huka sig. Den något större hjuldiametern tenderar också att rulla aningen jämnare.

Möjligen ligger också något säkerhetsvärde i höjden. Folksam har ju i samband med sina återkommande rapporter (om bilmodellers säkerhet i verkliga olyckor) påpekat att de allt fler SUVarna blir ett ökande krockhot mot lågbyggda personbilar genom att de senare träffas av SUVarna ovanför sina skyddande karosstrukturer.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det skiljer väl ca 200 kg på tjänstevikten har jag för mig? Det är trots allt lite vikt att släpa omkring på för de som inte använder fyrhjulsdriften så ofta. Förutom pengarna som det kostar extra alltså.
av Tarsiger
Racetwin2 skrev:Det skiljer väl ca 200 kg på tjänstevikten har jag för mig? Det är trots allt lite vikt att släpa omkring på för de som inte använder fyrhjulsdriften så ofta. Förutom pengarna som det kostar extra alltså.
Det verkar skilja 115 kg mot V70 DRIVe och man frågar sig om de större hjulen och plastsköldarna gör sådan skillnad. Hur som helst är 115 kg högre tjänstevikt inte bara av ondo utan också en positiv säkerhetsfaktor vid kollision med andra fordon eller lösa föremål. Att nå samma effekt genom att lasta en V70 DRIVe med motsvarande vikt går inte.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]