Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Till följd av tillökning i familjen funderar jag som bäst på att komplettera V50:n med en större kombi. Jag skulle gärna vilja kombinera "nytta med nöje" och köpa en bil med förhållandevis mycket utrustning och stark motor. Efter en del funderande har jag fastnat för V70 2,5FT (-09/-10) bland annat för att utbudet är ganska stort och för att både jag och min fru är mycket nöjda med Volvo sedan vi 2009 slog till och blev Volvoägare för första gången. Ett par av de tyska konkurrenterna har jag också funderat på...men de är ju som bekant betydligt dyarare.

Efter att ha studerat en hel del trådar på forumet står det klart att det finns mycket samlad kunskap här och därför hoppas jag att ni vill dela med er. Vad har ni för erfarenhet av bilen med ovanstående motor? Finns det några skäl att undvika/satsa på någon speciell årsmodell? Tillvalsutrustning som man skall ha i åtanke men som kanske inte är sådant man tänker på i första hand? Ja, alla kommentarer är välkomna!

Tack på förhand!
V70II är generellt sett en mycket trevlig bekantskap.
Jag kör själv sedan maj en 2,5FT Aut, och kan inte säga annat än att jag är nöjd. Motorn är väldigt trevlig, även om den som alla motorer har sina baksidor. De två saker som man kan anmärka på är förbrukning (vilken knappast kan beskyllas för att vara låg) och gasrespons. Många upplever att det finns en viss fördröjning mellan att man ger gas och att motorn faktiskt börjar reagera... men hå hå hå, när kraften väl kommer är den obönhörlig och massiv som en fallande kyrkklocka.
Utrustningsmässigt så kör jag personligen en R-Design (momentum) och är nöjd med denna relativt basutrustade bil, men det finns en eller två saker som jag nog tycker är måsten:
1. Gå upp ett snäpp i ljudanläggning, till High Performance. Originalstereon Performance är helt enkelt inte bra nog.
2. Är du sån som vill ha subbas, så måste du ta en bil som har det installerat, då det inte går att eftermontera.
3. HP-stereon har också blåtand, vilket faktiskt borde vara obligatorisk utrustning i sverige idag.De eftermonterade alternativen känns inte helt kocher.
4. Manuell avstängning krockkudde är inte heller std på volvo. Se till att det finns på exemplaren du tittar på. Många f.d. tjänstebilar har inte detta tillval, vilket skall sänka priset rejält (en säljare sade till mig att V70 utan detta varf mer eller mindre osäljbara på andrahandsmarknaden). Avstäningen går inte att eftermontera även om man kan få kudden bortkopplad för ca 5 000 kr.

Skulle jag själv göra mitt nyinköp idag, med vad jag nu har för erfarenheter av en V70II 2,5FT Aut R-Design, så skulle jag välja samma motor, men välja Summum-paketet. Jag är ju dock inte någon performanceförare, och uppskattar helt enkelt inte det styvare chassiet och 18"hjulen (annat än utseendemässigt). Komforten blir lidande. Så om du inte är en förare som gillar s.k. inspirerad körning, satsa inte på sportchassiet eller större fälgar än 17". Man slår bara sönder dem mot diverse trottoarkanter...
Lycka till!
Hej!

Jag hade en MY10 summum innan den jag har nu. Hade då high perforamnce sound och subwoofer vilket ger bra ljud för pengarna som Snacksalig skriver. Originalstereon heter performance men är riktigt dålig.

Kring årsmodeller så skiljer inte så mycket på MY09 och MY10. Se dock till att du får den nya sexväxlade lådan. Den kom någongång i mitten på 2009 har jag för mig. Med den får man ner förbrukningen. 1500 varv i 90km på sexan skall du ha annars är det den "gamla" lådan. Jag skulle också välja R-design eller summum då utbudet på R-design är mycket stort och du i princip har samma standardutrustning som summum.

Herrgårdsvagnspaket 2 är också trevligt om än inte livsviktigt.

Tänk på att tanka E85. Bilen går Mycket bättre på E85 än blyfri 95 samt att det är billigare och bättre för miljön. Finns inga problem med 2,5FT och etanol. Inte ens på vintern. Jag får tanka blyfri 98 i min gsabil för att komma i närheten av etanolen men den går ändå inte så bra som min FT gick trots att det är samma motor. Givetvis kör jag 99% på gas men jag använder blyfri98 som omkörningsbränsle :)

se till att bilen har nya programvaran för etanolhaltsgivaren (kom våren 2011). Utan den nya mjukvaran så kan etanolhaltsgivaren balla ur och bilen börjar gå dåligt samt med lysande gul motorlampa. Enkelt att omkalibrera men du måste in på verkstad. Bättre att uppdatera mjukvaran direkt :)

edit: kring däck så är det väldigt lite skillnad i komfortt mellan 17 och 18 tum men 18 tum är mycket mer spårkänsliga. Sportchassit skulle jag absolut rekommendera. Det är inte alls hårt satt utan fungerar mycket bättre med denna stora bil än originalchassit.
Jag rekommenderar att titta på en -10:a högre effekt 231 Hp mot 199 Hp på -09 även bättre vridmoment. Annan utväxling som teoretiskt ger lägre förbrukning. Hur man uppfattar skillnaden i inredningen är helt personligt men jag föredrar den nyare som kom 2010. Seg gasrespons är det mycket prat om. Men upplever inte det själv men har i och för sig kommit upp till 2,24 l/mil vid stadskörning så det beror väl hur man gasar. Automatlådan är lite oharmonisk vid kökörning blir lätt lite ketchupeffekt när man gasar vid låga hastigheter. Har till 90 % tankat etanol och motorn verkar trivas med det. Själv letade jag efter en Summum med automat men hittade ingen som passade min budget så det blev en momentum istället. Lycka till :D
Kör en MY11 FT med 231 hk motorn sedan den var ny. Jag sammanfattade mina intryck under de första 1100 milen samt bränsleförbrukning här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p547634

Mina åsikter kvarstår ännu idag. Är mycket nöjd med bilen.

För tekniska data angående motoreffekt och utväxlingar för MY11:
(Klicka på bilden)
Bild
Bränsleförbrukningnen hög? Har kört en volvo v70 2,5FT Automat 09a under 4 månader nu och kan säga att som högst kom jag upp på 1,8l/mil E85 och då var det ren stadskörning har kört en Saab 9-3 sportkombi på 1.8T aut 07a i tjänsten och den låg upp emot 3l/mil E85 också ren stadskörning hmmm men så var det också en saab....

Blandad körning låg jag runt 1,5l/mil E85 vilket jag tyckte var rätt ok. Med tanke på att det är en stor och tung bil. Självklart beror det mycket sen på hur man använder högerfoten.
Mccartney skrev:Bränsleförbrukningnen hög?
Nej, det tycker jag inte heller. E85 förbrukningen för 2,5FT är låg i relativ jämförelse med andra bilar om man tar hänsyn till bilstorlek och prestanda.
2,0F drar lika mycket som 2,5FT i normal körning. Jag har 7.000 mil i en 2,0F och 5000 mil i en 2,5FT och båda hamnade exakt på 1,2l/mil mätt vid pump. Mäter varje gång jag tankar.

Kring 231 hästar så fanns väl denna även på de senare 09:orna om jag inte minns fel? Rätta mig om jag har fel någon.
Tack! Mycket bra o tänkvärd info! Att Volvo generellt inte har lägst förbrukning på marknaden är jag medveten om, men som ni också påpekar är etanolförbrukningen helt ok.

Det blir till att hålla utkik i närområdet på ett Summum-utrustat ex för en provkörning pronto! :-)

En fråga till som jag kom på - hur ser det ut med försäkringspremie på bilen? Bor i anslutning till en storstad men med lägsta "riskområde", räknas som landsbyggd.

Återigen, tack så hemskt mycket för all input!
Det blir inte mycket billigare försäkring än V70 om du tittar på kombibilar i "premiumklass". Audi, BMW, Mercedes - allt är dyrare. Sen den exakta premien är omöjligt att säga eftersom det är individuellt.

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]