Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag startade bilen kall(10 grader ute), åkte hem från jobbet en sträcka om ca 5 km, normal körning, lite backe,ingen last och 24 grader inställt på
klimatanläggningen. När Jag kommer fram börjar kylfläkten rusa för full sula efter att motorn stängts av, hur kan detta komma sig???

Ska tillägga att ac´n låter skumt också, ett ansträngt vinande kommer från den i omgångar som hörs speciellt vid låg fart, stänger Jag av ac´n så blir de tyst.
Kontrollera så att sladden som går till bränsletempgivaren inte nötts av, du hittar den sladden under luftslangen som går från luftfilterburken. Givaren sitter på högersida av motorn i kanten av toppen. ( om du står med näsan riktad mot motorn) är den kabeln av går fläckten jämt så fort du slagit av motorn. Den stannar efter någon minut. har själv haft detta fel och det berodde på att kabeln nötts av. kablaget går under slangen och nöts av. Mycket korkad konstruktion.

Ops såg nu att du har en Drive, kan vara värt att kontrollera motsvarande sladd på din bil. vet dock inte vart den givaren sitter.
Isol skrev:Samma på min V50 -08
Fått svaret "den går jämt så länge AC är påslagen" vilket känns onödigt nu när det är ganska kallt ute?
Skulle jag kolla upp noggrant om det svaret verkligen är sant. Undrar om alla i verkstaden är helt kompetenta alla dagar.
Folket i verkstaden?

Jag skulle vilja påstå att motorns kylfläkt (eller åtminstone en av dem, i bilar som har fler än en) går mycket oftare om AC är tillslagen och bilen står stilla, men inte nödvändigtvis jämt. Samt i betydligt mindre grad om det är kallt ute.
alltså är de något som inte står rätt till i min bil. Blir att åka till ÅF å boka in tid för alla problem samt service som ändå ska göras nu snart.

Vet du föresten om Ac´n ska låta nånting?

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]