Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Liten fundering när man kallstartar motorn så har ju den förhöjdtomgång ca 1500 rpm istället för ca 700 rpm under en liten stund. I det allra flesta fall väntar jag ut tomgången innan jag lägger i någon växel men ibland är man i andra tankar och startar och bara lägger i växeln då sjunker tomgången direkt. Så är det någon som vet om tomgången sjunker för att det blir ett mekanisktmotstånd eller känner elektroniken av att växeln läggs i och direkt sänker tomgången? Även hur det påverkar livslängden på automaten att inte vänta ut tomgången?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Anledningen till att motorn startar med förhöjd tomgång är för att så snabbt som möjligt värma upp katalysatorn, detta för att katalysatorn måste upp i temperatur innan den gör någon nytta..
Att lägga i växeln direkt efter start och åka iväg får precis samma effekt eftersom motorn med belastning blir varm fortare än om den bara står på tomgång!

Så det du kan/ska göra är att sätta dig i bilen, starta och åka, att sitta och vänta ut tomgången blir hel fel ur ett miljöperspektiv.. Bara för att varvet blir lägre när du lägger i växel och åker iväg så blir inte belastningen lägre för det, tvärtom..
Användarvisningsbild
av Vojje
Nja, jag tror att Variosboy förläst sig på instruktionsboken där denna förklaring till förhöjd tomgång finns.
Förhöjd tomgång vid kallstart har funnits i alla tider och används för att motorn inte ska kvävas av den fetare bränsleblandningen. M.a.o. för att man inte ska få motorstopp så lätt :P .

Som alla förstår ska man inte varva motorn när växeln läggs i med auto.låda, så att vänta är helt rätt, om man är rädd om bilen vilket också är miljövänligt :D .
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har inte läst någon instruktionsbok i detta fallet, senast jag hörde detta var av en kollega som jobbat nära testcellerna på Volvos motorutvecklingsavdelningen. Men jag kan ju såklart inte svära på att han vet vad han pratar om.. :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
Att katten värms upp snabbare är klart en positiv bieffekt. Inget annat.

Att marknadsavd. tagit det åt sig är en annan sak.

För övrigt har jag inga skäl att betvivla din kollegas före detta nästan kollegas kompetens.

:wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Momentum
Variosboy har rätt, man har optimerat det hela för att så snabbt som möjligt få katten att tända
Man behöver inte varva på detta viset för att hålla motorn vid liv även då man kör kallstart

En snabb sökning och se där, frågan har varit uppe tidigare
Det är en mycket medveten strategi för att få ner avgasvärdena så snabbt som möjligt
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p292463
av Mwi
Jag skall förtydliga min fundering lite. Att lägga i driven vid 1500 rpm hur påverkar det automatens livslängd? Och är det elektronik som sänker varvtalet om man lägger i driven eller är det motståndet från automaten?
Användarvisningsbild
av Vojje
Mwi skrev:Jag skall förtydliga min fundering lite. Att lägga i driven vid 1500 rpm hur påverkar det automatens livslängd? Och är det elektronik som sänker varvtalet om man lägger i driven eller är det motståndet från automaten?
Om du inte känner att bilen rycker till när du lägger i Drive vid 1500 rpm är det ofarligt, men ändå onödigt :P .

Vid kallstart tar det tio sekunder innan katalysatorn kommit upp i arbetstemperaturen 200 - 300 °C.
En förhöjd tomgång under denna tid kan vara befogad, men en snabbtomgång som pågår efter 10 sek har andra syften (se tidigare inlägg av mig)
Användarvisningsbild
av Momentum
Om det skulle vara skadligt för automatlådan så skulle det inte gå att lägga i någon växel medan "förhöjd tomgångsvarv" pågick.
Användarvisningsbild
av Guru
Vojje skrev: Vid kallstart tar det tio sekunder innan katalysatorn kommit upp i arbetstemperaturen 200 - 300 °C.
Får jag fråga vad du fått dessa uppgifter ifrån? Såg iofs att det var första träffen om man googlar men jag hoppas att du inte har Google som ref.

Min källa säger att katalysatorn inte börjar arbeta förren tidigast 320°C och att bilen själv inte börjar räkna med att katalysatorn är aktiv förren 340°C för att ha lite felmarginaler. Dessa siffror gäller med den wash coat som Volvo kör på sina katalysatorer. Säger inte att det inte finns andra som tänder snabbare men det gäller inte Volvo...

Nej, lådan tar inte skada av att lägga i växeln undertiden som det är förhöjd tomgång. Visst kan det bli ett litet ryck men det finns inget moment bakom så det är ingen fara. Motorn och lådan har ju ingen mekanisk koppling i detta läget utan det är konverten som tar kraften om än lite hastigt.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]