Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Jag har haft inne min tjänstebil en V70 II -10 på service i samband med bokningen påtalade jag att funktionen på spolarmunstyckena var dålig, det känner vi till så det fixar vi garantin. Bra tänkte jag, när man läst om andras problem här på forumet med spolarmunstyckena.
När jag sedan hämtar bilen och får en genomgång vad som är åtgärdat är allt frid och tills han berättar ”jag bytte torkarbladen” ?:-/ Min första fråga till mekanikern, hur länge skall de hålla jag bytte i maj och bilen har bara gått 800 mil sedan dess? ” Ja du vet det blev randigt på rutan och sådär.” Eftersom jag Smålänning brukar jag tvätta/torka av torkarbladen så innan jag bytte har jag haft torkarbladen i ca. 3500 mil innan jag själv bytte i maj och de originalbladen höll bara 800 mil enligt en volvomek. Torkarblad fram och bak med arbete är 1000: - är det bra service eller är man lurad? Har tack o lov inte fått den "servicen" på mina privata bilar.
Förövrigt har jag inte gjort någon långresa med de nya munstyckena, men jag är väldigt nyfiken. Fungerar de bra skall jag även byta på min privata V70II men inte torkarbladen :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:Jag har haft inne min tjänstebil en V70 II -10 på service Torkarblad fram och bak med arbete är 1000: - är det bra service eller är man lurad
Du har blitt toklurad.... verkstäderna har pippi på att överfakturera/köra icke beställda åtgärder bara för det är tjänstebilar då de hoppas att det ska slinka igenom när föraren inte betalar själv direkt utan indirekt.

Privatpersoner kör man inte dessa metoder mot då de skulle bli skitförbannade i kassan.....
av perhall
På en ny Volvo jag köpte häromåret var torkarbladen dåliga efter 40 mil (fråga mig inte hur det gick till), men de vägrade byta dem på garantin. Så de fettade in dem. Vilket inte hjälpte. Så jag åkte till Biltema och fick nya för 300 kr... (Biltema har specialanpassade för många bilmodeller). Nu har jag snart kört 2000 mil med min bil med samma blad - vilken seger! Bra är de fortfarande... Volvos värde varar:) /PH
Användarvisningsbild
av kave
Har du ingen personlig mek? "Min" mek ringer alltid upp efter någon timme när de haft bilen och påtalar att torkarbladen är dåliga. Detta oavsett skick på dem. Då meddelar jag bara att de kan sitta kvar.
Håller med om spolarna, bytte till helt nya med värme i, helt värdelösa då det sprutar två strålar 10cm upp på rutan.
Lustigt hur det ibland blir sämre.
av AndS
Jag skäms ju att behöva säga att mina varit med i 3,5år och 9000mil, både tid och nyttjande påverkar ju, dvs original sitter på fortfarande.
När det syns någon form av "randning" brukar jag dra av dem med papper och avfettning, och avslutar sedan med ett drag spolarvätska. Görs kanske 2-3ggr/år.
Baktorkaren börjar nu bli dålig. Men nu har jag planerat att byta inför vintern av både fram och bak.
av Kluster
Har själv blivit utsatt för detta att de har bytt torkarbladen utan att jag ens har påtalat detta eller tyckt att de har börjat blivit dåliga! Men de fick montera på de "gamla" igen, jag vägrade hämta ut bilen annars.
av Petzzon
Min mekaniker frågar alltid, och jag brukar säga att byt dom gärna men tar du betalt för jobbet får du lägga dom i bilen istället.
Alltid bytta hitills :) :) :)

För övrigt tycker jag livslängden är kass brukar byta en gång själv mellan servicearna, så livslängd i min ögon 3 månader och 1500 mil.
Visst kräsen kanske men hatar dålig sikt.
av Mwi
Då har man fått det bekräftat LURAD :cry: Sen känner jag att man orkar inte bråka för "min" servicekostnad sticker ju inte ut jämfört med kollegornas på jobbet så där behöver man inte skämmas. Det finns en mekaniker som jag skulle vilja som personlig tekniker, tyvärr har han tröttnat på Volvo och jobbar bara med Renualt. Om man tänker på andras erfarenheter här så verkar ju inte originalbladen prisvärda. Men tyvärr är jag originalnörd så att handla torkarblad på Biltema som Perhall har gjort med god erfarenhet funkar inte riktigt för mig även om de är bra. Lever väl i någon dröm att "original" tillför något diffust mervärde och det gäller inte bara bilar.
perhall skrev:På en ny Volvo jag köpte häromåret var torkarbladen dåliga efter 40 mil (fråga mig inte hur det gick till), men de vägrade byta dem på garantin. Så de fettade in dem. Vilket inte hjälpte. Så jag åkte till Biltema och fick nya för 300 kr... (Biltema har specialanpassade för många bilmodeller). Nu har jag snart kört 2000 mil med min bil med samma blad - vilken seger! Bra är de fortfarande... Volvos värde varar:) /PH
På min 2012 V70 var også torkarbladene utslitt etter 40 mil. Fikk byttet det uten noe problem da jeg dro innom verkstedet.

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]