Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
Hej!
Min garanti är snart slut. Bilen, en V70 -10 2,4D 6-vxl, har gått som en klocka och överraskat med en kvalitet som varit långt över förväntan. Ingenting har gått sönder eller på något annat sätt orsakat mig några bekymmer. Det gnek som uppkommit ganska nyligen, är dock ett skönhetsfel. Det kommer från spak eller vajrar när man för växelspaken framåt (till 1an, 3an och 5an). Det låter som gummi som gnekar, de sista 5-10 mm av rörelsen. Närmaste verkstan har smort vajarna vid två tillfällen, men resultatet är endast initialt bättre, för att sedan återgå till ursprungligt läge. Vad göra? Vända sig till annan verkstad? Be dem byta vajrar eller hela spakstället? Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av Knuten
Jag är tyvärr inte till så mycket hjälp men kan säga att jag "lider" av samma problem efter 1700 mil. De började för några hundra mil sen kanske och samma symtom som du beskriver.
Användarvisningsbild
av D5power
Hade mitt bil på 3000milsservice igår på VolvoBil där meken smorde vajerns enda vid tätningen (på växellådan och inte vid vx-spaken), nu gnisslet och gneket borta. På VolvoBil var detta ett känt problem men det skall vara på äldre bil ån en MY2011.
av Ogya
D5power skrev:Hade mitt bil på 3000milsservice igår på VolvoBil där meken smorde vajerns enda vid tätningen (på växellådan och inte vid vx-spaken), nu gnisslet och gneket borta. På VolvoBil var detta ett känt problem men det skall vara på äldre bil ån en MY2011.
Hej!
Tack för informationen. Jag ska upplysa verkstaden om detta. Du skriver att det var "på växellådan", men jag antar att du menar en tätning mellan kupe'n och motorrummet? V70 II har ju en kallzon (avskild del av motorrummet som inte ska värmas av den varma motorrumsluften). Vet du om det är genomföringen till kallzonen eller nästa genomföring, den till det "riktiga" motorrummet?

Att gneket rör bilar äldre än MY11 stämmer ju in på min, som är en MY10.
Användarvisningsbild
av smygaren
Det är efter torpedväggen i motorrummet.
Jag hade samma på min 08:a.
Volvo killen tog då lite fett och lade på sedan var det borta.
Om man står med motorhuven öppen och en annan sitter i bilen och för växelspaken fram och tillbaka så ser man var man ska smörja, där vajern går in i tätningen.

/Smygaren

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]