Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markiica
Hej,

Har ett konstigt ljud från motorn, låter lite vinande. Tänkte att det är servopumpen. Går det på försäkringen?

Tack för hjälpen!
Mvh
M
av Rådlös
Du bör nog undersöka lite mera. Det kan ju vara en rem eller generatorn etc. etc.
Ett stetoskop är ett utmärkt verktyg. Det kan man göra improviserat med en slang, i princip vilken slang somhelst. Håll ena ändan till örat och sök ljudet med den andra ändan. Men var försiktig vid remmar och andra rörliga delar. Om det är styrservopumpen bör du ju nästan hissa upp framvagnen och någon vrider på ratten medan du står där fram och lyssnar i ditt stetoskop.
av dst02
HMMM, de där vinandet känner Jag också igen som uppkom på min bil häromveckan! De kommer å går litegrann, ofta vid långsam körning, mycket vrid på ratten å bromsande.
av Mwi
Om det går på försäkringen beror på vilket försäkringsbolag du har och hur långt bilen har gått.
av dst02
Kom på en sak om servopumpen, Jag som åker DRIVe, hur är de me pumpar och sånt där? De är ju elektrisk servo, eller delelektrisk.....Kanske olika saker som har ett vinande ljud i våra bilar?
Användarvisningsbild
av Mats
Kontrollera nivån på servooljan. Jag hade samma problem med vinande på min Volvo förut.
Nivån var för låg och det blev direkt bra med mer olja.

/Mats
av dst02
Servooljenivån är bra i min bil, fortfarande ett väsande/vinande vid mycket rattutslag,långsamkörning,bromsning.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]