Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Irriterande nerväxlingar automat 2.5FT

Det fanns en tråd tidigare, tror jag. Kan inte hitta den längre. Den handlade om hur automatlådan växlade vid krypkörning. Tycker det blir mer och mer irriterande. Faktum är att jag sitter och växlar manuellt numera i köer.

Det jag upplever som irriterande är att lådan växlar ner alldeles för tidigt vid kökörning. Om kön saktar lite och man släpper gasen, fortfarande med rull så lägger den i ettan i stället för att ligga kvar på tvåan när man kliver på igen. Detta resulterar i att när väl gasen möter motorvarvet så är det tämligen högt för att omedelbart växla till tvåan, ryckigt. Detta händer även med tvåan-trean dock inte lika markant.

Bilen är en MY2010 2.5FT

Finns det nån nyare programvara för att råda bot på detta?

Tack på förhand!

/Håkan
Jag har själv irriterat mig på detta sedan jag fick bilen.
Undrar om de tycker att det är "sportigt" med ettan, eller om de bara inte har testkört bilen annat än på landsväg?
Själva motorn klarar ju att starta på både tvåan och trean, så det är ju knappast den som är bekymret.
Jag sitter som du och växlar manuellt, för att slippa ryckigheten... och det känns inte värdigt i en bil för en ters miljon.
Jag upplever inte detta som något problem med min 2012. Nu är det förvisso en D5, men det borde ju egentligen inte spela någon roll. Såvida inte Volvo programmerat med hänsyn till dieslarnas lågvarvskaraktär, förstås. Finns kanske någon uppdatering för detta?

Jag passade på att simulera kökörning när jag kollade om jag fått rätt på slumpspelandet av låtar från USB-minnet. Jag får köra rätt sakta för att den ska lägga i tvåan. Oftast rullar den på trean när jag simulerar köer som rör sig lite.
Ettan lägger den inte i om jag inte praktiskt taget stannar. Det är bara om jag kör på sportläget som den envisas med att växla ner titt och tätt, men det läget behöver jag ju inte utnyttja i sådana här sammanhang.
tbjorn skrev:Det kom en uppdaterad låda med ny mjukvara till MY 11 och det ska tydligen inte gå att få den mjukvaruuppdateringen till dom äldre lådorna.
Vet du nån beteckning på den lådan?
I min bil kallar Volvo den för TF-80SC, men om det bara är en mindre modifikation har den förmodligen hetat så tidigare också. Finns säkert en annan, mer detaljerad benämning som skiljer.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]