Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
#575439
Jag vet, inte en till tråd........Har försökt och läst en del och vad jag har kunnat snappat upp är att dieseln har dyrare service,dyrare skatt men billigare i bränsleförbrukning,bättre vrid vid låga varv som ger en annan karraktär, D5:an behöver iaf inte byta partikelfilter om jag har uppfattat det rätt.

Så frågan blir, blir det dyrare att äga en diesel om man jämför en likvärdig bensinare om vi koncentrerar oss på 2011 års modell och att jag åker låt säga 3000mil/år och båda har gått 10000 mil?

Har aldrig haft en diesel men vill gärna prova
Användarvisningsbild
av hollan
#575449
kör du 3000mil om året är det diesel som gäller
av Lövet
#575483
3000 mil/år låter spontant som diesel är att rekommendera. Dock får man inte glömma att Volvos dieslar ofta är rejält dyrare. Det skiljer nånstans runt 40.000kr mellan T4 och D3. Det tar ett tag att åka ikapp. Visst, du kanske får tillbaka 50% av skillnaden men sällan mer. Kolla skillnaden i pris på motoralternativ på begagnade V70N för indikation.
#575493
andreas_lofgren skrev:3000 mil/år låter spontant som diesel är att rekommendera. Dock får man inte glömma att Volvos dieslar ofta är rejält dyrare. Det skiljer nånstans runt 40.000kr mellan T4 och D3. Det tar ett tag att åka ikapp. Visst, du kanske får tillbaka 50% av skillnaden men sällan mer. Kolla skillnaden i pris på motoralternativ på begagnade V70N för indikation.
D3 kostar 59.000 mer än T4 som är jämförbara.

När bilarna är 10 år borde skillnaden vara utraderad då 10 år gamla bilar rullar något över 1000 mil/per år enligt statestiken (olösnsamt med dielsel vid så korta sträckor) och det idag säljs mest diesel så marknaden kommer vara full av beggade dieslar i majoritet.

Man bör alltså lägga till 6000 extra för diesel i värdeminskning per år i kalkylen.
av Lövet
#575498
2011or som gått 10.000 mil? Inte mkt att välja på då.
http://www.blocket.se/stockholm?q=volvo ... &l=0&md=th
#575499
Variosboy skrev:Nu missade du nog en sak Andreas.. Ts pratar om en bil som gått 10k. Inte nytt..
Är ju omöjligt att ge ett exakt svar på totalekonomi på två gamla beggade bilar, de kan ju rasa när som helt och kosta multum då inga garantier finns kvar.... eller rulla hur billigt osm helst...
#575501
Nu får nog Ts förtydliga sig lite! =)
Ska han köpa en bil från 2011 som han planerar att köra 10k med eller vad menar han!?

I valet mellan D3 och T4 är väl valet enkelt??? T4 är väl soklara valet ekonomiskt i detta (och dom flesta andra fall)!?
Hade det 2008 när jag köpte min bil funnits en bensinare som var 59000 billigare än 2.4D och på 180Hk hade jag lätt köpt den istället. 59000 kan man göra mycket roligt för!!!
Användarvisningsbild
av Camel
#575516
Skillnaden i bränslekostnad mellan D5 (MY11) och 2,5FT (MY11) per mil borde väl hamna på max ca 3,50-4,00 kr/mil med dagens bränslepriser till D5:s fördel. Om man kör 3.000 mil/år blir det högst 12.000 kr/år i skillnad. På tre år blir det ca 36.000 kr till D5:s fördel. Men D5 kostar mer än så på tre år i ökad total värdeminskning (högre inköpspris), service, fordonskatt, (i mitt fall även högre förmånsvärde) mm. Så jag kom fram till att för min del vid nyköp är det billigare att köra 2,5FT, jag kör ca 2.700 mil/år med den bilen. Men om man kör betydligt fler mil/år blir sannolikt D5 billigare än 2,5FT.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]