Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är spekulant på en v70 II 2,4D-08 som tyvärr står ganska långt därifrån jag bor. När jag ringde på den och frågade om det fanns tidur till dieselvärmaren så fanns ej detta, men det är väl bara att i så fall lägga till mjukvara så ska detta funka , eller?
Men dieselvärmare påstod säljaren att det fanns.Det största problemet upptäckte jag efter samtalet och jag gjorde en sökning på bilen..Den var importerad, antagligen från Finland..Om den hade vart såld efter tillverkning i Sverige, så är det ju så att alla dieselbilar har dieselvärmare i satta eller hur...Men hur är det med denna tro?? Hur kan jag kolla detta kanske både innan jag ger mig i väg och också på plats, så man inte bara går på säljarens ord..
Tacksam för svar och ideer
Jag har ingen diesel, men hissar ändå en varningsflagga. En bränsledriven värmare utan tidur låter suspekt för mig.
Gå in här: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... fault.aspx leta upp den bilen och aktuella årsmodellen, gå in på utrustningar och kolla. Jag tror t.o.m att du kan få fram en instruktionsbok där. Och har du chassienumret kanske du kommer ännu längre. Något säger mig att det bör framgå hur bilen var levererad från början. Det räcker med registreringsnummer (Svenskt) så får du fram chassienumret. Använd t.ex Skruvat, som du ser i reklamen på den här sidan.
Gör inget förhastat köp innan du vet säkert.
Finland är en "kall" marknad så värmare borde vara standard, hade det varit t.ex Tyskland eller UK så hade det varit mindre troligt att det suttit värmare i.

Edit: Enligt Volvocars prislista för V70 i Finland står i år Polttoainetoiminen lämmitin/ Bränsledriven värmare (Diesel) som satandard så det har troligen varit likadant hela tiden...

/Thomas
Tack Rådlös, har varit inne på sidan och fick fram en instruktionsbok för årsmodellen, tyvärr verkar det som tidur är extratillbehör..Kunde inte hitta vart man söker på regnr för att se vad bilen utrustades med vid leverans. Skulle var suveränt om det går att få fram.. :???:
Bra! Då har du kommit en bit på vägen. När du har regnumret och chassienumret kan du nog tala med närmaste märkesverkstad. Är dom servicevänliga så ser dom det i databasen, om den har funnits och rullat (besiktigats) i Sverige några år. Annars har ju Volvocars en Kontakta oss. Jag vet att dom inte är blixtsnabba där, men du kan ju pröva. Och är du sedan tidigare Volvokund, kan du registrera dig på någon kundsida. Det kanske ger lite kundvänlig förtur?
Jag har gjort det tidigare, men tyvärr nyligen bytt dator och länkar m.m. fanns i den gamla.
Tiduret är ett options, så har han inte betalat extra så finns det inte men det går att ladda ner för en Idiotsumma, kolla med volvo
Ja, jag ska kolla med märkesverkstaden här i stan imorgon och försöka få fram vad som går.Svar till oldtimers-Att det inte finns tidur det kan jag köpa, men problemet här är att det överhuvudtaget finns en dieselvärmare, vilket jag är tveksam till eftersom det är en importbil...En annan fråga- Om jag är där och kollar bilen, kan jag då se på något sätt att det finns dieselvärmare? ex på färddatorn..Har för mig att det är där man kan starta dieselvärmaren om man vill direktstarta eller stänga av den..??
Japp du skrollar på hjulet i vänstra spaken då skall förslaget "starta värmaren" komma fram fast på finska
"Straatarinenmotorvarmaperkele".
:wink:
Åter till alvaret finns det ingen värmare så köp en annan bil det är värt massor att ha en sådan även om jag har monterat el motorvärmare + kupeutag och en inbyggd calix batteriladdare som grädde på moset
Vitsen med värmare och tillhörande tidur är ju att bilen och motorn är varma när man sätter sig i och skall starta.
Att starta värmaren samtidigt med motorn kan väl knappast vara någon idé?
Visst drar det ström ur batteriet, men det gör det även om man startar värmaren samtidigt med motorn. Förhållandevis mer eftersom startmotorn just har tagit sin del. Då skall det återställas samtidigt som värmaren går och drar ström.
Oavsett vilket så har ju oldtimersmc löst sitt problem, men det kanske inte är alla som har tillgång till eluttag. Kompletteringsladdning är något man får räkna med när man kör med bränsledriven värmare.
Oldtimersmc: Du har väl räknat med säkringens storlek? Kör inte kupévärmaren på maxeffekt.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]