Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Är det någon som har hört mer ang. problem med mjukvaran till automatlådan för nya Volvos (vet inte vilka modeller exakt som är drabbade)? Tydligen är det strul med mjukvaran till automaten för bilar byggda de sista veckorna vilket fått till följd att bilarna är leveransstoppade tills man löst problemet. Problemet som jag fått det beskrivet för mig är när man kör i sexans växel att lådan kan få för sig att lägga in växel 3 eller 4 utan anledning. Min säljare ringde precis och meddelade att min bil är en av de som är försenade men att de har ett antal fler bilar som inte får levereras pga. detta fel ??:-/ Dock hoppades han att problemet skulle lösas under nästa vecka.

Mvh, Kalle.
Notera att lådan i det längsta undviker att växla om det svänger. Detta för att man inte ska åka av på grund av knycken som alltid blir, mer eller mindre, när den byter växel.
av Tarsiger
apersson850 skrev:Notera att lådan i det längsta undviker att växla om det svänger. Detta för att man inte ska åka av på grund av knycken som alltid blir, mer eller mindre, när den byter växel.
På vårt varv runt solen är vi just nu nästan precis diametralt motsatt den 1 april. Därför kanske det ändå ligger något i detta, om inte ett faktum så i alla fall en seriös idé, så tänkte jag vid anblicken av detta. Nästa tanke var att en sådan lösning borde ha varit känd och omskriven, men ibland måste man finna sig höra till de mindre belästas skara.

Alltså - om detta är sant, hur skulle växellådans styrning veta att det svänger? I princip skulle den informationen kunna hämtas från DSTC-systemets gyro, men i så fall skulle avståendet från växlingar ske även i kurvor doserade för bilens aktuella fart, d v s alldeles i onödan då avåkningsrisken där är som vid körning på rak, horisontell och platt vägbana. En bättre "svänginformation" vore faktiskt en sidoaccelerometer, men det tvivlar jag på att bilarna försetts med. Denna skulle ju detektera både kurvor med dosering för annan än aktuell fart och raksträckor med sidolutning (för vattenavrinning) vilka faktiskt innebär en likartad avåkningsrisk. För att spinna vidare i den tekniska spekulationen - då automatlådans eventuella hänsyn till kurvtagning etc knappast är önskvärd i annat än vinterväglag så borde man som konstruktör eftersträva en anpassning efter behov, ungefär som när aktiva xenonstrålkastares kurvföljning upphör i dagsljus. En sådan anpassning skulle kunna stödjas av DSTC-systemet så att automatlådans undertryckning av växlingar bara sker om DSTC-aktiviteten nått en viss nivå under senaste minuterna. På så vis uppnås också att växellådan beaktar inte bara sidoacceleration utan även halkrisk och i någon mån förarbeteende.
Jag har inte läst om den, men det märks extremt tydligt på min bil. Någon halka behöver inte föreligga, så jag antar att den tar informationen från styrservon. Det är väl samma sak som att farthållaren inte accelererar bilen om jag trycker på RESUME inne i en rondell, exempelvis.

Första gången jag drog på lite ut i en ganska tvär kurva trodde jag något var fel, för motorn gick en bra bit över 3000 varv/minut innan lådan växlade, och det är högt för att vara en D5 med lådan i läge D. Sen har jag provat några gånger till, och den gör likadant varje gång. Prova i en kurva med lite lagom radie och gasa sådär med "halvpådrag", alltså så att lådan hade växlat om det var rakt. Det kan väl inte bara vara min bil?`

Det ska vara en sån där lite längre, "sugande" sväng för att det ska märkas tydligt. Runt ett gathörn kommer man så kvickt, så där märks det inte. Runt i en cirkulationsplats av större modell kan man säkert testa detta. Prova på natten, annars undrar folk nog vad du håller på med.
av Hakan975
Å tusan.
Det var faktiskt i samband med vänstersvängar i en korsning.
Det kändes som att den "övervarvade" och jag fick lätta på pedalen innan den växlade upp.

Precis som du skriver:
"motorn gick en bra bit över 3000 varv/minut innan lådan växlade, och det är högt för att vara en D5 med lådan i läge D."
Användarvisningsbild
av 164E
Inte alls kopplat till automatlådor, men liknande effekt på en manuell och inkopplingen av farthållaren: om man ligger i en kurva och innan den kopplat ur farthållaren och mitt i kurvan kopplar in den igen (på den tidigare hastigheten eller högre) har jag mig tyckt märka att bilen väntar med att accelerera upp till högre hastighet först når den gått ur kurvan. Upptäckte detta på autobahn i somras, men därefter känt det även i mer modesta hastigheter (om det nu ligger något i den känsla jag tyckt mig märka). Som sagt, inte så mycket att göra med automatlådor, men skulle kunna vara en liknande säkerhetsaspekt involverad här.
Ja, det är samma sak som jag beskrev ovan också. Med adaptiv farthållare kan man, under förutsättning att man har en bil framför sig som "tar ner farten", köra genom en cirkulationsplats längs en 90-väg utan att göra annat än styra. Bilen framför sköter om att dra ner farten före rondellen, och när man väl är i rondellen ökar inte bilen farten trots att man vanligtvis tappar bilen framför ur sikte när det svänger. Fartökningen kommer inte förrän det blir rakt igen.
av Erst
164e: antar att du har den adaptiva farthållaren. Den beter sig precis som du beskriver. Är helt säkert gjort så på grund av effekten som apersson850 beskriver; att bilen framför försvinner ur radarns sikte när det svänger kraftigt.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]