Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Superdynamic
Hej

Har beställt en ny 2012 V70 T4F R-Design som jag får i slutet av året och har en fråga som eventuellt någon av er kan svara på.
Kan jag beställa och montera dit ett R-Designkit från 2,5FT så jag får dubbla ändrör på min T4F?

FAKTA
D3, DriveE och T4 har ett ändrör/slutrör medans D5 och stora sexan kommer med dubbla.

När jag går in och tittar på reservdelar ser det ut som att det är ganska lätt att byta från ett till två slutrör.
Ingen som jag pratat med på reservdelar vågar säga att det funkar för de har aldrig fått frågan.

Från grenröret så går det oavsett motor ett rör bak som sedan på de två dyrare modellerna (även 2,5FT R-design -11) delar upp sig och blir två slutrör.

Med reservdelen som jag länkar bör det "bara" vara att kapa röret där det delar upp och sätt en rörklämma liknande för att få ihop detta.
Problemet att ingen av de handlarna jag träffat kan få fram informationen om storlek på röret som kommer från T4F och om det skulle passa med detta tillbehör som jag länkar.

30756745 Dubbelt slutrör med parkeringsassistans *** ca 1.500 kr (olackad)
30756746 5-cyl, Bensin (slutrör dubbelt) *** ca 6.500 kr (samt klämma och montering)

LÄNK http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-428537

Någon som vet eller tror sig ha en lösning på mitt problem?
Har en 2008 2,4D (Inte R-Design) med enkelt slutrör. På den har jag monterat R-Design med dubbla slutrør från en nyare årgang, och alt passade rakt på. Kom ihåg at du skal bruka et uphäng til högarsidan och kanske om det skal vare 100% et "heatshield" från en med dubbla pipor. Hittade min begagnat på JB.

Lycka til med projektet.

Mvh,
Kristian
Tack för snabbt svar!

Vet du/ni om det går att byta den nedre svarta delen/listen som sitter på bakstötfångaren med de två runda hålen för ändrören eller måste man byta hela stötfångaren och lacka om allt?
Svårt att se den på din svarta bil men har du röd eller ljus färg så ser man tydligt den svarta delen.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]