Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MAistro
Hej,
Funderar på att köpa mig en V70 2,0F. Ni som har koll och ni som kanske själva har en sådan bil har ni lust att skriva en bra och en dålig lista och vad man bör tänka på när man köper en beg V70 2,0F.
Har hört att Flexifule bilarna har svårt att starta på vintern är det så eller är det bara vissa bilar det har varit så på? Vilken årsmodell bör man undvika?

Tack på förhand.
av lassemal
Jag skulle nog fundera på vilken annan motor som helst utom 2.0
Hade själv tankar på en sån i våras men efter att ha provkört och jämfört med 2.5
fanns ingen tvekan kvar.
2.0 är helt enkelt lite för klen för v70(anser jag)
Den manuella går på ett plågsamt högt varvtal vid landsvägskörning,powershiften är
mycket bättre där men fortfarande för slö.

2.0 är förvisso lite billigare att köpa&köra men själv tror jag att jag hade ångrat mig mer
och mer för varje mil
Beror ju lite på vad man vill ha ut av bilägandet/körandet men mitt råd är....köp 2,5 :an-10 och framåt
av nicke37
Hej, jag har en 2.0 F momentum 08.

Är helt nöjd med bilen. Vet att många tycker den är slö men jag tycker den är fullt tillräcklig
för normal "praktisk" bilkörning. Visst är det kul med en större motor, men som bruksbil helt ok.
Har du väl pallrat dig upp över nittio tycker jag det går utmärkt att bara trycka till och köra om,
utan att växla ner. Men, som sagt, det beror ju på hur man kör.

Den har höga varvtal i motorvägsfart, men ändå tyst jmf många andra bilar jag testat.

Annars är det ju en V70 och jag tycker den uppfyllt mina förväntningar: lastar grymt bra,
känns mkt stabil på vägen, i vinterföre likaså. Tyst, bra komfort. Provat en Saab 9-3
turbodiesel av samma årsmodell och komforten är ju helt annan när man hoppar in i volvon.
Känslan är tyngre, gedignare, tystare, mer avslappnande.

Har inte haft några problem med etanolen, eller byten mellan etanol/bensin. Du får tanka ofta
på etanolen, men det är väl en aning billigare än bensinen ändå.

Men vissa tycker ju att körglädje är när du känner varje gupp i ratten, volvon är mer ett glidarskepp.

Den känns stor, lite svårt att veta var huven slutar. Styrningen, kurviga vägar, där tycker jag inte den känns tung,
där tycker jag den känns mindre/lättare än jag väntat mig.

Sammanfattningsvis: prima familjeglidare, som lastar lätt och mycket, rätt skön körning om du
inte har alltför bråttom.

Men det är klart, har du pengarna är det ju alltid roligare med en FT av nyare årsmodell ;)
Jag är en sån som inte vill lägga alltför mkt på bilen, och då funkar F bra.

Bara mina fem cent/ N
av MAistro
nicke37: Jag är lite inne på ditt spår där. Visst tycker jag det är roligt att dra på lite men inte så att jag kan tänka mig lägga 50-100k mer bara för det. Vi åker relativt ofta 53 mil norr ut och då brukar det vara en del packning så det är ju riktigt bra med V70.
Har just nu en Volvo S40 2,4 140hk så länge V70 känns bättre en den så är ju jag nöjd. Jag och min sambo får ta oss en sväng om till Bilia och provköra en F.

Tack för era svar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det som skrivits om många gånger här är att den är lika törstig som 2.5FT, och några 50-100k skiljer det inte mellan en 2.0F och en 2.5FT..

För att kunna ge dig lite tips och råd så är det bra om du berättar vad ni har för budget, så vi vet om du tänker köpa en 4 år gammal 2.0F utan utrustning för så lite pengar som möjligt, eller om du är inne på att köpa en 1 eller 2 år gammal bil.. Skiljer ganska mycket i dom råd som kan ges då nämlingen!

Lycka till i jakten på bil!
av Rådlös
Jag instämmer nästan helt med Nicke37, för jag har en lika dan 2.0 F -08. Där det inte stämmer är att jag har aldrig tankat annat än E85 (E75 på vintern). Medelförbrukningen ligger på 1,18 L/mil. Med AC och farthållare drar den mer. Likaså med släp, mycket mer! Jag har parkeringsvarnare, så det väger upp den dåliga sikten över fronten. Köldstartproblem som någon nämnde, är okänt för mig och bilen. Den senaste vintern var ju "extrem" på flera håll, men bilen startade varje gång jag skulle åka någonstans. Även besiktning för ett par månader sedan gick igenom med blankt papper. Inte ens i närheten av några gränsvärden på avgastesten.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
2,0F drar lika mycket som 2,5FT i den körning jag haft. Mätt under 7000 mil med 2,0F samt 4800 mil med 2,5FT. Hamnade på 1,2 l E85/mil i båda fall. Och då kör jag mycket hårdare (roligare) med 2,5FT:n.

Jag skulle även tittat på en 2,0D. Har inte kört de själv på länge men många säger att den är jämförbar med 2,0F och att många tom upplever den bättre i motorn. Dock vet jag inte om det skiljer mycket i pris mellan 2,0F och 2,0D.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Variosboy skrev:Det som skrivits om många gånger här är att den är lika törstig som 2.5FT, och några 50-100k skiljer det inte mellan en 2.0F och en 2.5FT..

För att kunna ge dig lite tips och råd så är det bra om du berättar vad ni har för budget, så vi vet om du tänker köpa en 4 år gammal 2.0F utan utrustning för så lite pengar som möjligt, eller om du är inne på att köpa en 1 eller 2 år gammal bil.. Skiljer ganska mycket i dom råd som kan ges då nämlingen!

Lycka till i jakten på bil!
Jag köpte nyss en ett par år gammal 2.0F dvs MY09. Jag är sjukt nöjd! Det jag lade märke till hos den begagnade Volvohandlaren var att i dom flesta fall skilde det sig upp emot 50- 60 000 kr om man ville ha en 2.5:a med exakt samma utrustning. Jag provade både och måste säga att jag inte motiverade dom extra pengarna för lite mer tryck på gasen. Är ju samma körkänsla i alla modellerna såvida man inte tycker större motor är mer sexigt, men då skulle jag hursom helst inte kika på en Volvo :)

Innan jag var hos Volvo så visste jag inte ens att det fans v70 modeller med svagare motor och som var billigare. Vad jag fått berättat för mig är att förr så åkte folk gratis genom tullarna med dessa men att det togs bort, det ska tydligen ha pressat ner priset på dessa modeller ytterligare förutom att volvo då tar minde pga mindre motor.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Efter en väldigt snabb koll på blocket på V70 momentum 2009 års modell, bilar som gått mellan 5 och 10 tusen mil så verkar skillnaden i pris mellan 2.0F och 2.5FT ligga någonstans mellan 15 och 25 tusen.. Men som sagt, det var en snabb koll..
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]