Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hej!

Undrar vad det smartaste är för att ha hund i V70 eller XC70.
Är det nog med lastgaller eller bör man satsa på bur?

Och är det någon skillnad mellan V70 och XC70 i detta avseende?

Tackar för kommentarer!
Användarvisningsbild
av apersson850
Någon har redan kommit fram till att XC70 är sämre hundbil än V70, för den är högre att hoppa in i och ut ur.
Annars är det nog samma sak.
av Cox
Det är ingen skillnad på bilen mer än höjden som redan sagts.
När det gäller galler eller bur finns det bara ett som gäller. Bur pga säkerheten samt om man har en hund som vill tugga på inredningen. Sitter hunden i bur så kan den inte tugga i sig inredningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har ibland kört en hund som är snäll och inte tuggar på inredningen, men hårar ner gör den, och jädrar vad det sätter sig i tygklädseln på sidorna i bagageutrymmet.
Hade jag haft egen hund hade något fått göras, men jag har katt, och hon gillar inte att åka bil, så det är inget problem.
av Cox
Har själv hund, ingen som tuggar på inredningen men har valt bur pga av att om något händer så sitter den säkert även övriga i bilen slipper få 4 ton i skallen eller vad det nu blir. Sedan har jag en tunn filt över buren så att hår och grus sand med mera stannar i buren.
Användarvisningsbild
av na96gen
Om du ska satsa på bur, köp inte den som är hur säker som helst. Det jag menar är att tex Jeppe buren som är "krocksäker" kommer vid en kollison bakifrån att tryckas in så baksätet blir mos. Syniskt men hellre en mosad hund än ett (tre) mosade barn. Finns de som inte är helsvestade plåtburar..
av oldtimersmc
Krocksäkerheten består i att den har en evakueringslucka frammåt, inte att den är stabil på det sätten den viker i hop sig precis som det är tänkt och baksätet i en volvo är konstruerat för att tåla detta...
av oldtimersmc
Har en V70N mend en dubbel Jeppebur + 2st Riesenschnauzer:s i och buren är krocktestad just med avsikt på vad du skriver, buren veckar i hop sig med början bakifrån och sedan så skall det bara vara att fälla ryggstöden och släppa ut de vimmelkantiga "jepparn"
Användarvisningsbild
av Honke
Jag röstar oxå för bur, i vår V70II så har vi nu en jeppe dubbelbur där man kan flytta mellanväggen i 5cm intervaller i sidled om man som vi har en tik som är väldigt liten och en hane som är ganska stor, så sitter ju båda djuren bra.
Så jeppebur kan jag verkligen rekommendera.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]