Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag har en liten fråga angående lack på min Volvo. Har köpt en 2009:a tycker när man tittar närmare (man blir ju lite paranoid i början) att jag tycker det är jävla mycket stenskottsmärken på den. Lite prickar här och där, upptäckte till och med på dörrantaget på ena sidan. Hur upplever ni det som har en bil som är ett par år gammal? har ni också stenskottsmärken här och där? Undrar hur ser dessa bilar ut om 8 år i lacken? Hörde att lacken på nyare bilar nuförtiden är kasst i jämförelse med hur det var förr.
av Steff 99
Om det är mycket stenskott beror det mer på hur bilen körts och hur långt den gått, en som har vana att ligga 2meter bakom framförvarande lär få en blästrad front och framruta ganska snabbt, att även detta märks på sidan av bilen är heller inget ovanligt.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Steff 99 skrev:Om det är mycket stenskott beror det mer på hur bilen körts och hur långt den gått, en som har vana att ligga 2meter bakom framförvarande lär få en blästrad front och framruta ganska snabbt, att även detta märks på sidan av bilen är heller inget ovanligt.
Jo det är ju klart, dom flesta bilar får väl stenskott på huv o sidor oavsett efter två års körning? finns det något sätt att skydda sig mot det här förutom att inte köra för nära andra bilar etc? Tänkte på lackskydd eller liknande? Gör det någon nytta?
av Lövet
Fronten är hög som en lagårdsvägg och fångar därmed många stenskott "rakt på". Min fd V70II var fullständigt prickig i fronten vid 11k mil. Min gamla S40N hade knappt ett märke vid samma miltal.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]