Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Lite reflektioner för de som är intresserade.

Min fabriksnya V70 D3 åkte in på lite pimp, solfilm och så. Fick låna en demobil sålänge, en fullsmackad V70 Drive summumutrustad, alla säkerhetspaket och sollucka. Kort sagt i princip fullutrustad. Kändes det premium. Nej. Det kändes som att köra runt med svärföräldrarnas Opel Corsa. Tänk att motor betyder så mycket. Hur du än trycker på gasen händer ingenting.

Dessutom, ngt som förvånade mig: förbrukningen. Min D3 är automat och jag kör i princip lite landsväg och till stor del motorväg fram och tillbaka till jobbet (Laholm - Helsingborg). Jag snittar 0.62 med D3 Automat. Med Drive låg förbrukningen på samma sträcka på 0.59. Farthållare på 120 km/h på båda. Hur kan detta komma sig.

Om jag så fick göra ett rakt byte nu (min egen bil är momentumutrustad) skulle jag välja min D3 7 dagar av 7. Det är i särklass den tråkigaste Volvomotor jag provat. Den gamla 140 hästaren framstår som en sportbil i jämförelse. Usch och fy.

Tänk att motorn betyder så mycket för helhetsintrycket, Trots den fantastiska utrustningen gjorde manuell låda och motor att det kändes så icke premium som det bara kan.

Utsläpp och förbrukning i all ära, jag vill gärna bidra, men att köpa en Drive är bortom mina gränser.

Ni som ligger i startgroparna för en Drive: prova inte en D3. Efter det kommer ni aldrig kunna gå tillbaka.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag förstår inte att man ens vill köpa en Drive, om man är i startgroparna till en Drive och vill vara bror duktig mot miljön så hade jag köpt en D3 tagit bort dekalerna och köpt Drive dekal och vips har du den snabbast Drive V70 :D Visst du får inte en skattebefriad bil, men kan kvitta skatten är ju så billig på en D3 idag. Utrustning är inte allt absolut, men en del tycker ju att en D3 eller som jag har 2,4d 175 my10 är rena skitmotorn om man jämför med en polestar trimmad D5 från 2012 så smaken är som baken delad
av kamilenski
Och vad ger Polestar en D5-12?
Användarvisningsbild
av Doffen
0,59 er i overkant mye for en drive bil. Men må huske på at cruise kontroll drar en 0,03 - 0,07 mer pr.mil.
av Enzo
lirsa skrev:Lite reflektioner för de som är intresserade.

Ni som ligger i startgroparna för en Drive: prova inte en D3. Efter det kommer ni aldrig kunna gå tillbaka.
Och på samma sätt, ni som ligger i startgroparna för en D3: prova inte en D5. Efter det kommer ni aldrig kunna gå tillbaka.

Så där kan man säga hela tiden. Det är väl skitbra att kunna erbjuda en miljöbil som är så stor, säker och komfortabel som V70. Den har resurser som räcker för alla normal persontransport i Sverige.
Användarvisningsbild
av std
Også i dette tilfellet er vel prioriteringene den enkelte gjør akkurat som smaken og baken.

I Norge synes jeg valget om en DRIVe var ganske enkelt all den tid prisforskjellen til D3 er ca 100 000 NOK. Det vil i praksis si +20-25 %. For den forskjellen har jeg ikke problemer med å kjøre DRIVe slik som jeg gjør nå. Til vår bruk er motoren i MY11 tilstrekkelig og jeg er fornøyd med hva den yter. Jeg kjører sjelden forbi andre biler. Har gjort det én gang (!) med denne bilen og da var det ikke noe problem å gjøre det på 5. giret fra 80 km/t. Denne uka har jeg kjørt fullpakket bil overfjellet fra Oslo til Bergen uten at jeg syntes at det manglet på krefter.
av Peanuts
Det här är ju en sak som är högst personlig. För mig räcker DRIVe till gott och väl, jag har inga som helst problem att hänga med i trafiken. Däremot är det bara att glömma att göra "spännande" omkörningar men det gör jag aldrig ändå så för mig är det inget problem. Mitt råd till alla som vill köpa V70 är: Provkör allt du kommer över, sedan får du ta en diskussion med samvetet och plånboken när du gör ditt val. :)

Att det blev en DRIVe för mig är dels priset och att den drar lite. Jag pendlade ca 20 mil om dagen när jag köpte bilen och därför ville jag ha en diesel för att slippa stanna för att tanka så ofta. Jag provkörde även en D3 samt D5 men tyckte att DRIVe räckte gott och väl för mig.
Senast redigerad av 1 Peanuts, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Enzo skrev:

Och på samma sätt, ni som ligger i startgroparna för en D3: prova inte en D5. Efter det kommer ni aldrig kunna gå tillbaka.

Så där kan man säga hela tiden. Det är väl skitbra att kunna erbjuda en miljöbil som är så stor, säker och komfortabel som V70. Den har resurser som räcker för alla normal persontransport i Sverige.
Däremot så kanske en titt på T4F kan vara på sin plats, visst, drar lite mer och kostar skatt, men den kostar ju inte värst mycket + att den får dra 1600 till skillnad från DRIVe som endast får dra 1300.

Jämför man med en D3 så skiljer det ju faktiskt 53000 kronor mellan den och T4F..

Bara en tanke...
av dst02

Min fabriksnya V70 D3 åkte in på lite pimp, solfilm och så. Fick låna en demobil sålänge, en fullsmackad V70 Drive summumutrustad, alla säkerhetspaket och sollucka. Kort sagt i princip fullutrustad. Kändes det premium. Nej. Det kändes som att köra runt med svärföräldrarnas Opel Corsa. Tänk att motor betyder så mycket. Hur du än trycker på gasen händer ingenting.

Dessutom, ngt som förvånade mig: förbrukningen. Min D3 är automat och jag kör i princip lite landsväg och till stor del motorväg fram och tillbaka till jobbet (Laholm - Helsingborg). Jag snittar 0.62 med D3 Automat. Med Drive låg förbrukningen på samma sträcka på 0.59. Farthållare på 120 km/h på båda. Hur kan detta komma sig.

Om jag så fick göra ett rakt byte nu (min egen bil är momentumutrustad) skulle jag välja min D3 7 dagar av 7. Det är i särklass den tråkigaste Volvomotor jag provat. Den gamla 140 hästaren framstår som en sportbil i jämförelse. Usch och fy.

Tänk att motorn betyder så mycket för helhetsintrycket, Trots den fantastiska utrustningen gjorde manuell låda och motor att det kändes så icke premium som det bara kan.

Utsläpp och förbrukning i all ära, jag vill gärna bidra, men att köpa en Drive är bortom mina gränser.

Jag provkörde D3, tyckte den var fantastisk men köpte DRIVe ändå, varför? Förbrukning, skattefri 5 år (ca 21000 att spara mot D3 skatten), billlgare inköp.
Att automat känns mer premium håller Jag helt klart med om, skön känsla med automat och bilen får en goare karaktär.

Jag tycker man ska välja motor lite efter hur mycket man kör också, DRIVe har en serviceintervall om 2000 mil, D3 om 3000 mil, kör man mindre anses en "mellanservice" vara att rekomendera och varför då köpa en D3 om man kör 1500-2000 mil om året och inte kunna "köra in" de milen som intervallen ligger på om året?

Har man inte bråttom så räcker DRIVe gott och väl, sen finns där nackdelar med motor såsom slö vid omkörningar och en del vibrationer men så trött att de inte händer nåt vis gaspådrag är en stor överdrift.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]