Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Skadan på stötfångaren bak som jag fick på bilen i början av förra veckan vill jag åtgärda på bästa sätt och eftersom en ny stötfångare kostar i princip lika mycket som självrisken och man dessutom kommer slippa omlackering och dess eventuella biverkningar så funderar jag på att köpa mig en ny istället. Någon som har koll på om den är lätt att byta själv? Hur sitter den monterad?
av pergrein
Har haft lös min på V60 och det är väl inte så svårt alls men det underlättar om man är 2st när man gör detta och om du inte har drag...

Det finns en dosa på höger sida som man kopplar ur. Men sitter inte backsensorerna i en del som man kan ta lös, nedre delen?

Mvh
Per
Senast redigerad av 2 pergrein, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag hörde mig för om att köpa stötfångaren tidigare i veckan och då sa dom att den nedersta delen följde med om man köpte ny kofångare trots att den gick att ta lös.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hur gjorde du? Jag ska fundera över helgen men kommer med 90% säkerhet beställa en ny istället för att låta Bilia laga på försäkringen. Killen på bilia sa tom när jag frågade om det skulle bli bra att laga att jag som vet vart skadan är nog kommer att se att den är lagad. Ett sådant slutresultat vill inte jag ha :(
av dst02
Jag har inte gjort nåt än men de lutar åt att köpa en ny, känns bäst så och de kostar bara 65,- mer än att blanda i försökringen å all dess pappersvelande.
av Mr T
Jag har själv monterat två dragkrokar på S80N och V70II och det är jättelätt att få loss och dit stötfångaren.

Nu ska du ju slänga den gamla och då behöver du inte vara rädd om den, annars är det bra att vara två just vid borttagandet av stötfångaren då den lätt blir som en fjäder som smätter iväg om något clips sitter lite extra hårt.

Jag lade filtar bak runt bilen när jag tog loss den.

Men som sagt - enkelt och du gör nog bytet på en halvtimma max.

MVH

//Mr T

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]