Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NordmanV8
#567123
Ja som rubriken lyder...
Åkte på ombesiktning i dag för att högra dimljuset stog ca 2-3mm över linjen... Suck.
Det såg dessutom väldigt godtyckligt ut när han "ställde in" höjden på denna.
Nåja, bara gilla läget och fixa till detta, (även om jag typ aldrig åker med dimljusen tända)....

Någon som vet om det finns justeringsmöjligheter på dessa.
Troligtvis bara rycka bort plasten runt och justera?? Synd bara att jag har ena handen i paket för tillfället... :evil:
Användarvisningsbild
av SvenB
#567132
Två frågor: Hur ser ljusbilden ut när man bytt ut dimljusglödlamporna mot dioder, någon som vet vad besiktningen säger om dessa? Och om besiktningen har synpunkter, vad händer om man rycker säkringen innan besiktning? Det finns väl inget krav att dimljusen skall fungera.
#567157
Ja, jag blev också fundersam på hur ljusbilden ser ut på diodljus, typ DRL.
Borde bli många ombesiktningar, eller så finns det en "besiktningsknapp" från fabrik som man stänger av dem med.... :roll:
Användarvisningsbild
av Camel
#567160
KKR skrev:Två frågor: Hur ser ljusbilden ut när man bytt ut dimljusglödlamporna mot dioder, någon som vet vad besiktningen säger om dessa? Och om besiktningen har synpunkter, vad händer om man rycker säkringen innan besiktning? Det finns väl inget krav att dimljusen skall fungera.
Det borde vara ok att dimljusen finns på bilen samtidigt som de inte fungerar.

Enligt TSFS 2010:84 "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om kontrollbesiktning" 2 kap. 9 § gäller följande "System och komponenter ska, även om de inte utgör obligatorisk utrustning, kontrolleras enligt den kontrollmetod som anges i kontrollprogrammet."

För obligatoriska utrustningar som t.ex. halvljuset finns det i kontrollprogrammet (Bilaga 1. Kontrollprogram – bil, släp) funktionskrav med som en punkt. Motsvarande funktionskrav finns finns inte för dimstrålkastare i kontrollprogrammet. Alltså behöver de inte fungera även om de finns fysikt. Om de fungerar finns det krav på inkoppling, att de ej bländar, osv. Vissa krav finns alltid oavsett om de fungerar eller inte, t.ex. fastsättning, ändrat utförande, mm.

Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet exempelvis
- strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.


Frågan är om diodlampor räknas som "ändrat utförande"?.
#567171
Oavsett så ska det inte blända.. Jag tycker själv det är oerhört irriterande att möta någon med felinställda lampor, speciellt i mörker.

Bara svälja stoltheten och fixa till det mao... :|
Användarvisningsbild
av Camel
#567175
Ja, instämmer. Vet ej hur man justerar dimljusen men nedvinklingen ska vara minst 10 cm/10 m för dimstrålkastare enligt TSFS 2010:84, Bilaga 1. Kontrollprogram – bil, släp
#567223
Hur det ser ut nu vet jag inte heller. På min gamla 854 Turbo, där jag själv monterade dimstrålkastarna (de var inte standard på den modellen, nämligen) fanns det en plastskruv under strålkastarhuset. Den skruven ställde man höjdläget med. Hade man skött smörjningen kunde man göra det med fingrarna.
Användarvisningsbild
av hollan
#567377
du rycker bort kåpan runt dimljuset och där bakom har du justerskruven brevid dimljuset
av Lövet
#567413
NordmanV8 skrev:Ja, jag blev också fundersam på hur ljusbilden ser ut på diodljus, typ DRL.
Borde bli många ombesiktningar, eller så finns det en "besiktningsknapp" från fabrik som man stänger av dem med.... :roll:
Jag hade dioder i dimljusen på min S40N och det blir enkelt uttryckt ingen ljusbild alls. De lyser knappt överhuvudtaget framåt utan det blir bara ljust i dimljuset. Jag provade aldrig att besikta dock eftersom jag sålde bilen innan. Hade dock planerat att rycka säkringen för säkerhetsskull.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]