Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorskDrive
Har en 2010 V70 Drive som har gått 2300 mil snart.Har siden bilen var ny hatt vibrasjoner som forplanter seg i hele bilen slik at man kjenner det i stolen når man kjører med lett belastning på motor.Spesielt merkbar i 4.gir i ca 65 km/t og 1650 omdr.Da dette er et turtall som blir brukt ganske mye under kjøring i Norge så hører jeg lyden ganske ofte. Som oftest så forsvinner vibrasjon med å slippe opp gasspådrag eller gi mere gass rundt det aktuelle turtallsområdet.
Har vært innom en rekke ganger på verksted,og ingen feil har blitt funnet og seneste svar på problemet hva at Volvo fabrikken ikke hadde hørt om problemet tidligere,og mente at det ikke var en feil,men en egenskap 1,6D motoren hadde.Dvs de var ikke med på så mye feilsøking videre......
Tekniker på verkstedet hadde kjørt en tilsvarende bil,og fått frem samme vibrasjon.... dvs ikke bare bilen min som har problemet.
Noen flere som har tilsvarende problemer?
Mulig løsning var å chippe bil,eks BSR,RICA o.l for å forandre programvare i styreenhet hvis Volvo ikke ville være med på å gjøre noe...
av gsson
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=58879

Är det samma som i denna tråd? Jag ska in för andra gången med samma problem nästa vecka. Det vibrerar som attan i bilen från 1400 rpm->1800 rpm. Det blir bara värre och värre ju mer jag kör.

Som du skriver så är det främst vid låg belastning. Jag mår dåligt varje gång bilfaen vibrerar.

De har bytt egr:n på bilen. Det blev bättre en kortare stund, sen kom det tebax och blev värre. Jag fick problemen efter att bilen min varit på service.

Min bil drar även mer diesel och har blivit ännu slöare. Känns inte premium överhuvudtaget.

//En besviken gsson
av NorskDrive
Veldig vanskelig å bedømme om det er samme type vibrasjoner det er snakk om her,men at Volvo Fabriken ikke har hørt om problemer med vibrasjon på DRIVe modellene må være feil,da det er mange her inne som beskriver noe av det samme. Synes motor i vår bil ikke oppfører seg som en common-rail motor skal gjøre i 2011. Greit at den ikke har all verden av dreiemoment,men en slik liten motor bør ikke vibrere så mye som den gjør i vår bil. Under 1600 omdr så går den ikke rent i hele tatt. Lite gasspådrag f.eks i 85 km/t i 5.gir og ca 1550-1600 på flat vei og ratt og innredning rister fordi at motor ikke går reint/ motor går tungt... Slik bør det ikke være! Var ikke slik da bilen var ny,men dukket opp da bilen fikk nyeste programmvare i nov.2010. Har oppdatert programmvare flere ganger,uten at ting har forbedret seg.. Har prøvekjørt nyeste V60 DRIVe,og den var faktisk helt 100% vibrasjonsfri da bilen dro tungt, kunne gi full gass på 1000 omdr uten å være redd for at ting rister istykker..

Har itillegg en annen type vibrasjon som beskrevet på ca 1650-1700 omdr... Premium?
Nei!
Sammenligner med vår andre bil som er en 1991 MB 300D som har gått 46000mil, og den har ikke vibrasjoner i heletatt under kjøring.
av Peanuts
NorskDrive skrev: Noen flere som har tilsvarende problemer?
Mulig løsning var å chippe bil,eks BSR,RICA o.l for å forandre programvare i styreenhet hvis Volvo ikke ville være med på å gjøre noe...
Min 2011 DRIVe vibrerar också vid låg belastning på mellan 1400-1800 varv. Eller vibrerar är kanske ett understatement, det känns som att det hugger ganska hårt i drivlininan stundtals vid denna belastning. Jag har väl vant mig vid detta och lärt mig att undvika att köra på dessa varv men det känns väl inte helt premium att den ska bete sig så.

Vad gäller BSR så kan jag säga att effekten det fick för mig var att vibrationerna ökade kraftigt istället för att minska. Så för att bli av med dessa problem är inte BSR att rekommendera. (Jag skulle aldrig rekommendera BSR för andra orsaker också men det har jag skrivit en del om i mina andra trådar).
av dst02
På min drive 2011 som rullat strax över 1500 mil så känner jag också av lite vibrationer så fort bilen går tungt på växlarna, motorn kan upplevas som den har rätt hård gång också men inget jag upplever som överdrivet jobbigt. Tror de har att göra med att de är en igentligen för liten motor i en för stor bil.

De som stör mig mest är slammer i kopplingen, speciellt vid växlingar mellan 2-3an och 3-4 an.
av gsson
Vänj dig inte! Klaga! Har man betalat så mycket för en bil så ska man få hjälp.

Jag kommer faan inte ge upp. Ju fler som klagar, desto större är la risken att volvo gör nånting åt saken.

Kontakta bilverkstan. Kontakta volvo via volvocars.se. Klaga, gnäll, beskriv problem sakligt.

Man kan ju inte köra runt med en dålig produkt! Vem vill köpa bilen om ett par år? Jag skulle aldrig köpa en bil som går skit.

Just my 50 cent...
av NorskDrive
Bilen skal på verksted igjen førstkommende torsdag.
Skal prøve å nullstille styreenhet og kjøre inn ny adapsjon på injektorer osv. Dette har jeg lest om på bl.a V50 D2 der folk har klaget på høyt forbruk og fusking/lugging.Med godt resultat...
Noen som har fått det utført på sin V70 og kan si at det hjelper?
av gsson
Hade min inne idag. Inga felkoder ingenting.

Är riktigt arg faktiskt. Tillför inte så mkt till tråden mer än att problem kvarstår. Jag har en bil som inte fungerar tillfredsställande. Får se hur detta slutar.
av NorskDrive
Etter ett nytt verksted-besøk idag har vi blitt litt klokere.
Ingen feil funnet ved nullstillig av adapsjon på injektorer+++,men teknikerer som jobbet med bilen var i kontakt med Volvo Trondheim og de hadde hatt en bil som hadde noe tilsvarende problemer med vibrasjoner.
Der ble det funnet ubalanse i svinghjulet som skapte problemet. Så nå venter jeg beskjed fra verksted om de skal prøve med nytt svinghjul,eller om jeg skal gå på for å få hevet kjøpet..
av NorskDrive
Da har jeg fått nytt svinghjul i V70`n,byttet på garanti grunnet vibrasjoner.Bilen har nå gått 2450 mil
Etter en del kjøring igår kveld så må jeg si at vibrasjoner er borte.Mener også de generelle vibrasjoner som DRIVe har på bl.a lavt turtall har blitt mindre...
:-)-)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]