Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenix!

Mitt problem är nu mera kronisk. Är grymt sugen på en xc XX bil, funderar starkt på en xc90, har haft en D5'a med bsr trimm, var riktigt nöjd då jag kunde köra den, var ett riktigt måndags ex. 3månader efter jag köpt den hävde vi köpet och lämnade tillbaka till ÅF, hann med 7 verkstadsbesök :))

Nu till frågan, som sagt, jag är grymt sugen på en xc bil, jag funderar mellan 60, 70 och 90.

LIte för o nackdelar är att:

xc60 tror jag är lite mindre i skuffen o så, känns inte lika mycket suv som en xc90, provkörde en my11 d5'a o tyckte den va liiiiite slö, kändes inte riktigt där än, saknar lite mera tryck.

xc70 känns lite sådär, en något högre V70, v70'n har jag ju haft några så ingen nyhet! Blir ju lite nyare teknik o så än i en xc90, kan nog hitta ett riktigt bra exemplar som är rikligt utrustad till ett överkomligt pris.

finally xc90, fan jag diggar bilen! Känns som o köra en lastbil :))) i den D5'an händer verkligen ingenting :))))) Men, överlägset med plats, (tänkte på en 7-sitsig) kan nog hitta ett riktigt fint exmplar här med...

Till saken hör att jag varken drar släp, eller bor i vildmarken. Så hög markfrigång och awd är bara "häftigt" men absolut inget krav egentligen. Men jag tänker ändå inte satsa på ngn fwd xc60 för det, jag menar måste kännas skumt o köra fwd SUV :))))

vore väldigt tacksam för lite tips o fundering av medlemmar som kör dessa modeller.

(ps: xc90'n, D5'a , 3,2 eller V8, helt fria händer, tacksam för synpunkter o tips :)))
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: lite oklar topic
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har gått igenom exakt samma funderande.
Dock har jag konstaterat under den tid jag har haft en XC att jag hamnar ungefär varannan vecka i situationer där de med tvåhjulsdrivet har mer eller mindre problem (upp till det totala, alltså behöver bärgas), men det har inte jag nu längre.

Eftersom jag ganska ofta är ute på åkrar och betesmarker tyckte jag att jag lika gärna kunde ha en lite högre XC, inte bara en "vanlig" AWD. Alltså fanns XC60, 70 och 90 att välja på.

XC90 skalade jag bort för den är förhållandevis gammalmodig nu. Syns speciellt inuti.
XC60 valde jag bort för jag tycker den är för liten. Bara tillgjord formgivning som inte tillför någon funktion.
Så det blev en XC70, för det är en storlastande personbil på terrängbilsunderrede (nåja), och det passade mig bra. Speciellt nu när jag ändrade mig och köpte en ny, så att jag fick nya inredningen också. 537 ändringar ska det visst vara, fast ingen levande varelse verkar kunna peka ut alla...
av Bitez
:))))). Nåja, peka ut eller ej, de finns där(?)

Att xc90 känns gammal är det ingen tvekan om, men jag går bara på "häftigt!" faktorn, skulle klara mig gott med min s80 men vill ha kombi. Jag ratar lite xc70 just för att den är ganska nära v70. Xc60 känns ganska liten o xc90 är gammal.... Fan! De tyska motsvarigheterna kostar för mycket. Jag tänkte mig runt 300tkr, då måste man gå ner i my hos de tyskarna :(
av Maccie
Jag resonerade mer eller mindre exakt som apersson850. Fast jag köpte en lagerbil MY11 så jag har inte nymodigheterna inuti.

F.ö. får du inte en ny XC av någon sort för 300k heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hittade en 2011 också, som hade gått några tusen mil, men som de prissatte den kontra en helt ny blev skillnaden för liten.
Något får det vara värt att välja färg! Och få 537 ny ting inuti, och 8 utanpå, eller vad det är.

Men priset kom ju väldigt nära 500000 istället...
av acr32
Skit i vad alla andra tycker, de flesta favoriserar i de flesta fall bara sitt eget val ändå.?.. (ja, ja, jag vet att du gjorde en frågeställning)......
Men, jag tycker verkligen att du istället ska gå på "magkänslan" och det du/ni själva trånar och känner för, annars är nog risken väldigt stor att du rätt snart kommer att ångra ditt (andras) val! :cry:
I mina ögon verkar det faktiskt som du redan har fastnat för en XC90...Eller?
Den är en mycket suverän, kompetent och otroligt skön bil att köra, inget snack om den saken. Det väl inget att tveka på då säger jag, köp! :-)-)
Tror iof att du blir nöjd med vilken av bilmodellerna du än väljer, alla är mycket bra bilar.
Själva så valde vi en ny XC60 och orsakerna till det var...... den var den bästa bilen för oss! hahaha

Hur som helst, lycka till med ditt köp!!
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan ju inte referera till något annat än sina egna åsikter, eller hur? Och motivera varför man själv kom till sin egen slutledning.
Sen hur andra tänker är ju upp till dem.
av acr32
apersson850 skrev:Man kan ju inte referera till något annat än sina egna åsikter, eller hur? Och motivera varför man själv kom till sin egen slutledning.
Sen hur andra tänker är ju upp till dem.
Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad av mitt inlägg, det var inte min mening iaf!
Det är bara så lätt att många människor (även jag :wink: ) motiverar och försvarar just sina val lite väl hårt ibland och därför kanske det inte alltid blir en så objetiv syn på det hela...
av Bitez
Fan! jag är ganska så ångest fylld, jag har haft en XC90 tidigare, as grymt, men men som sagt tekniken är typ från den första som tillverkats...

Jag har fått en offert för en tid sedan på en xc60 2.4 awd (163hk) med allehanda lull lull, herrgårds pkt, summum, aut, bälkteskuddar, teknik pkt o fan hans moster, efter hårt prutande landade det på 397tkr... en my12 skulle den komma som, men men.. det blev aldrig av...

jag sitter i den här båten typ 1ggn per år... :(
Nä, jag kände mig inte påhoppad. Ville bara förtydliga att jag tycker det är omöjligt att välja åt någon annan. Men jag kan tala om vad jag själv valde, och varför, och sen får var och en själv avgöra om de känner igen sig i mina skäl eller ej.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]