Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När man stänger elbakluckan med knappen så går den upp i bland utan att det ligger något i mellan, kan man justera själv och hur?
Jag råkar ofta ut för att bagagerumsmattan glider bak ett par centimeter och gör så att luckan åker upp. Är du säker på att det inte är det? Den sticker alltså inte ut utanför men ligger den lite snett eller lite för långt bak så kan det bli så.

Annars låter det som något är fel. Jag tror inte det är ett klämskydd i tex gummilisten utan att det sittter givare som känner av hydraulikens moment men jag är inte 100% säker. Jag har iaf provat att klämma på listen när luckan åker ned utan att det gett resultat.
Skulle kunna tänka mig att det är en moment begränsare utan att veta för ett klämskydd borde ju i så fall sitta 360 eller?
Nja, låter ju troligt som Omek skriver, att det är både och. Momentbegränsa när det tar emot i ytterkanten på luckan är ju lätt, men om det tar i nära gångjärnen har man en helt annan hävarm, så där är det inte så lätt.
Ja det är ju lättkollat bara att dutta under manövern
Nu har jag duttat både här och där. Det händer ingenting. Men om jag hugger tag i luckan så kan jag få den att stanna. Förmodligen gäller det även om man råkar öppna den in i en stolpe eller nåt... Undrar hur stora märken det hinner bli?
apersson850 skrev:Nu har jag duttat både här och där. Det händer ingenting. Men om jag hugger tag i luckan så kan jag få den att stanna. Förmodligen gäller det även om man råkar öppna den in i en stolpe eller nåt... Undrar hur stora märken det hinner bli?
Det hinner bli ordentliga märken innan luckan stoppar.....!
Jag har testat.. :cry:
Det är en momentbegränsare det vet jag nu så då är det väl att justera låset, har iof nybilsgaranti så det får de fixa gratis...
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]