Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Valde 17" till bilen när jag köpte den pga utseende och förstod ju att det blev dyrare än 16" vid däckbyte.

Men...varför i hela världen sitter den dyraste 17" dimensionen man kan uppbringa på V70 från fabrik? 225/50/17 W kostar skjortan. Det märkliga är att 235/45/17 är väsentligt billigare, jämför själv på bythjul eller däckonline t ex.

Är 225/50 en väldigt ovanlig storlek, dvs låga volymer och därmed det höga priset? Priserna hos en fysisk däckhandlare ska vi inte prata om, typ 2500 stycket.

Läget är ju som det är, går det att kränga på 235/45 alternativt 215/50 eller 215/55 på Volvos original 17"-fälgar utan att det ska vara någon issue? Rullomkrets håller sig ju väl innanför de +/- 5 procenten.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ökar eller minskar du en storlek i bredd och sen ser till med hjälp av profilen att du hamnar inom gränserna för rullomkrets så har det noll värde enligt min mening...

Förmodligen är det som du säger, att volymerna är låga på just den storleken.. 17" över lag är väl rätt ovanligt, eller!?!?!? Idag har ju väldigt många bilar 16" eller 18"..
av AndS
Jag lägger nu på Continental på vår diesel V70 -08 och där jag har valt att behålla toppfartsspärren på 210km/h enligt registeringsbevis och det blir då 94V och inte 98W däck som Volvo och flera däcksfirmor hävdar det ska vara enligt deras papper, dessutom står det i mina rek.bevis 94W.
Enligt transportstyrelsens direktiv;
"Sommardäck till följande bilar ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet:
EG-typgodkända personbilar

Transportstyrelsen som själva inte riktigt kunde svara vad deras egen text betyder "tolkade" att "max hastighet" = bilens högsta konstruktiva hastighet,

Så jag betalar nu knappt 7500:- för en uppsättning däck 225/50 17" 94V pålagda istället för drygt 11.000:- som Volvoverkstaden ville ha för 98W och ville inte lägga på 94V däck. Orkar inte hålla på och pruta med Volvoverkstaden som jag fick göra förra gången så nu tappar de mina däcksköp.

Besiktning kollar inget annat än bilens axel/hjulbredd och däcksmönster 1,6mm oberoende av sommar eller vinterdäck.

Att jag började kolla detta var pga Volvoverkstaden hävdade 98W trots att reg.beviset säger 94W. Och sedan upptäckte jag detta med att bilen har en registrerad max.hastighet.
av sensonic
Variosboy skrev:Ökar eller minskar du en storlek i bredd och sen ser till med hjälp av profilen att du hamnar inom gränserna för rullomkrets så har det noll värde enligt min mening...

Vad menar du med noll värde? Att det är meningslöst att spara pengarna på att däcken är billigare i kringliggande dimensioner?
Användarvisningsbild
av Variosboy
nej nej nej nej!

Jag menar att skillnaden som blir om man ökar eller minskar bredden en storlek och kompenserar detta med höjden så har det noll värde för funktionen! Det spelar alltså ingen roll funktionsmässigt om man gör på det viset!

Möjligen att det KAN se konstigt ut..
av oldtimersmc
Här har jag handlat däck i 7 år http://www.se.autothek.com/ prisexempel Pirelli W98 1600 kr med frakt.
Sen åker jag ner till en lokal bilverkstad "Jashim" han lägger på för ca 600 runt om.
Bara autothek:s transulator är värt att ta del av.
Vad sägs om detta lockande erbjudande som jag fick för ett tag sedan " Vi säljer trötta fälgar till oslagbar nackdel" fan bara att slå till :D
Jag kör slut på ca en omgång sommardäck per år och varit mycket nöjd med att handla med dessa.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]