- tis 06 sep 2011, 23:13
#563964
Valde 17" till bilen när jag köpte den pga utseende och förstod ju att det blev dyrare än 16" vid däckbyte.
Men...varför i hela världen sitter den dyraste 17" dimensionen man kan uppbringa på V70 från fabrik? 225/50/17 W kostar skjortan. Det märkliga är att 235/45/17 är väsentligt billigare, jämför själv på bythjul eller däckonline t ex.
Är 225/50 en väldigt ovanlig storlek, dvs låga volymer och därmed det höga priset? Priserna hos en fysisk däckhandlare ska vi inte prata om, typ 2500 stycket.
Läget är ju som det är, går det att kränga på 235/45 alternativt 215/50 eller 215/55 på Volvos original 17"-fälgar utan att det ska vara någon issue? Rullomkrets håller sig ju väl innanför de +/- 5 procenten.
Men...varför i hela världen sitter den dyraste 17" dimensionen man kan uppbringa på V70 från fabrik? 225/50/17 W kostar skjortan. Det märkliga är att 235/45/17 är väsentligt billigare, jämför själv på bythjul eller däckonline t ex.
Är 225/50 en väldigt ovanlig storlek, dvs låga volymer och därmed det höga priset? Priserna hos en fysisk däckhandlare ska vi inte prata om, typ 2500 stycket.
Läget är ju som det är, går det att kränga på 235/45 alternativt 215/50 eller 215/55 på Volvos original 17"-fälgar utan att det ska vara någon issue? Rullomkrets håller sig ju väl innanför de +/- 5 procenten.