- tis 06 sep 2011, 20:02
#563862
Hej
Var och provade en 2012 v70 d3 med aut idag. Gick ju väldigt fint och var väldigt snygg i ocean race utförande. Testade såklart ett par fullgasaccelerationer från runt 80 och uppåt och noterade att den drog växlarna i alla fall en bit över 4000 v/min. när den sedan växlade upp så hamnade nästkommande växel över 3000 varv osv. Vet inte hur effektkurvan upp till 4500 varv ser ut för denna motor men har läst mig till att maxeffekt ligger under 3000 varv och max vrid en bit under 2000 varv. Känslan var att det var effektivare att växla själv med paddlarna och hålla sig i spannet 2500 - 3500 varv då den storknade ganska bra på lite högre varv, men då o andra sidan borde väl automaten i d-läget göra så också . Göra en kickdown kändes nästan fel, tyckte det gick gick bättre att tvinga kvar bilen på en högre växel och gasa på. Vad säger ni som kör d3 aut är detta något ni reagerat på ?
/J
Var och provade en 2012 v70 d3 med aut idag. Gick ju väldigt fint och var väldigt snygg i ocean race utförande. Testade såklart ett par fullgasaccelerationer från runt 80 och uppåt och noterade att den drog växlarna i alla fall en bit över 4000 v/min. när den sedan växlade upp så hamnade nästkommande växel över 3000 varv osv. Vet inte hur effektkurvan upp till 4500 varv ser ut för denna motor men har läst mig till att maxeffekt ligger under 3000 varv och max vrid en bit under 2000 varv. Känslan var att det var effektivare att växla själv med paddlarna och hålla sig i spannet 2500 - 3500 varv då den storknade ganska bra på lite högre varv, men då o andra sidan borde väl automaten i d-läget göra så också . Göra en kickdown kändes nästan fel, tyckte det gick gick bättre att tvinga kvar bilen på en högre växel och gasa på. Vad säger ni som kör d3 aut är detta något ni reagerat på ?
/J