Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Går som sagt i bilbytar tankar, men kan inte bestämma mig för om jag skall köpa awd eller ej i xc70 alt xc60? Är nog inte behov av awd, men känns så konstigt att köpa suv utan awd, vintertid är det nog allt fint. Beslutsångest! Japp
Användarvisningsbild
av apersson850
Ta dig en funderare på hur många gånger du kört fast senaste året. Kan du inte komma på en enda ska du kanske överväga att skippa AWD, och i så fall kanske skippa XC-modellerna helt och hållet. En V70 gör landsvägsjobbet bättre än en XC70, förutom den något bättre sikten som en lite högre sittposition ger.

I mitt liv och leverne hamnar jag i sådana situationer att jag antingen kör fast, eller inte gör det för att jag inte var dum nog att försöka, utan letade reda på en traktor eller hjullastare att dra med redan från början. För mig var det rätt givet att välja AWD.

Jag har nu haft min XC70 i ungefär tio veckor, och vid åtminstone fyra tillfällen hade jag inte kommit dit jag kom utan fyrhjulsdrift. Vid det fjärde kunde jag ersatt bilkörning med mer manuellt arbete, men vid de andra tre hade det blivit traktor om jag inte haft AWD. Vid ett av dem påstod kompisar att även en fyrhjulsdriven körde fast, men jag är inte säker på det. Det fanns just en framhjulsdriven XC60 där, och han hade problem, så kanske det var en bil som bara såg fyrhjulsdriven ut som fastnade.
Sen har det varit ytterligare några tillfällen där bara de som bar sig dumt åt fastnade med tvåhjulsdrivet (och en riktig klant med en fyrhjulsdriven bil med jeepstuk), men även där är det bra att inte behöva ladda som en tok över mjuka partier för att inte fastna. Men AWD räcker det att hålla en lugn och jämn fart, så går det så länge det inte är bottenlöst.

Nu har jag inte haft den någon vinter än, men jag kan ju tänka mig...

Känner du inte igen ett skvatt av detta från ditt liv, så klarar du dig säkert bra utan AWD, och förmodligen är något annat än en XC det allra lämpligaste.
av Enzo
Det handlar väl inte bara om att köra fast, en AWD är ju en fan så mkt trevligare bil att köra överhuvudtaget, mindre slit i ratten, mycket bättre dragbil, mer underhållande på vintern.
Användarvisningsbild
av Gurra82
tack för de senaste två inläggen, blir det xc blir det awd
av Lövet
Sharkbait skrev:XC70/XC60 finns väl bara i AWD ... ?:-/ :lol: :wink:
Nix. Båda finns som FWD.

Själv anser jag det är som att ha flytväst året runt bara för att man fiskar nån gång om året att åka med AWD för de flesta förare. Volvos AWD har heller ingen stabiliserande funktion i konstant fart i och med 95/5 splitten. Visst är den snabb att koppla in, men den behöver trots allt spinn för att kopplas in. Förladdning eller ej.

Tycker apersson sammanfattar det bra. Hur många gånger förra året fastnade du eller kom inte fram dit du ville i en 2wd bil?

(Sen kan man ju alltid diskutera huruvida man ska ha XC alls om man inte behöver 4wd)
Användarvisningsbild
av tbjorn
AWD är mycket stabilare i vinterväglag, går dit du vill utan krumbukter.
av Enzo
Du använder med andra ord inte säkerhetsbälte heller, för att vara konsekvent i ditt resonemang menar jag.

Och ja, jag använder flytväst varje gång jag är i min båt också.

andreas_lofgren skrev:
Sharkbait skrev:XC70/XC60 finns väl bara i AWD ... ?:-/ :lol: :wink:
Nix. Båda finns som FWD.

Själv anser jag det är som att ha flytväst året runt bara för att man fiskar nån gång om året att åka med AWD för de flesta förare. Volvos AWD har heller ingen stabiliserande funktion i konstant fart i och med 95/5 splitten. Visst är den snabb att koppla in, men den behöver trots allt spinn för att kopplas in. Förladdning eller ej.

Tycker apersson sammanfattar det bra. Hur många gånger förra året fastnade du eller kom inte fram dit du ville i en 2wd bil?

(Sen kan man ju alltid diskutera huruvida man ska ha XC alls om man inte behöver 4wd)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]