Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henso
V70 2008 med xenon..Tycker mina lampor pekar ganska mkt nedåt på halvljus, upp o ner rörelsen vid startögonblicket funkar så jag undrar om ngn vet vart givaren/na sitter .
Var på en plastgrunka i höger hjulhus innan jag märkte att de stog lågt, den satt liksom på sniskan så jag vinklade rätt den, kan de vara givaren? (troligtvis..)

Tacksam för ngn info :-)-)

Henric
Användarvisningsbild
av Variosboy
Höjdinställning kan göras, och den görs via ODB2-kontakten och på verkstad.. Det är alltså inget man själv skruvar på eller justerar, det görs datorvägen..

Säger du till om det på nästa service så fixar dom garanterat upp dom till en bra höjd (inom lagens gräns) utan kostnad...
Användarvisningsbild
av Doffen
Det går fint å justere lyktene selv.
Har en justerskruv på lykten gjennom ett hull som du justerer høyden med.

Kan ta bilde til deg i mårra om det skulle være av interesse.
Användarvisningsbild
av henso
doffen, de vore kanon just av dig isf, vad tror ni om "givaren" jag pillade på i hjulhuset, vore ju enkelt om det var den som ska vinklas tillbaks,,får helt enkelt prova det. :)
av 2444ever
Om det verkligen var den givaren du pillade på så borde väl det påverka hur ljusen står, å andra sidan verkar det lite konstigt att en nivågivare skulle vara lätt att ändra läge på.
Användarvisningsbild
av Doffen
Er 2 givere på bilen. En foran på høyre side og en bak.
Disse samarbeider for å gi deg korrekt lyshøyde.

Bild

Den til høyre mener jeg er høyde justeringen og den til venstre på bildet er sidejustering. Men kan hende jeg husker feil, men det merker du veldig fort om du ikke ser noen reaksjon i høyden :)
Användarvisningsbild
av henso
Hej..
Gjorde ett enkelt test, fullt rattutslag åt höger o bröt lite på givaren :-)-) ljuset vinklades upp så fint så!! :D
Tach iaf för all info grabbs
av freezingalaskan
"Gjorde ett enkelt test, fullt rattutslag åt höger o bröt lite på givaren"

Skulle vi möjligtvis få se en bild av denna givare och var i hjulhuset den sitter? Tack på förhand....

freezingalaskan
Användarvisningsbild
av henso
Denna sitter i höger hjulhus, sitter fäst i en plåt, böjer man ner pklåten går ljusen upp.Bild
av oldtimersmc
henso skrev:Denna sitter i höger hjulhus, sitter fäst i en plåt, böjer man ner pklåten går ljusen upp.Bild
Du böjer ner plåten? Verkar som att det vore bättre att justera som Doffen skriver än att börja att bryta i den...
Nä nu fan så går jag och lägger mig efter ett gött nattskift :arrow:
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]