- fre 02 sep 2011, 23:54
#562744
Halloj!
Köpte mig en V70 2.4D II -08 som hade gått 8400 mil på Kvd.se för 1 månad sedan.
Redan efter någon dag märkte jag att den ibland ryckte till, men vi snackar 1-3ggr på 1 timmes bilfärd så jag antog att det inte var något konstigt, bilen gick ju riktigt bra och störde mig inget.
Nu sen några dagar tillbaks har bilen blivit mycket mer ryckig och bara jag kör till jobbet (15min) så rycker den och blir orkeslös, det märks absolut mest på låga varv, får känslan att över 2500 varv så går den precis som den ska.
Igår när jag tog den på en liten provtur efter bränslefilter byte så vart det att stå i displayen "Sotningsfilter fullt, se handbok"
Jag läste instruktionsboken och där står det att man ska köra bilen så den kommer upp till normal arbetstemperatur och sen köra helst 20 min efter det för att filtret ska rengöra sig själv. Lampan skulle slockna när det var klart men den slockna aldrig.
Självklart så var volvo stängd när jag skulle ringa så får vänta tills på måndag, självklart ska jag lämna in bilen till Volvo verkstad och nu vågar jag inte åka mer med bilen.
Bilen ska vara relativt nyservad, max 500 mil sedan och jag har kört 200-300 sen jag köpte bilen.
Nu till mina frågor
Ska KVD stå för detta?
Vad kan vara fel och hur kan det ha hänt? Bilen har ju bara gått 8700 mil
Jag köpte även till en försäkring vid köpet som heter X-tra bilgaranti, mer info här --> http://www.kvd.se/sv/info/car-warranties/1.html ska dom står för detta?
Om sotningsfiltret måste bytas kan det väl bli dyrt? Nån som har en blekaste om pris?
Har varit i kontakt med autoconcept som står för försäkringen och även kvd men dom bad mig lämna in bilen och att verkstaden skulle kontakta dom när dom vet vad som är fel och sen avgöra vilka som ska betala, jag, kvd eller autoconcept.
Jag kommer självklart få svaren när jag lämnat in bilen men är nyfiken redan nu om någon här vet något.
Köpte mig en V70 2.4D II -08 som hade gått 8400 mil på Kvd.se för 1 månad sedan.
Redan efter någon dag märkte jag att den ibland ryckte till, men vi snackar 1-3ggr på 1 timmes bilfärd så jag antog att det inte var något konstigt, bilen gick ju riktigt bra och störde mig inget.
Nu sen några dagar tillbaks har bilen blivit mycket mer ryckig och bara jag kör till jobbet (15min) så rycker den och blir orkeslös, det märks absolut mest på låga varv, får känslan att över 2500 varv så går den precis som den ska.
Igår när jag tog den på en liten provtur efter bränslefilter byte så vart det att stå i displayen "Sotningsfilter fullt, se handbok"
Jag läste instruktionsboken och där står det att man ska köra bilen så den kommer upp till normal arbetstemperatur och sen köra helst 20 min efter det för att filtret ska rengöra sig själv. Lampan skulle slockna när det var klart men den slockna aldrig.
Självklart så var volvo stängd när jag skulle ringa så får vänta tills på måndag, självklart ska jag lämna in bilen till Volvo verkstad och nu vågar jag inte åka mer med bilen.
Bilen ska vara relativt nyservad, max 500 mil sedan och jag har kört 200-300 sen jag köpte bilen.
Nu till mina frågor
Ska KVD stå för detta?
Vad kan vara fel och hur kan det ha hänt? Bilen har ju bara gått 8700 mil
Jag köpte även till en försäkring vid köpet som heter X-tra bilgaranti, mer info här --> http://www.kvd.se/sv/info/car-warranties/1.html ska dom står för detta?
Om sotningsfiltret måste bytas kan det väl bli dyrt? Nån som har en blekaste om pris?
Har varit i kontakt med autoconcept som står för försäkringen och även kvd men dom bad mig lämna in bilen och att verkstaden skulle kontakta dom när dom vet vad som är fel och sen avgöra vilka som ska betala, jag, kvd eller autoconcept.
Jag kommer självklart få svaren när jag lämnat in bilen men är nyfiken redan nu om någon här vet något.
Senast redigerad av 2 vedboden, redigerad totalt 0 gång.