Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#562744
Halloj!

Köpte mig en V70 2.4D II -08 som hade gått 8400 mil på Kvd.se för 1 månad sedan.
Redan efter någon dag märkte jag att den ibland ryckte till, men vi snackar 1-3ggr på 1 timmes bilfärd så jag antog att det inte var något konstigt, bilen gick ju riktigt bra och störde mig inget.

Nu sen några dagar tillbaks har bilen blivit mycket mer ryckig och bara jag kör till jobbet (15min) så rycker den och blir orkeslös, det märks absolut mest på låga varv, får känslan att över 2500 varv så går den precis som den ska.

Igår när jag tog den på en liten provtur efter bränslefilter byte så vart det att stå i displayen "Sotningsfilter fullt, se handbok"
Jag läste instruktionsboken och där står det att man ska köra bilen så den kommer upp till normal arbetstemperatur och sen köra helst 20 min efter det för att filtret ska rengöra sig själv. Lampan skulle slockna när det var klart men den slockna aldrig.
Självklart så var volvo stängd när jag skulle ringa så får vänta tills på måndag, självklart ska jag lämna in bilen till Volvo verkstad och nu vågar jag inte åka mer med bilen.

Bilen ska vara relativt nyservad, max 500 mil sedan och jag har kört 200-300 sen jag köpte bilen.

Nu till mina frågor

Ska KVD stå för detta?
Vad kan vara fel och hur kan det ha hänt? Bilen har ju bara gått 8700 mil
Jag köpte även till en försäkring vid köpet som heter X-tra bilgaranti, mer info här --> http://www.kvd.se/sv/info/car-warranties/1.html ska dom står för detta?
Om sotningsfiltret måste bytas kan det väl bli dyrt? Nån som har en blekaste om pris?

Har varit i kontakt med autoconcept som står för försäkringen och även kvd men dom bad mig lämna in bilen och att verkstaden skulle kontakta dom när dom vet vad som är fel och sen avgöra vilka som ska betala, jag, kvd eller autoconcept.

Jag kommer självklart få svaren när jag lämnat in bilen men är nyfiken redan nu om någon här vet något.
Senast redigerad av 2 vedboden, redigerad totalt 0 gång.
#562746
Enligt vad som jag fått reda på för min bil, som också har sånt filter, men hittills inte haft något problem med det, kan detta inträffa om man regelbundet kör korta sträckor i lägre hastigheter. Bilen behöver sträcka ut, helst på motorväg, då och då för att bränna rent filtret.
Om man gör det när första varningen, om att filtret är 80% fullt, dyker upp klarar den vanligtvis av att själv bränna rent filtret. Men om man som nu i ditt fall väntar tills filtret är helt fullt, då kan man bli tvungen att byta det, för det finns inte längre tillräckligt flöde för att renbränningen ska kunna fungera.

Notera att detta är vad jag har läst och hört. Själv har jag inte haft några filterproblem.
#562809
Olika möjliga anledningar att bilen rycker och filtret blir fullt eller du får varning.

-Fuldiesel(eldningsolja)
-Fel på tryckgivarna som sitter före och efter filtret
-Virvelsjällsaxelarmen har hoppat av
-Bilen varit trimmad med diesel-box
-Läckage på insug/insugsledning/intercooler
#562821
Tack för svaren.

Ja man har ju väldigt dålig koll vad som hänt innan man tog över bilen, därför jag alltid köper på bil på firma, jag köpte ju även till en xtra bilgaranti för 3000kr så man verkligen kan känna sig säker.
Dock så har denna bil varit en företagsbil sedan den var ny, det minimerar väl risken en del för att den ska vara chippad eller körd på fulbränsle.

Jag trodde man tankade eldningsolja i gamla traktorer och mercedes dieslar från början av 80 talet och inte i nästan nya Volvos, händer sånt?

Vad som än är fel så får man verkligen hoppas på att kvd eller den extra köpta garantin går in och tar detta, annars tappar jag allt som helst förtroende jag haft för KVD (3e bilen därifrån)
#562823
Nu är detta svaret inget som hjälper dig med ditt aktuella problem, men i alla fall!

Har en vän som åker firmabil, och han har så gott som alltid haft något form av trim på sina bilar (säkert utan företagets vetskap om detta). Så visst finns den risken.. Vet att vi pratade om det vid något tillfälle, och han ansåg att just på grund av att det inte var hans bil så vågade han ha KCR-box i bilarna..

Vad det gäller att tanka "fuldiesel" så är det tyvärr väldigt vanligt även på nya bilar. En vän till min far jobbar på en specialiserad firma som bara håller på med dieselbilar, och när jag skulle köpa min första dieselbil (den jag har nu) så frågade jag om han hade något erfarenhet kring dem och om man skulle tänka på något särskilt, och det han tryckte på som allra mest var att se till å tanka på mack och inget annat. Och han sa att dom så gott som dagligen får de in bilar som har problem på grund av dåligt bränsle i tanken. Och ofta är det just firmabilar där firmorna "kommer över" olja på något vis, och där förarna skiter fullständigt i vad som händer med deras bilar.
Dock är det mycket vanligare på olika typer av "arbetsbilar" som tex pickuper osv..
#562829
Jag trodde nästan det vart tvärtom, att dom som kör företagsbilar inte betalar bränslet själva och därmed bara tankar när det behövs, på mack då självklart.

Är det någon som vågar gissa på hur det går med garantin om det visar sig att bilen antingen varit trimmad eller körd på fuldiesel? Det måste ju gå under något som kallas dolda fel eller något, finns ju inte en chans i helskotta att jag ska kunna kontrollera det vid hämtning.

Visst kände jag något ryck nästan redan direkt jag hämtade bilen men det var ju som sagt extremt lite och något som säkert kan hända då å då, men nu är det riktigt illa och jag vågar inte köra med bilen innan jag pratar med volvo som jag lär göra direkt på måndag när dom öppnar igen.
#562847
KVD köper väl mycket bilar från konkursbo o leasingföretag som tar tillbaka bilar för de inte fått betalt av ägare till dessa bilar de brukar ju inte bry sig om bilen när dom vet om att de måste lämna ifrån sig bilen tyvärr så de kan nog få för sig att hälla i "fuldiesel" för att de inte kan betala bränslet heller
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]